Gå til innhold
Arkivverket

[#63961] Halvor Halvorsson Presterud f. 1828 til Värmland frå Uvdal 1851 - finne han?


Gjest Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Anfinn Bernaas

Ein eldre bror av oldefar min, Halvor Halvorsson Presterud f. 19. januar 1828 i Uvdal (dengongen i Rollag prestegjeld) drog som ung mann til Sverige, og blei visstnok verande der. Kyrkjeboka seier: ”11. august 1851: Ungkarl Halvor Halvorsen Præstrud, 23, Wermland, Sverig.” LenkeDet er ikkje mykje meir eg veit om han, men kontakten med familien i Uvdal (og ei grein som kom til Tinn) blei nok oppretthalden for eg har eit foto som skal vera Lotta, dotter til Halvor. Ut- og innflyttingslistene for Uvdal og Tinn på siste halvdel av 1800-talet fortel om fleire unge menn som drog til, eller kom tilbake frå, Värmland. Føremålet med denne reiseverksemda var truleg å drive ”skreppehandel”. Nokre av kyrkjebokinnførslene for desse karane gjev meir spesifikke – men høgst ulike – stadnamn (sokn/församling) i Värmland, men anten no føremålet var å drive skreppehandel eller butikkhandel er det vel ikkje grunn til å tru at dei slo seg ned på same stad. Er det råd å finne spor etter han og mogelege etterkomarar?Eg legg ved foto av Lotta.

bilete5855.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei ArnfinnJeg svarer deg her i din egen debatt jeg.Vet ikke helt om jeg klarer dette. Det er litt lite å gå på. Vet du hvor lenge han levde og ca når Lotta ble født ?Skulle gjerne ha visst hvilket sogn han flyttet til.I 1890 tellingen i Sverige finner jeg en som kan passe. Det er på plassen Rotvik i Gillberga, men jeg er ikke overbevist om at det er rett.Det er Hallvord Halvordsson f 1828 i Norge, hustrun Annicka Persdotter f 1824 Sunne. De har barna Emma Kristina 1857, Sten Albert 1863, Betty Regina 1865 og Helge August 1868.Når jeg så går til div husforhør så finner jeg at denne hallvord ble født i Rollag 17*2-1828 og han kom til Sverige, til Sunne i Värmland fra Rollag i 1856.Videre ser jeg at de også har fått en datter Anna Charlotta i 1860. Hun kan jo være den Lotta du har bilde av.Spørsmålet blir vel egentlig hvor sikker er du på f.datoen ?Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Anne Lene: Dette er jo verkeleg meir enn eg kunne vente. Som Anne Tonby peikar på er fødselsdagen til Halvor 19. januar 1828, og dåpsdagen 17. februar 1828. Prestegjeldet er Rollag, men soknet er Uvdal. Så det du har funne er dåpsdagen oppgjeven som fødselsdag. Det er jo ikkje så dårleg det, med eit så lite presist utgangspunkt.Soknet han flytta til/budde i går ikkje fram av kjeldene. Men oldefar min var også i Värmland ein periode, og han kom flyttande tilbake frå Sunne. Eg veit ikkje om Gillberga ligg i eller nær Sunne, men det kan jo også vere ein puslebit. Veit du kor Gillberga ligg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det er vel ikke allikevel nok til å fastslå at dette er rett person, eller hva tror du ? I farten er jeg ikke sikker på hvor Gillberga er. Du sier din oldefar var i Värmland en periode og kom flyttende fra Sunne. Når ca var det ? Hva het han ?Vet vi om Halvor levde i 1890 ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vet du om det er født flere Halvor Halvorsson i 1828, som han kan forveksles med ? Det kan jo være med å avklare noe.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Eg skal sjekke andre mogelege Halvor Halvorssøner fødde i januar/februar 1828 i Rollag, men ser det som lite truleg med såpass klaff med dato som me hadde her.Her er oldefars utflytting til Sverige: 18. april 1856 i Atrå kyrkjebok: Hølje Halvorsen Hellehvammen til Væse (Vam?) sogn i Væseherred i Værmland (truleg Väse herad i Värmland, no i Karlstad kommune). [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051005020568.jpg>LenkeOg her er tilbakeflyttinga frå Sverige: 5. mars 1864 i Atrå kyrkjebok: Hølje Halvorsen frå Sunne Prestegjæld i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Anne Lene: Eg er ikkje i tvil om at det er rette Halvor Halvorson. Vil du verkeleg sjå om du kan finne ut meir om han og familien hans vil eg vera veldig takksam. I norske kjelder kjenner eg meg til tider som ein racer, men i Sverige må eg visst lære alfabetet på nytt. Og det kan vera tungt for ein vaksen kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Gillberga ligger mellom sørenden av Glafsfjorden (som begynner nord ved Arvika) og Säffle (på Värmlandsnäs nord i Väneren). Jeg har for øvrig min agnatiske tipptippoldefar født i Gilleberga 1831, derfor har jeg 'snoket' litt i området før.Sunne ligger endel lenger nordøst, i 'Fryken'-vassdraget (om det kan kalles ved det navnet), hvor Sunne ligger i delet mellom Övre Fryken og Melland- Fryken (to avlange innsjøer eller snarere fjorder). Emtervik-sognene ligger rett syd for Sunne på hver sin bredde av Mellan-Fryken.Se for øvrig muligheter for kartsøk her (Lantmäteriet): http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.htmlMvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Gillberga ligger mellom sørenden av Glafsfjorden (som begynner nord ved Arvika) og Säffle (på Värmlandsnäs nord i Väneren). Jeg har for øvrig min agnatiske tipptippoldefar født i Gilleberga 1831, derfor har jeg 'snoket' litt i området før.Sunne ligger endel lenger nordøst, i 'Fryken'-vassdraget (om det kan kalles ved det navnet), hvor Sunne ligger i delet mellom Övre Fryken og Melland- Fryken (to avlange innsjøer eller snarere fjorder). Emtervik-sognene ligger rett syd for Sunne på hver sin bredde av Mellan-Fryken.Se for øvrig muligheter for kartsøk her (Lantmäteriet): http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.htmlMvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Beklager, av en eller annen grunn fikk jeg en feilmelding (feil i hovudløkka) og trodde at innlegget ikke var lagt inn. Derfor kom dette dobbelt.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen.Da gleder det meg i allefall å kunne slå fast at dette er rett fam, ut fra dine opplysninger. Din oldefar Hølje var på besøk hos sin bror Halvor, de oppholdt seg en liten tid på samme plass, og da er vi vel i allefall sikre.Jeg har fulgt Halvor Halvorson og hans familie gjennom flere husforhør fra 1853 og til 1875. Deretter i tellingene 1890-1900. Han kom til plassen Ed i Sunne i 1856 fra Norge. På denne plassen bodde de til de 17/5-1872 flyttet til plassen Rotvik i Gillberga.Familien er slik:Hemmansegare (eier av plassen) Halvor Halvorson f 17/2-28 Rollag sogn i Norge. Kom fra rollag i 56.hustrun Annicka Persdotter 1/6-24 SunneBarna: Emma Kristina 8/5-57 SunneInga Karolina 14/7-58 SunneAnna Charlotta 20/3-60 SunneSten Albert 19/1-63 SunneHilma Katrina 21/9-64 Sunne, død 27/10-64Betty Regina 4/10-65 Sunne. Reiste til Amerika. Se lenger ned.Helge August 2/8-68 Sunne. Reiste til Amerika, se lenger ned.I løpet av husforhøret 1871-1875, hadde de på plassen en hyresgäst Hølje Halvorsson f 1835 i Norge. Han reiste tilbake igjen til Norge i løpet av det husforhøret. Dato er ikke notert.2 av barna reiste til Amerika. Fra emibas:Post 780072Halvordson, Helge August Dräng (ogift man)f. 2/8 1868 i Sunne, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 29/10 1886 från Rotvik, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0791886023 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 490Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1886 023 Post 780312Halvordsen, Betty Regina Fröken (ogift kvinna)f. 4/10 1865 i Sunne, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 16/9 1892 från Rotvik, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0791892060 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 381Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1892 060Så går jeg til husfohørene 1890 og 1900. Halvor og Annicka blir værende på Rotvik i Gillberga og finnes der både i 1890 og 1900. I 1890 hadde de barna Sten Albert, Betty Regina og Anna Charlotta boende hjemme. I 1890 bodde kun Betty Regina hjemme hos dem, så hun må jo ha kommet tilbake fra Amerika.Av de andre barna finner jeg Emma Kristina. i 1890 hadde hun adresse Klockargården, Skå sogn i Stockholms län. Hun var alene, ugift og var barnmorska. I 1900 er hun fortsatt å finne i Stockholms län. Adr: Lilla Villan i Handelsboden, Sånga sogn. Fortsatt alene og ugift. Nå var hun Accushörska.I 1900 finner jeg også Sten Albert på plass N:o 27 Arvika Köping, Värmland. Han var ugift og alene. Som yrke står det: v.kollega.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Har sett litt mer på Rotvik etter 1900. De blir fortsatt boende der til de dør.Halvor dør 23/1-1904 av lungsot og gravlegges 30/1. Annika dør av slag 13/3-1910 og gravlegges den 23/3.Når det gjelder Betty Regina står flg anm på henne: Vistas i Norra Amerika 16/9-92-1/11-98 under hvilken tid hon saknar intyg om hinderslöshet.Betty Regina flytter den 7/1-1914 til Spånga i Stockholm. Kan vi anta at hun da flytter til sin søster Emma Kristina ? Jeg ser nå i mitt forrige innlegg at det er en bitte liten skrivefeil der når det gjelder Emma Kristina. Jeg skriver at hun i 1900 var i Sånga, her mangler det en P, det var Spånga hun var i.Så veldig mye etterkommere i Sverige virker det jo ikke som det er etter denne søskenflokken, om det da er noen.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Anne Lene: Dette kjennest som eit eventyr, så du skal ha ein varm takk så langt.Eg har likevel nokre spørsmål sidan du kjenner så godt til svenske tilhøve:Du skriv: ”Han kom til plassen Ed i Sunne i 1856 fra Norge. På denne plassen bodde de til de 17/5-1872 flyttet til plassen Rotvik i Gillberga.” og ”Hemmansegare (eier av plassen)” Kva tyder plassen i denne samanhengen? Staden, garden, husmannsplassen eller bygningen? ”Hemmansegare” er jo også eit ukjent ord hos oss.Du skriv også: ”I løpet av husforhøret 1871-1875, hadde de på plassen en hyresgäst Hølje Halvorsson f 1835 i Norge. Han reiste tilbake igjen til Norge i løpet av det husforhøret. Dato er ikke notert.”Dette er vel kanskje feilskriving for ”... husforhøret 1861-1865 ...”? Oldefar Hølje Halvorsson kom jo heim att i 1864 etter åtte års fråver. Han gifte seg i 1867 i Tinn og deretter kom det born på rekkje og rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Are S. Gustavsen i innlegg 12: Takk for kartlenkja. Ruta som kom opp var knøttlita, men ho verka kjapt og viste det ho skulle i ulike målestokkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Akkurat hva som menes med plassen han er hemmansegare på vet jeg ikke, men skulle tro det menes en husmannsplass ? Lenke til en side som det står litt om hemmansägare på: LenkeEllers i ditt andre spørsmål, har du helt rett. Hyresgästen er fra husforhøret 1861-1865. Uff det er så lett å taste en feil tast. Nå er det i allefall oppklart.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

En liten ting til. På kopiene fra emibas om amerikafarerne fremkommer flg:0791886023 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadJeg tror du kan få kjøpt kopier av det som evt befinner seg hos emigrantregistret i Karlstad. Ofte er det kun en flytteattest, men ville nå bare ha sagt det.Om du henvender deg dit og oppgir den ifo som fremkommer på Emibas i innlegg 15. Emigrantregistret: http://www.emigrantregistret.s.se/main.htmJeg har selv gjort det ved et par anledninger. Så er det nevnt tilfelle du er interessert i det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Nokre detaljspørsmål til Anne Lene nok ein gong: Ser du kor (prestegjeld/sokn) og når Halvor Halvorsson gifter seg med Annicka Persdotter?Likeså lurar eg på husforhøyra. Kor høyrer dei heime når det gjeld prestegjeld/sokn eller anna nemning? Finn du dei under Ed, Gillberga, Rotvik eller kva?Til slutt lurar eg på om du ser kor Halvor og Annicka er gravlagde (kyrkje og type protokoll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Den første plassen heter Ed og ligger i Sunne Sogn. Den andre heter Rotvik og ligger i Gillberga sogn. Dette er steder i Värmland.Vielsesdato var ikke innført, men jeg antar at det må ha vært i Sunne. Det kan jeg sjekke i vielsesboken senere, men blir nok ikke i dag.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Vi snakkar kanskje ørlite forbi einannan: Når du seier Sunne sogn og Gillberga sogn går det opp for meg at Sunne og Gillberga er 'församlingar' som vel svarar til våre prestegjeld. Innafor eit norsk prestegjeld kan det vera fleire sokn med tilhøyrande kyrkjebygg, og slik er det vel innafor ei 'församling' også, dvs. at ei 'församling' kan bestå av fleire 'socken'. Det var derfor eg spurde om kor husforhøyr og protokollar høyrde heime. Men seier kjeldene dine Sunne socken og Gillberga socken så er det jo greit. Arrester meg om eg tek feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Anne Lene: Eg ser du står på i tilnærma heiltidsjobb med svenske kjelder. Sidan eg fekk så mykje hjelp av deg tidlegare i veka er eg nokså audmjuk når eg no igjen spør om du vil finne ut av ei sak.Det gjeld innlegg 22 der du seier du vil sjekke: ' Vielsesdato var ikke innført, men jeg antar at det må ha vært i Sunne. Det kan jeg sjekke i vielsesboken senere, men blir nok ikke i dag.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.