Gå til innhold
Arkivverket

[#63971] Folk fra Raastad/Løken/Ulsrud i Lunner på Hadeland


Gjest Per-Erik Berge
 Del

Recommended Posts

Gjest Per-Erik Berge

Kjenner du til hvem Hans Paulsen var, eller hvor det ble av etterkommerne av barna hans? Vær grei å ta en kikke på dette:1. HANS PAULSEN2 RAASTAD (PAUL1 PAULSEN) was born 22 november 1811 in Lunner, Jevnaker, and died 31 desember 1874 in Lunner, Jevnaker. He married HELENE REBEKKA LARSDATTER 12 juni 1856 in Lunner, Jevnaker, daughter of LARS HANSEN. She was born 1828 in Spydeberg, and died 04 mars 1884 in Lunner, Jevnaker.Notes for HANS PAULSEN RAASTAD: Da hans Paulsen giftet seg med helene Rebekka Larsdatter 12. juni 1856 kalte han seg for Hans Paulsen Løken Raastad. I forbindelse med datteren Karens dåp i 1856 kalte Hans Paulsen seg for Ulsrud. Hans Paulsen finnes i folketellinga for 1865, men ikke i 1875. Senere påført: Han døde 31.12.1874. Sønnen Lars var født i 1873. I datteren Karens bryllup i 1891 er Hans ført opp som brudens far.Se mer om dette under notatene om kona, HeleneNotes for HELENE REBEKKA LARSDATTER: Helene døde i 1884 av tæring. Hans Paulsen Raastad døde 31.12. 1874. I 1875 tellingen står Helene oppført som bruker og eier av Vestre Raastad. Sønnen Lars var født i 1873. Etter Helenes tid ser det ut til å være slutt med vår slekt på Vestre Råstad. Denne gården står ikke med eget gårds og bruksnummer i folketllingen for 1900. En Råstad -gård ble solgt i 1886. Det kan være denne.Anne Marie var i 1900 gift med Otto Pedersen og bodde på Ringerike. Først i Sørflaten (1900), seinere i Tyrimyra. Se om henne.Karen ble gift med Ole Jensen fra Jevnaker og bodde i 'Godtnok', en plass under Hensrud.Lise Mathea var i 1900 gift med Andor Hansen (oldefar) og bodde i Gjødingseter, Hurdalen.I 1875 står Helene oppført som gårdbruker og eier av Vestre Råstad 63a. (Senere omtales Karen med fødested Ulsrud). Barna bodde hjemme i 1875. Senere finner jeg ikke igjen denne familien. Vestre Råstad er borte i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg kjenner til hvem Hans Paulsen var. Han var f. 22/11 1811 på vestre Løken i Lunner og foreldrene var Paul Paulsen vestre Løken (1776-1851) og Kari Pedersdtr. (fra østre Skøyen i Lunner) (1777-1855).Jeg kjenner dessverre ikke til barna hans, men jeg har masse informasjon om forfedrene til Paul og Kari videre bakover, om du er interessert. Sendt meg i så fall en mail (svbjornd krøllalfa punktum no)Hans Paulsens søster Kjersti f. 1818 var min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Paal/Povel/Poul/Paul er samme navnet.Det er døpt en Hans Paalsen 1. desember 1811 i Jevnaker. Han er født 26. november 1811, og foreldrene er Paal Paalsen Løchen og Kari Pedersdatter.Se nesten øverst på venstre side:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Jevnaker, Ministerialbok nr. 4 (1800-1861), Kronologisk liste 1811, side 210-211. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9336&idx_id=9336&uid=ny&idx_side=-109>LenkeHan ble konfirmert i Jevnaker 7. oktober 1827, her skrives navnet Hans Povelsen, far er Povel Povelsen Løken, og under 'Alder' er dåpsdagen 1. desember oppført.Se nr. 3, venstre side:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Jevnaker, Ministerialbok nr. 5 (1815-1837), Konfirmerte 1827, side 260. Permanent sidelenke: LenkeVielsen, se nr. 14:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Jevnaker, Ministerialbok nr. 6 (1837-1857), Ekteviede 1856, side 214. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Erik Berge

Takk, Bjørndal og Kornstad!. Ja, jeg er interessert i leddene før Paul Paulsen. Er epostadressen din riktig skrevet i teksten du la inn her for litt siden,Kornstad? Da har visst vi forresten felles tip-tipp-oldeforeldre. Seksmenninger? Hilsen Per-Erik Berge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.