Gå til innhold
Arkivverket

[#63975] Den allsidige idrettsmannen Thorvald Thorgersen


Gjest Anne Elise Ferner
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elise Ferner

Et avisutklipp som jeg tror er fra først på -50 tallet forteller om en av Norges mest allsidige idrettsmann som fyller 70 år. Han bor da i Hansteensgate 16 i Oslo, men allerede i 1900 ble han norgesmester i bryting- mellomvekt i Fredrikstad. Var han fra Fredrikstad tro? Thorvald var ved siden av bokser, også vektløfter, sykkelrytter, svømmer, stuper, skiløper, skøyteløper, kappgjenger - i tillegg til han var utdannet idrettsmassør! Hvem var han??? vh Anne Elise

bilete5857. 70 år.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Han er født 8.12. 1885 i Onsøy,Fredrikstad. Var eldst i en barneflokk på 7. Familien flyttet senere til Traraberget, Glemmen. Noen fler som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Tvetmarken

Ifølge www.rhd.uit.no/ Thorvald arbeider some Tjenestegutt på gården Vasrud Oppistuen på Øyer i Oppland i 1900.- roar -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg er nokså skeptisk til at Thorvald Thorgersen skal ha vært norgesmester i bryting i 1900. Som gammel bryter (NM-bronse 1969) er jeg sterkt interessert i denne idrettens historie, men dessverre ligger all aktuell litteratur på området i flyttekasser på loftet mitt. Jeg er likevel temmelig sikker på at norgesmesterskap i bryting ikke ble arrangert så tidlig som i 1900. Om jeg ikke husker helt feil, skjedde dette først i 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Elise Ferner

Til Sten (10)og Lars Ove (11)Sitat fra avisatikkelen: 'Det var brytingen som fanget ham først. Allerede i 1900 - før Atletikforbundet ble stiftet i 1903 (mulig at det står 1908 her, litt dårlig kopi) - ble han Norgesmester i mellomvekt i Fredrikstad - det deltok over 40 mann i klassen. Fra 1910 brøt han som profesjonist ved stevner rundt omkring i Europa, Amerika og Australia - og vant 75 av kampene. Som bokser tok han noen matcher i Amerika, men drev mest som trener, bl.a. for den kjente Johnny Espen i årene 1914 - 1915'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.