Gå til innhold
Arkivverket

[#63981] Hjelp til tyding


Gjest Andreas Rindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Rindal

Hei! Jeg trenger litt tydehjelp igjen. Begynner å få endel trening i å tyde selv, men jeg forstår ikke helheten i hva som er skrevet her. Det gjelder nederst på siden, nr 46, lysning Østre Aker 1864. Min 2xtipp Jens Olsen og blivende hustru Marthe Nilsdatter. De har begge vært gift før. han feiersvend fra Asak og hun fra Sverige. Står mye også under anmærkninger, og har fått tidligere nyss om at han var omstreifer/tater. Kan noen hjelpe?[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060301010351.jpg>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Andreas!NB. For ovenstaaende Jens Olsen og Marthe Nielsdatter har været lyst til Ægteskab 8 og 25 April samt 14 Mai 1858 i Næsoddens Præstegjeld, hvorom foreviist Attest af 11/10. 1864 fra Sognepræst Jarmann i Næsodden, men Vielse har ikke fundet Sted.Han arbeider p:t: hos Feierinspecteur Dyring, og har været hos ham i 5 Aar. Han foreviste Attest af 13/9. 1858 fra Sognepræst Gude i Drøbak om at hans forrige Kone Malene Olsdtr. er død 22/11. 1857. Hendes Attest er dat. 16/10-58 fra Pastor Jerstin[?] i Stafnæs der bevidner, at hun i mange Aar har været Enke. Hun har i de sidste 4 à 5 Aar for det Meste opholdt sig i Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei,Jeg har noen opplysninger om Jens Olsen og hans familie fra 1865 og framover i tid. Ta kontakt på 'tjernshakrøllalfaonlinedottno' om dette skulle være av interesse.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hei Gunnar. Skulle ønske jeg hadde lest dette like lett som deg. Takk for hjelpen:)Hei Espen. Vi har hatt denne debatten før under innlegg 61754. Den Jens Olsen du fant under døpte i Sørum 17.april 1818 er den samme som 'vår' Jens Olsen (min 2xtipp). Begge født 12.april. Men hva det står i denne dåpen er totalt uleselig for meg. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101020332.jpg>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Barnet Jens Olsen født 12. april 1818 og døpt ved Sørum 17. april.Foreldrene: Omvandrende Qvindemenneske Hellene Olsdatter fra Hofsrudtangen i Næss, og Ole Jensen ibidem.Anmerkninger: Faderen icke med paa Vandringen, men efter Moderens Opgivende var Forældrene Ægtefolk, Medgivet Døbeseddel.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Else...jeg er mektig imponert:) Betyr 'ibidem' noe, eller er det et navn mon tro.Espen: Du fant jo min tippoldefar og jens Olsen`s sønn Frithjof jensen, til tross for mange sprikende fødselsdatoer, så du er tilgitt:) Forøvrig fant jeg nettopp ut at Frithjof dåp er borte for alltid etterson en kirkebok fra Frogn brant i 1904. Men jeg har funnet hans konfirmasjon og han ble født i 1854 som du tippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

'Ibidem' - 'samme sted' betyr i dette tilfellet at Ole Jensen holdt til på samme sted som den forrige - altså Hofsrudtangen i Næss.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Espen: Du har jo masse info om folk og steder på Nesodden. Bl.a om Frithjof Jensen. Lurer på om du også vet noe om henne han fikk et barn med i 1874? Marie Johansen. Hun bor på Garderengen når altså min oldefar Carl Martinius Frithjofsen blir født (nr 13) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060911010275.jpg>Lenke Hun er født i Sverige i 1847 oppgis det (hvor mye vekt man skal legge på dette årstallet vet jeg ikke når Frithjof er oppgitt til å være i 1835 når han egentlig er født i 1854). I 1875 finner jeg de på gården Engen (Garderengen?) da er hun plutselig født i 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, husker ikke om du har fått dette eller om jeg har funnet dette i etterkant, men Frithjof og Marie fikk datteren Emilie Josefine i Frogn 1878:f. 11.4.1878 Frogn : Emilie Josefine, uekte, arbeider Frithjof Jensen ( 1854 ) og pike Marie Johannesen ( 1841 ), Glenneplass.Har ikke tid akkurat nå til å lage lenke da jeg er på vei til arebeid, men innførselen finnes i enten kirkebøkene for Frogn eller Drøbak.Det finnes flere personer med hennes navn i området, skal se i ettermiddag om noen av disse kan kobles som mulig samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hei! Dette visste jeg ikke, og det var meget interessant. Det setter jo saken i et helt nytt lys. Jeg trodde de hadde fått et uekte barn (min oldefar) i 1874 og det var det, siden de ikke virker til å bo sammen hverken i 1874 eller 1875. Supert. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Nå har jeg sjekket...og har ikke funnet Marie. Hun kan likevel godt finnes på Nesodden/Frogn om hun som de fleste på den tiden hadde to fornavn og har brukt en annen variant, men i så fall har jeg ikke klart å finne dette.Derimot fant jeg trolig Emilie Sofie på Nordby i Skedsmo (Lørenskog?) i 1900:LenkeHvor hun befant seg i tiden mellom 1878 og 1900 vet jeg ikke. Hun er ikke konfirmert på Nesodden.Frithjof`s kone Johanne har jeg litt på:Hun er tjenestepike på Kopperud i Frogn i 1865.Drøbak, født: 5.1.1866, Albert, foreldre: ungkar og arb. Ole Andersen og piken Johanne Andersdatter der fødte barnet på Kopperud.f. 8.1.1866 og dpt. 4.2 i Nesodden kirke: Albert, uekte, svensk ungkar og dagarb. Ole Andersen og pige Johanna Andersdatter Kopperud i Frogn.Kopperud ligger som du sikkert vet på kommunegrensa, og her er fødsel og dåp registrert både i Drøbak og Nesodden.f. 21.9.1867 og dpt. 9.3.1868 i N.K. : Karen Elise, uekte, enkemann og husm. Hans Olsen og pigen Johanne Andersdatter Fundingrudhaugen. (Konfirmert i Nesodden kirke 1882: Karen Elise Haugen f. 21.9.1867 Fundingrudhaugen, bp: S. Flateby ( ved fattigvesenet ), hm Hans Olsen ( nå død ) og Johanne Andersdatter ( Svestad ) (Død 17.7.1883 og begr. 22.7 N.K. Karen Elise Hansdatter f. 1867 i Fundingrudhaugen, bp: Nordre Agnor, ugift, tjenestepike).Vielse i Nesodden kirke 12.1.1868: enkemann Hans Olsen ( 46 ) f. Frogn, opph: Nesodden, og Johanne Andersdatter ( 25 ) f. Sverige, hans far: Ole Anstensen, hennes far: Anders Nilsen.Hans Olsen Fundingrudhaugen ble begravet 8 mars 1868.Johanne er i 1875 enke, tjenestepike og budeie på gården Svestad. Der er hun fortsatt bosatt da hun 10 år senere gifter seg med Frithjof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hei Espen. Takket være dine opplysninger har jeg funnet utrolig mye spennede! Den Emilie Fritjofsen du finner er den min oldefars søster. Jeg har nemmelig sjekket alle fødsler i Drøbak og Frogn fra 1877-1879 og det finnes ingen annen Emilie født med en Fritjof som far.Jeg søkte på DIS gravminner på en Emilie født 11/4-1878 og finner en Emilie Olsen som dør 21/5-1969 i Enebakk. [url="http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=fy&start=10>LenkeEtter enda litt søking finner jeg bryllupet til en Hans Anton Olsen og Emilie Jørgine Fritjofsdatter den 14/6-1904. Nr 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Dette var morsomt!Sollia er/var et mye brukt plassnavn. Det finnes flere på Nesodden og minst tre forskjellige i nordre Frogn, og navnet finnes i de fleste kommuner. Ved 1900 tellingen i Enebakk fant jeg 4 varianter av Sollia. Ved vielsen til Emilie tror jeg det står 'Hmd. Johannes Solia' for forloveren. Da passer det veldig godt med folkene på denne plassen:LenkeHans Anton er vel den Hans Olsen f. 1883 i Spydeberg, og hans far er husmannen Johannes Sollia som opptrer som forlover ved vielsen?Morsomt og pussig det du forteller om Nordby gård...og det er jo litt pussig med Sollia-navnet da det opprinnelige navnet på Feierhytta under Garder i Frogn også var Sollia (men der har det ikke bodd noen Johannes/johannesen, og heller ikke noen passende person på de andre plassene Sollia i Frogn/Nesodden).Jeg hadde håpet på å kunne spore Emilies mor ved hennes konfirmasjon, ved vielsen er det opplyst at hun ble konfirmert i Drøbak(Frogn), og de kirkebøkene er jo desverre borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Uten resultat prøvde jeg å se litt på fadderne ved Emilies dåp i 1878 for om mulig finne spor etter moren Marie. Dåpen: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060911010380.jpg>LenkeTar likevel med det jeg vet om disse personene i en forandret rekkefølge:Gårdmannsønn Edvard Karlsen Koia, han er fra Kjøya under Haslum i Frogn og er identisk med gårdmann Edvard Kjøja på Gnr. 51 Bnr.9 Kjøja i Frogn ved 1900 tellingen. Finnes med familien på samme sted også i 1865 og 1875.Kone Hanna Gulbrandsdatter Brevik, hun ble født 1842 i Grøstadbråten på Nesodden. Hun ble gift 16.5.1878 i Nesodden kirke med enkemann, huseier og fisker Svend Johnsen Brevik fra Brevik i Frogn. Ekteparet bodde på Brevik i hvert fall til Svend døde i 1890.Kone Kristine Evensdatter Brenningsmyren.husmann Peter Johannesen Brenningsmyren.ungkar Frithjof Petersen.Disse siste tre kom fra Brenningsmyren under Kjærnes, Nordby i Ås. Det er jo netopp Frithjof Petersen som er husmann der i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hei Espen!Takk for mer supert stoff. Siden Fritjof giftet seg i 1885 så har jeg vel en følelse av at min tippoldemor marie Johannesen døde en gang mellom 1878-1885. Jeg har jo ikke belegg for dette, men siden Marie og Fritjof fikk martinius i 1874, og Emilie i 1878 (og bodde da sammen), for at han plutselig giftet seg i 1885 så er det ihvertfall en stor mulighet for det.Angående din tese om at Marie brukte et annet eller liknende navn så mener jeg å huske at jeg var borti ei Maja Johannesen fra Sverige enten i en innflyttedmld eller dødsmld en gang. Akkurat nå husker jeg ikke hvilken kirkebok dette var, men skal prøve å finne det igjen. At ei Svensk jente som heter Maja blir Marie i Norge er jo ingen umulighet. Skal se hva jeg finner.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Ja enten døde hun vel som du nevner, eller flyttet til et annet sted. Ved dåpen i 1878 er jo en familie fra Brenningsmyren under Kjærnes i Nordby faddere, og Karl Martinius ble konfirmert da han bodde på Fåleplass i Nordby. Kjærnes og Fåle er nabogårder...mulig tilfeldigheter men det kan jo være et spor.Vet ikke hvor omfattende din søken etter familie er, men kan fremskaffe mer om Johanne Andersdatter som var gift med Frithjof. I veldig korte trekk var hun uekte født 1843 i Älgå ved Arvika og kom til Nesodden med moren Kaisa Eriksdatter. De flyttet fra Fjells torp i Högerud Värmland den 4.11.1856. Hun var tjenestepike på To gård ved konfirmasjonen 1858. I tillegg til informasjonen i (13)fikk hun 1877 også en uekte datter med en svensk tjenestekar på Svestad som het Albin (han flyttet tilbake til Sverige). Denne datteren Hilda Lovise ble bortsatt til Knut Knutsen Hella på Svestad (Området Svestad, ikke gården). Hun ble kjent i nærområdet som Hilda Hella og overtok Hella etter pleieforeldrene. Hella ligger forøvrig rett i nærheten av stedet Frithjof og Johanne bodde i 1900, men ved samme telling finner du Hilda som Hilda Knutsen på gården Kjensli. Johanne døde forøvrig på stedet Lillemyr i 1924 som enke og fattigunderstøttet. Lillemyr ligger ikke så langt fra Rødhullet hvor Frithjof døde i 1915. Nesodden Historielags årsskrift 'Sopelimen' kom i postkassa for et par dager siden, og der er en fin artikkel om Hilda Hella. Min scanner er for tiden defekt, men om du vil kan jeg prøve å avfotografere artikkelen (3 bilder). I så fall send meg en mail på adressen lenger opp i et annet innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.