Gå til innhold
Arkivverket

[#63983] Tipp-tippolderforeldre Peder Larsen og Gunille Nilsdatter fra Fogn i Finnøy


Gjest Einar Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Andreassen

Hei! Leter etter spor på mine tipp-tippolderforeldre som reiste til USA i 1839 sammen med 2 av døtrene. De ankom Boston samme år etter utreise fra Gøteborg med 'Venice'. Ingen spor deretter. Kan noen hjelpe meg? Peder er f. 18.02.1781 og Gunille 19.01.1783 - begge på Fogn i Finnøy. Vennlig hilsen Einar A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

På Rossøy i Finnøy kom. Peder Larsson vart den neste husm. på denne plassen. Han var fra Bø (A 7.1.) og vart i i 1806 gift med Gunhild Nilsdtr. frå Ø.Eie (B.6.8 Barn: Ingeborg født 1806 Konf. 1825. gift 1829 m. Ola Ivarson Hanasand Rennesøy, med sønn Ivar født 1833..2.Brita født 1808. Lars født 1814, konf. 1830. Til Amerika 1837. 4. Anna født 1814 Konf.1830 til Ammerika 1839. 5. Gunhild født 1816 konf. 1833 g.1841 m. Sjur Sigvaldson, Sjurabakken u.Bø. 6.Nils født 1819 konf.1835. til Skartveitvågen. /. Anders født 1821, d.1822. 8. Ola født 1821, tv.brotr til Anders, døde 1824. 9.Olena født 1824 til Amerika 1839. Peder var født 1781 på Bø sønn av Lars Pedersen fra Riveland i Årdal gift 1780 m. Ingeborg Olsdtr. enke etter forrige eier, født 1750, datter av Ola Jakobsen født 1697 d.1772 2.gm 1749 m.Anna Olsdtr født 1722 på Trevland,da var Ola 52 og Anna var 27 år. Hun døde 1786, mor til alle barna deres. Gunhild Nilsdtr. født 1783 konf.1799 foreldrene hennes Nils Gauteson født ca. 1740 døde 1817. gift 1765 med Brita Olsdtr. født ca. 1740 De bodde på Øvre Hauge i Hjelmeland da de giftet seg, Brita døde 1818 de har 9 barn totalt, du finner dem i sammen boken s.202. I 1839 brøt Peder Larsson opp og reiste til Amerika saman med kona og døtrene Anna og Olena. Sonen Lars hadde drege to år tidligare. På den plassen dei reiste frå kom nye folk.Fra Finnøy bok 3, s.244 i Rossøysundet. Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei!Glimrende! Alle disse opplysningene har jeg også funnet tidligere og kan føye til at Nils f. 1819 som da er sønn til Peder og Gunhild (Gunille) - er min tippolderfar som i sine eldste leveår bodde sammen med sin kone Aasa Christophersdatter fra Skartveit i Fister i Stavanger. De fikk 6 jenter hvorav min oldermor Ane som døde bare 38 år. Min mormor Anna fikk 12 barn sammen med sin mann Hartvig Olsen. De bodde i alle år i Østre bydel i Stavanger. Men tilbake til Peder og Gunhild: finner ingen spor etter dem etter ankomsten til USA. Har prøvd alt - heller ikke å min 5-menning i USA Joan Pingry har funnet spor. Derimot klarte den andre sønnen til Peder og Gunhild: Lars - seg bra etter ankomsten til USA i 1837 og han er da olderfar til Joan. Hvor Peder og Gunhild har tatt veien er en gåte -men som kjent var der mange epidemier i USA blant utvandrede nordmenn grunnet elendige levekår - så en teori er at de har omkommet av kolera. Men svært merkelig at der ikke finnes et eneste spor. Håper du eller noen andre kan klare det? Vennlig hilsen Einar A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Einar Andreassen

Hei! Jeg leter fortsatt etter mine tipp-tippolderforeldre - men nå har jeg fått hjelp av Ole Jone Eide sin bok om de første utvandrerne fra Rogaland. I denne boken er mine tipp-tippolderforeldre nevnt og at presten Flood på Finnøy antok at deres sønn Lars hadde tatt imot dem ved ankomsten til Amerika. Lars reiste over i 1837 og bosatte seg i Kendall sammen med Barbro Brekke fra Sauda. De giftet seg og fikk 2 gutter. Men fortsatt ingen spor etter Peder og Gunhild. Har nå lest Alfred Hauge sine bøker om utvandringen samt Toril Brekke sine bøker om samme - men ingen antydninger hvor de har blitt av. Bare at der herjet kolera blant innvandrerne. Alfred Hauge omtaler 'en Anna' som satt ved dødsleiet for sine foreldre som omkom av nettopp kolera. Kan dette være et spor? Peder og Gunhild reiste over med to av sine døtre Anna og Oline. Hvis noen har lest andre bøker som handler om de første utvandrerne fra Rogaland og Finnøy håper jeg at dere kan gi meg noen tips dersom dere ser noen antydninger om mine tipp-tippolderforeldre. Jeg synes det er trist å bare ha i min slektstavle: 'død i USA' Skulle så gjerne hatt litt mer. Ole Jone Eide skriver et sted i boken sin at Peder var død i 1843 - men han kunne ikke erindre hvordan han hadde fått tak i den opplysningen. Er der noen som vet noe mer? Vennlig hilsen Einar Andreassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.