Gå til innhold
Arkivverket

[#63986] Islandske kvinner


Gjest Ragnar Böðvarsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Böðvarsson

Jeg söker etter opplysninger om islandske söstre sem reiste til Norge like etter 1900. Den ene het Guðríður Guðmundsdóttir f. 19. april 1878, hun flyttede seg til Norge för 1910. Den annen het Kristin Guðmundsdóttir f. 13. jan. 1881. Hun reiste til Norge etter 1910. Det er og mulig at den tredje sösteren, Sigríður Guðmundsdóttir f. 5. april 1882 reiste også til Norge. Hvis noen kan gi meg opplysninger om disse söstrene, d.v.s. hvor de bodde i Norge, om navnene på mennene deres, hvis de giftede seg og hvornår de döde, så ville jeg bli veldig takksam. Med vennlig hilsen Ragnar Böðvarsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I 2010 vil folketellingen for 1910 bli frigitt her på digitalarkivet, såvidt jeg vet, så da blir det nok enklere å kunne finne dem igjeni Norge. Har du ingen pekepinn på hvor i Norge de slo seg ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei Ragnar!Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med opplysning om disse søstere, da måtte jeg i så fall måtte vært bekjent eller i slekt med dem.Men siden du er Islending lurer jeg på om du kan opplyse om det finnes kilder på Island hvor jeg kan søke på slektninger. Finnes det foreninger eller liknende hvor jeg kan henvende meg (helst på norsk)? .Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Böðvarsson

Jeg har nok ikke brukt den riktige metoden å svare på innleggene, men jeg vil först takke for svarene. Dessverre har jeg ingen anelse om hvor de söstrene bosatte seg i Norge, slik at jeg må antagelig vente til folketellingen 1910 blir publisert. Knut H. Nebel spörrer om islandske slektskilder. Vi har jo et selskap om slektsgranskning-Ættfræðifélagið. Det kan stundom hjelpe å sende en forespörsel til selskapets tidsskrift. Men hvis du siger meg hva det er du önsker å vite, skal jeg forsöke å finn den beste veien. Mvh.Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I basen Gravminner finner jeg en Kristin - riktignok med etternavn Johnsen, men med riktig fødselsdag og -år. Hun døde 22.12.1976 og ble begravet på Nordre Gravlund i Skien. Det ser ut til at graven ble slettet i 1999.Jeg legger inn en lenke til Gravminner, men hvis den ikke virker, så er ID-nummeret 2145615, om det er akuelt å lete fram denne gravregistreringen.http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=fyMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei Ragnar! Dette er personen det gjelder: Doktor og land physicus Jon Gisleson.Jon ble født den 20. sep 1750 Hjalarnes, Island. Han fikk sin skolegang i 1769 ved, Skalhols skole.Indtil sit 18de Aar opdraget som Bonde blev han paa Anbefaling af Provst Gudløg Thorgeirsen 1769 optaget i Skaalholds Skole, kom 1772 inpaa Slagelse Skole og tog, dimiteret derfra,1774 Artium ved Kjøbenhavns Universitet, Decbr. 1775 ExamenPhilosophicum og Juli 1777 Examen philologicum, alle med Laud.I 1779 blev han Alumnus paa Borchs Collegium, tog 8 marts 1783 Examen Medicum theoretico-practicum med Laud. 'secundum plurima vota' og nedsatte sig straks derpaa efter Opfordring af Drammens Indvaanere som practiserende Læge i Bragernes. Den 20 mai 1785 blev han udnævnt til Landphysicus i Buskerud med Bopæl i Drammen. Vaaren 1802 fik han et apoplectisk Anfald og søgte Afskjed.Juni 1803. Han var Medlem av det kgl. danske Landhusholdingsselskab og det Islanske Literaturselskab.Han døde på Bragernes, Drammen, den 13 mars 1804, 53 år, 5 måneder og 22 dager år gammel. Han ble gravlagt den 19 mars 1804 Bragernes, Drammen. Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

KnutI Tillæg og Rettelser til Norges Læger 1800-1886 står det at John Gislesen var Søn af Bonden Gisle Johnsson og Christine Bergsteinsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Takk, CarstenDet hadde jeg ikke fått med meg, lest ikke tillegg og rettelser.Det som ergret meg var at de fleste andre var det bilde av, men ikke Jon (foretrekker Jon ev. Joel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.