Gå til innhold
Arkivverket

[#63996] Oldemor født i kristianstad, sverige, dro til Danmark, endte opp i Norge.


Gjest Randi Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Fjellbu

Emma Marie Andersson, f 16/12/1888, Smedstorp socken i Kristianstad. Utflyttet til Danmark iflg utflyttningbevis (nr. 30) underskrevet 5/6/1905.Jeg tror jeg har funnet mor og bror til henne i Sverige,men må innrømme at dette var helt i starten av min karriære, så kildehenvisninger var ikke min store prioritet den gangen. Da var det antall navn som telte. Og JA! jeg angrer dypt og inderlig på dette idag, når jeg nå driver og rydder i filene mine. Men jeg regner med at det folketellingene for 1890 som jeg hadde tilgang til en periode.Utflyttningbevis registrert i København den 27/11/1905. (her har jeg 'oversatt' datoene til norsk)Går det an å finne ut hvor i Danmark hun holdt til? Emma kom til Norge 1914-16Hun er (under litt tvil) funnet her http://www.ddd.dda.dk/immibas/immibas1_soeg.asp Jeg vet ikke hva som står nederst viser til, muligens en adresse el 'bydel'?!?! Grunnen til at jeg tviler er at her står det Andersen.....Emma fikk en sønn i norge (bratsberg amt) oktober 1915, men oppgir til innvandringspolitiet at hun kom til Norge den 16/11/1916. Dette ble innført i innvandringsprotokollen den 23/5/1917.Så alt dette koker vel egentlig ned til dette; finnes det andre steder i Danmark jeg kan lete? Gjerne noe tilsvarende digitalarkivet, eller kirkebøker på nett.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Finner henne i Indvandrerarkivet med navne Andersen, Emma Marie.Tatt rett ut av søkingen:Efternavn: Andersen Fornavn: Emma Marie Fødselsdatering: 16.12.1888 Ankomst: 05.11.1907 Oplyst næringsvej: Tjenestepige Ank. fra (land): Danmark Ank. fra (region): København og Frederiksberg Ank. fra (lokal): København Fødeland: Sverige Tj./Oph.sted (region): Københavns Amt Tj./oph.sted (sogn): Hellerup Tj./oph.sted (stedn.): Strandvej 181 Tj./op.sted(pr(vr): Fabrikant Wulff Kildenummer: 2102501 Bemærkninger: Under opholdsbog er angivet: St. 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Beklager, men så meget kjenner jeg ikke til de bøkene som er i Indvandrerarkivet.Kirkebøken er tilgjengelige fra til så lenge de er ferdigskrevet før 1925-30.Registrer deg så kan du lete. [url="http://www.arkivalieronline.dk/>http://www.arkivalieronline.dk/Folketellingen som er tilgjengelige er frem til 1940. De aktuelle som du er på jakt etter oppbevares på Landsarkivet for Sjælland i København.http://www.sa.dk/content/dk/om_statens_arkiverPå Dis-Norge sin side får du 10 enkle råd om at finne slekten sin i Danmark. LenkeHer har du oversikt over Amt-Herred og sogn i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ble hun gift og fikk barn i Danmark???? Hvilken informasjon om Emma søker du ellers?Hun bor i København i Hellerup sogn i Sokkelund herred. Dette bør vel forenkle søket ditt litt i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Jeg leter i det store etter hennes tid i Danmark. Vi vet ikke om hun hadde mann/barn der. Det det i familien har vært snakk om er Bornholm og noe som heter Høppners Kro. Jeg har søkt rundt om i Danmark, men vi fant kun noe som het Høppners Hotel eller noe i den ordlyden. Såvidt jeg husker nå, lå det _ikke_ på Bornholm iallefall...Emma var ingen 'stor' dame, så jeg regner ikke med å finne henne i noen avgjørende deler av dansk historie, men jeg har et lite håp om at vi skal kunne kartlegge hennes tid der sånn någenlunde i allefall.Så jeg har nå registrert meg på den ene linken jeg fikk fra deg, og skal nå se på kirkebøker *spennende*Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.