Gå til innhold
Arkivverket

[#64011] HO; Ellen Pedersdatter LINGA 1714 - & Lars Torgersen BRU 1705-1772 - barna?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Ellen Pedersdatter Linga 1714 - og Lars Torgersen Bru 1705 - 1772 blir gift i 1732 og får mange barn.Ellen døpes i 1714 i Strandebarm kirke som datter av Peder (Ivarhus) Rasmussen LINGA (1660 - † 1727) i hans 2. ekteskap med Herborg Halsteinsdtr RØDI (ca 1690 - † 1740). Lars døpes i 1705 i Strandebarm kirke som sønn av Torger Endresen SANDVIK (1663 - 1744) og Anna Olsdatter BERGE. Ellen og Lars inngår ekteskap 8. november 1732 i Strandebarm. De bor på gården BERGE frem til ca 1745 og å gården STORE FOSSE fra ca 1747.1. Peder (1734 - † 1734)2. Anne (1735 - † 1735)3. Anne (1736 - † 1805) gm Ole Sebjørnsen GJERDE4. Peder (1739 - † 1818) gm 1) Herborg Hansdtr. SOLBERG, gm 2) Anna Hactorsdtr BAKKE, gm 3) Boel Eivindsdtr HJERTNES5. Torgeir (1741 - † 1752 )6. Herborg (1743 - † ) HVA SKJEDDE MED HENNE?7. Ellen (1745 - † 1745)8. Lars (1747 - † ) HVA SKJEDDE MED HAN?9. Sebjørn (1750 - † ) gm Eli Eliasdtr BOLAND10. Ellen (1753 - † ) gm Lars Stensen BREIEVNE / Båtevik11. Ole (1755 - † ) HVA SKJEDDE MED HAN?12. Torgeir (1755 - † ) HVA SKJEDDE MED HAN?Hadde Ellen og Lars flere barn?Er det noen som kjenner til denne familien og som kan hjelpe til med å finne ut hvor barna tok veien?Se også denne debatten LenkeMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1744 dør en Lars Larsen Store Fosse 19 uker og 4 dager gammel: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 2 /1 (1727-1750), Døde og begravede 1743-1746, side 122. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11678&idx_id=11678&uid=ny&idx_side=-55>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, nå er jeg kommet til 1785 og har ikke funnet noen flere døde enn de vi allerede har. Da kan jo han elimineres. Synd de skulle ha så like navn pmå samme gård!Da slutter jeg av for i kveld! Men nå er jeg begynt å lete i kirkebøker i drømmene mine og så det spørs og det blir slutt .... God jakt fortsatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er jeg begynt å tenke på; kanskje flere av de vi har som barn av Ellen og Lars egentlig er Lars Mathiassens barn. De to Lars'ene fikk jo tydeligvis barn i samme periode. Vi må få noen til å sjekke bygdeboken igjen. Jeg skal se litt til i Sjeleregisteret for 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Arne, og takk for at du alltid er hjelpsom.Du sjekker kanskje også Johannes Pedersen Linga 1715 - 1790 flere ekteskap og legger det inn i debatt LenkePå forhånd takk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, takk Lars,Da får vi avvente og se hva bygdeboken egentlig sier om denne slektsgrenen. Vi har ikke klart å finne Herborg, Lars, Ole og Torgeir igjen.Dessuten vil vi gjerne ha et utg pkt å lete etter når det gjelder de barna vi har funnet ekteskapet til; Sebjørn og Ellen. Peder og Anne har vi vel sånn nogenlunde kontroll på. Men de kan gjerne sjekkes også.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Her var det mykje rot i bygdeboka. Eg finn Lars og Ellen på Fosse 8. På Berge 11. står det at Ellen var gift med Hans Larsson Tørvik i 1749.(son til Lars Pederss. Tørvik og Kristi Hansdtr. Berge.)På Fosse er Lars Torgerson N. Bru 1705-1772 og Ellen Pedersdtr. 1714-....oppført med følgjande born:a) Anna g. Åse br. 1. m. Sjur Sjursen Mundheim 2.b) Peder 1738- . Fosse 8.c) Herborg 1743d) Lars 1747e) Sæbjørn 1750. g. 1771 m.Eli Eliasdtr. Boland.f) Elen 1753-1831. g.1.1798 m. Lars Steinson Ytr Oma, og g.2. 1807 m. Torbj. Torbj.son I.Børsheim. Ho budde i Båtavika på Breievne. Ingen born.g) Torger 1755h) Ola 1755i) Hans 1761Dette er det som er kome med i Strb.boka.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Tusen takk Arne.Det må vel være de som er oppført under Fosse 8.Ad Sebjørn og Ellen; Da ser vi at mine funn stemmer overens med bygdeboken mht barna Sebjørn og Ellen.Ad Anne (var der to av dem?); Så har bygdeboken Anne gm Sjur Sjursen Mundheim. Står det når denne Anne ble født og når ekteskapet ble inngått, kanskje under Mundheim 2? Vi har nemlig funnet Anne gm Ole Sebjørnsen Gjerde, og så vidt jeg husker flyttet de ut av bygden. Sjur Sjursen i Mundheim er enkemann etter 2. ekteskap i 1801 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f11226&gardpostnr=13&merk=13#ovre>LenkeJeg er svært interessert i å få avklart fødelsårene til de to kandidatene ANNE. Kanskje begge faktisk levde opp.....Ad Peder; Står det hvem han var gm på Fosse 8. Det kan jo da synes som at han overtok bruket etter foreldrene og det stemmer overens med mine notater. Her i 1801 ser vi at han er gm Bol og at Peder er i sitt 3. ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Aase 1777: Herborg Larsdatter 31 år, som kan være 'vår' Herborg, og Marita Sjursdatter 6 år. Pussig at ingen av barna nevnt i FT 1801 er nevnt i sjeleregisteret...Aase 1787: Sjur og hustru Ane, Marita Sjursdatter 18 år og husmann John og hustru Marta.Dersom det er 'vår' Ane må hun ha dødd mellom 1.8.1787 og 1.2.1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Under Åse 1. står det at Anna Larsdtr. Fosse 1737-92. vart gift i 1769 med S.S.Åse. frå MundheimDeira born var: Kristian, Sjur, Marta og Elna. Under Gjerde 4. står det: Ola Sæbjørnson gift 1766 m. Anna Larsdtr. Fosse. Husmann på Tveita. Stord.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, da er det jo ikke stort mer enn det vi har funnet dessverre. Men det er mulig at Arnfrid har rett og at begge Anna pikene vokste opp. Den som er født i 1735, har vi jo ikke funnet dødsfallet på heller.Ekteskapet deres er her i september 1769 (n° 4) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), Ekteviede 1768-1771, side 18. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11679&idx_id=11679&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Skal vi da tro at begge to vokste opp? Her har vi jo og oppkalling av mormoren ser jeg. Begge Annaene fikk med andre ord en datter Elna. Fant vi ikke skifte etter Lars Torgersen eller kona Ellen Pedersdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(16) Jo, de ligger inne på AF.Ok. Da må vi se etter Anne Aases dødsfall og så må vi se om vi kan finne noe mer håndfast vedr de vi ikke har funnet gifte. Lars bodde vel hos søsteren Eli i 1801. Herborg har vi vel sånn noenlunde kontroll på. Var der ikke noen skifter etter et par av disse, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

# 15, ja nå ser jeg jo at det står Lars Torjersen for begge to.Det var jo bare 1 år i forskjell på dem, så om det var Anna d.y. eller Anna d.e. som gifta seg til Åse er ikke godt å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skiftet etter Ole Sebjørnsen: 22. februar 1794 og nevner enken Anna Larsdatter og barna Sæbjørn Olsen Græsdahlen, Lars O., 20, Hans O., 18, Kari O., 24 og Ellen O., 22 år.Anne Larsdatter Tveitas dødsfall febr 1805, 72 år (nå vet vi jo at dette ikke alltid stemmer, men det blir i tilfelle 1733-1734, altså trolig den eldste Anne) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11673&idx_id=11673&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anne Larsdtr Tveita 66 år i 1801, som blir 1735 LenkeEnig. Hun er den eldste. Det betyr at Anne Larsdatter Aase er f i 1736. Barna er født frem til ca 1781. Da var hun 45, ok, det går...Men hvor er hun gravlagt? Det må vel være feil årstall i bygdeboken. Det vi vet er det jeg skrev i (12) at hun må ha dødd mellom 1.8.1787 og 1.2.1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.