Gå til innhold
Arkivverket

[#64011] HO; Ellen Pedersdatter LINGA 1714 - & Lars Torgersen BRU 1705-1772 - barna?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Gjerstad

Ad 50.Herborg Hansdtr. Solbjørg sine foreldre var jfr. bygdeboka. Hans Erikson Tolo, Vikøy. 1703-52,g.1730 m. Kristi Larsdtr. solbjørg 1706-...Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, det er vel i Kvam?Ellers fant jeg nok en Herborg Storefosse død i 1755, 31 år gammel, kan hun være en datter til Lars og Ellen som vi har oversett? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), Døde og begravede 1753-1761, side 22. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11679&idx_id=11679&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

# 53) det er dødsfallet, Arnfrid. Jeg leita etter fødselen hennes og foreldra. Men nå må vi nok ut av bygda for å finne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi leitet etter dåpen hennes i den andre debatten også, men fant kun hennes søsken. se rundt (320) i LenkeJeg tror du gikk grundig gjennom de aktuelle KB da.Ellers så har jeg mistet tråden en smule....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(57)(51) ang Herborg Hansdtr. Solbjørg f. ca. 1733.Kjellaug fant denne dåpen i 1733. Hva er navnet. Jeg synes tydelig det er en -datter? Står jo en D etter farsnavnet.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 2 /1 (1727-1750), Fødte og døpte 1734, side 10. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja det var i innlegg 320 i den debatten at jeg fant flere barn.Men en er aldri grundig nok, det såg vi jo av Lars som fant en dåp jeg hadde oversett.Jeg funnet flere barn til dette paret som jo da skal være hennes foreldre: 11/3- 1731, 27/7- 1732, 13/12-1733, 25/1-1735,(muligens en fødsel her??) 12/2-1737, 6/2-1739, 17/4-1742, 26/1-1744, 23/3-1745, 12/2-1750 Som du ser er det ikke plass til en i 1734. Men jeg finner ingen mellom 1735 og 1737, heller ikke mellom 1745 og 1750. Det blir vel i seineste laget i alle tilfeller. Nå kan jo alderen hennes være feil ved dødsfallet da. Vi har jo giftermålet deres og det er vel det viktigste i denne sammenheng.Men nå gir jeg opp, må ordne med noe til i morgen for da er det slutt på ferien!! Så da får jeg heller vente og se hva som kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Joda, jeg har tydet det til Jyri/Gyri i dag og. Har skrevet opp alle lenkene til fødslene dersom noen andre vil sjekke:Erik:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11678&idx_id=11678&uid=ny&idx_side=-8>LenkeGiertrud: Permanent sidelenke: Lenke Jyri/Gyri: Permanent sidelenke: LenkeEric: Permanent sidelenke: LenkeKari: Permanent sidelenke: LenkeLars: Permanent sidelenke: LenkeLisbeth: Permanent sidelenke: LenkeSyffer: Permanent sidelenke: LenkeJyri/Gyri: Permanent sidelenke: LenkeHans: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå husker jeg ikke helt, men er det kun bygdeboken som er kilden til at 'vår' Herborg var datter av Hans Solberg? I så tilfelle kan det være feil. Hvordan kan vi få sjekket dette? Det er vel Arne som 'sitter' på bygdebøkene for området...Samtidig, vi opplever jo noen ganger at vi ikke får kildebelagt personer i slektstavlen, -så det må vi nok forholde oss til og akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

# 46) Husker ikke om vi hadde funnet dåpen til Herborg Pedersdtr i 1768: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), Fødte og døpte 1767-1769, side 29. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11679&idx_id=11679&uid=ny&idx_side=-34>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

64) Nei, det står tydelig Herbor Hansdtr Solberg da de gifta seg: Permanent sidelenke: LenkeMen jeg er og begynt å undre meg på om hun virkelig var datter til dette paret eller om hun bare var i tjeneste der da hun gifta seg. Hvorfor kalte de den første dattera Herborg (det må da være etter Peders mormor) og den andre Elena (hans mor), men ingen Kristi så langt jeg har sett??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg lest gjennm de to andre trådene som omhandler Herborg Hansdatter Solberg. Der er ingen opplysninger om hennes fødsel utover det vi har i denne debatten. Vi har erfaring for t de heller er for gammel enn for unge ved KB-inførsler og FT. Deror tro jeg ikke Herborg er født senere enn 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Skiftet etter Elna Larsdtr viser at hun hadde en sønn! Yngve Nedrebø, SAB / DA, 5.11.2008 18:36 (2) Elna Larsdtr Baateviken u. Breievne Strandebarm 227 A.b.2 1827-1835. Erklæring fra sønnen Hans Christophersen Rørvigteigen 13. april 1831 om at han var myndig og eneste arving. Lars Stensen Baateviken u. Breievne Strandebarm 334 A.a12 1804-1815. Dato 4. juni 1807, enke Elena Larsdatter, og som arvinger hans søsken: Guri Stensdatter, enke etter Lars Siursen Brekke, og Ingebor Siursdatter Oma, 58 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun må jo da ha fått han innen 1800 ettersom hun var f i 1753 og da har vi en kandidat i ft 1801 som er 24 år gammel: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f11226&gardpostnr=70&personpostnr=1189#nedre>LenkeFaren var Christoffer Arnesen og moren Eline Larsdtr døpt 13/12-1777 i følge FS: LenkeSå var det å finne dem i kirkeboka da! Jeg finner han ikke! Men det er jo kopi fra kirkebok og det må være rett person.Her er han - de var med andre ord ikke gift: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), 'Uægte' fødte og døpte 1756-1780, side 139. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

To Kari Knutsdtr i passe alder i 1801 og begge er fosterbarn: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f11226&gardpostnr=15&personpostnr=290&merk=290#ovre>LenkeLenkeDe blir gift 30/5-1819, da står hun og som Tangerås (n° 9): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 5 (1816-1826), Ekteviede 1819, side 193. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(66)Ang. HerborgHar lagt inn spørmål etter skifte etter:Hans Eriksen Solberg Strandebarm 1743-1755 Lenkeså får vi se om Herborg dukker opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fint Kjell Arne, da vil det jo vise seg om hun er dattera der og også forhåpentlig alderen hennes dersom hun er deres datter.Tilbake til Kari (selv om det er etter 1801, så er jeg blitt nyskjerrig her!) finner en døpt 1792 med foreldre Knut Larsen Bakke og Malene Nilsdtr Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 4 (1788-1817), Kronologisk liste 1792, side 23. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11680&idx_id=11680&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen problemt er at både Knut og kona levde i beste velgående i 1801!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad Ellen Pedersdatter Linga f 1714, angivelig død 1792. Hun finnes heller ikke blant døde i Stord eller Kvinnherad mellom 1790 og 1793. Heller ikke som Enken Ellen / Elin / Helen i Sjeleregisteret for Strandebarm for 1787. Hvor kan hun være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.