Gå til innhold
Arkivverket

[#64012] Erling Syvertsen fra Farsund


Gjest Magne Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Thorsen

Erlings far, Severin Syvertsen med foreldre finner vi her Lenke Mora Birgitte Torstensdtr. er enke. Hvem har hun vært gift med ? Severin ble g.m. Maren Olsdtr. f 26/8 1858 fra Glingeråsen, Harstad i Eidskog. Hun var søster til min mormor. Erling Syvertsen, sønnen, omkom 8/9 1944 da fangeskipet Westphalen ble senket utenfor svenskekysten - omtalt i bokverket 'Våre falne'. Her er det opplyst at han hadde 3 barn med Gudny Margrethe Løwø og 2 med Sille Marie Hagen f 1891. En sønn rømte til England under krigen. Har noen tilleggsopplysninger om disse familiene og eventuelle etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Maren og Severin giftet seg 10/10 1882 i Farsund og Erling ble født samme sted 4/9 1883. Severin døde i Horten i 1922 og Maren i Farsund i 1935 i følge sekundære kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Maren skrev et brev til sin søster, Bastine, -min mormor- i 1904. Det har jeg kopi av. Hun befant seg da i Horten. Erling er i gang med utdanningen sin, forteller hun. Han tok ingeniøreksamen i Trondheim. Siden Severin døde i Horten i 1922, har familien trolig bodd der i dette tidsrommet. Erling skal ha startet privat gymnas i Farsund så han er etablert der, og mora dør der i 1935 ifg kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fra familysearch:BERNT CHRISTIAN RASMUSEN Pedigree Male Family Event(s): Birth: Christening: Death: Burial: Parents: Father: RASMUS Family Marriages: Spouse: INGER BIRGITTE ENDRESEN Family Marriage: 15 MAR 1846 Farsund, Vest-Agder, Norway Husband Age at Marriage: 26 Wife Age at Marriage: 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeDette er vel din Birgitte Endresen Torstensdatter i Farsund i 1865. Sønnen Severin kalles datter Severine Christiansdatter, hvis det er rett person. Eller tar jeg helt feil, tro?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Men her må jeg gi pass, kan ikke finne Inger Birgittes dåp noe sted. Er hun uekte føst? Er Ingeborg Klausdatter i forrige innlegg en fostermor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Takk for innleggene Erling. Dette skal jeg sjekke ut Siden Birgitte er enke da Severin blir født 28/5 1856 Se lenke 1. må hennes ektefelle (4 eller 8) være død før 1856. Severin blir konfirmert 2/10 1870 nr 12 Lenke Jeg har forløpig ikke funnet han i FT 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg tror Severin er han som kalles Severine Christiansdatter 11 år i 1865, datter, som bor hos moren i Farsund, Beergithe Endres. , enke, 42 år gammel. Kan det ikke rime? Feilføringer forekommer ikke så sjeldent....., sjekk innlegg 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Etter å ha sjekket mulige alternativer er jeg kommet til følgende slutninger: Inger Birgitte er med stor sannsynlighet den rette mora til Severin. Jeg var litt skeptisk til bytte av kjønn og patronymikon i FT 1865 (7), men finner ikke noe bedre alternativ så jeg er kommet til at dette er trolig rette familien. Jeg er ellers imponert og takknemlig for din bistand til å finne linjen bakover, Erling. Er fellesnavnet Endresen en tilfeldighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, mon tippoldefar Endre var husmann i Gåshus i Helleland og har nok lite og ingenting med din Endre, far il Torstein Endresen, å gjøre.Kan dette være din Tosten Endresen i 1801?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Ut fra de slutninger vi har trukket, er det klart at Severin er vokst opp sammen med mora og sine halvsøsken Det er dette som er grunnen til at han feilaktig har fått samme patronymikonet som dem i FT 1865. Hvor er det blitt av faren, Syvert Pedersen fra Hofda i Spangereid sogn mon tro ? Det bli den neste nøtta å knekke. Jeg er ikke lokalkjent, så mitt spørsmål er om det finnes kirkebøker skannet for dette sognet? Ellers er jeg selvsagt svært interessert i å finne ut mer om familiemedlemmer Erling Syvertsen etterlot seg. Dessverre avsluttes de skannede kirkebøkene for Farsund i 1920. Eksisterer det andre tilgjengelige kilder enn disse og omtalen i 'Våre falne'? Min mailadresse er magnthor()online.no for det tilfelle at det finnes opplysninger som ikke kan/bør offentliggjøres i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Sør-Audnedal / Spangereid: 1815-1850, Klokkerbok Sør-Audnedal / Spangereid: 1816-1848, Ministerialbok Sør-Audnedal / Spangereid: 1848-1867, Ministerialbok Sør-Audnedal / Spangereid: 1853-1878, Klokkerbok Sør-Audnedal / Spangereid: 1868-1883, Ministerialbok Sør-Audnedal / Spangereid: 1879-1893, Klokkerbok Sør-Audnedal / Spangereid: 1884-1909, Ministerialbok Sør-Audnedal / Spangereid: 1893-1909, Klokkerbok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Forresten: Audnedal N og S heter N. og S. Undal i folketellingene 1865.Holme er vel det samme soknet som heter Holum i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.