Gå til innhold
Arkivverket

[#64015] gift mand fra hedmark


Gjest morten undseth
 Del

Recommended Posts

Gjest morten undseth

Min oldemor Lina Andreasdatter Romunstad, senere Undseth, f. 15/10-1870, Øvre Rendal. Lenke for fødsel nr. 9 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070129610679.jpg>LenkeHer er far oppgitt som Gift mand fra Hedemarken, Arb. Andreas Johannesen, f. 1842Ved Linas konfirmasjon er forholdene de samme: nr 12:LenkeVed hennes vielse med min oldefar Johan Andresen Romunstad, senere Undseth (1867-1920)er han forsatt med men nå omtales han som ungkar... Lenke for vielse nr. 2 1894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Her kom innlegget to ganger, fikk beskjed om at det var feil i hoved... et eller annet første gangen.Det er bare å kopiere adressen der personen du søker står med uthevet skrift. Håper du får hjelp til å finne noe mer om Linas far. Lykke til. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I merknaden for dåpen i 1870 (lenke i innlegg 1) fremkommer det at Lina neppe kunne ha vært enebarn. Lina var resultat av morens (Karen Olsdatter) tredje leiermål, hvorav to var med Andreas Johannesen.Disse to andre barna til Karen kan forhåpentligvis gjenfinnes i kirkeboka for Ytre Rendal (for den som er rede til å bla), men jeg merker meg at Karen Olsdatters hjemsted i 1870 er helt på Elevold. Dette (NB) tror jeg ligger helt opp mot Isteren (i Engerdal?)Linas mor-mor, Kari Larsdatter (f.ca.1789) vil jeg tro er identisk med den Kari Larsdatter, som bor på Skrædderstuen i 1865 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f60432&gardpostnr=420&personpostnr=2212&merk=2212#ovre>Lenke . (Her er dette med gift/ugift noe problematisk, men dersom avskriften av FT1865 som er lagt ut på Digitalarkivet er ikke alltid nøyaktig og riktig)Skrædderstuen er nabo til Messingstuen, der hun holder til i 1875 (lenke innlegg 2-3).Når det gjelder Linas far, og opplysningen om at han i 1870 hadde sitt andre leiermål med Karen Olsdatter, så er vel dette en indikasjon på at han bør ha oppholdt seg i Rendalen noen år før 1870. Derfor er det vel ikke utenkelig at denne Hedemarkingen (fra flatbygdene på Mjøsas øst-side) som er logerende (i 1865) i Rendalen (Fiskevig søndre) med passende navn og alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Linas far:Jeg fant en hedemarking (med rett navn og nesten rett alder) fra Bratberg i Ringsaker som ser ut til å ha en forbindelse til Rendalen i den digitaliserte utflytterlista for Ringsaker. LenkeNå er det vel kanskje greit å ta en titt i bygdebøkene for både Ringsaker (Bratberg) og Rendalen (Fiskvik)om ikke det allerede er gjort.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Til innlegg 6. Ingen bb for Ringsaker har med slektsdelen. Det er farlig å være sikker, men han er nok ikke av brukerslekta på Bratberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Takk for helpen og interessen så langt fra flere. Med dere har jeg fått litt 'vann på mølla' selv. Iver: Du har rett, ved merknader til høyre ved oldemor Linas fødsel i 1870 ser jeg nok at det kan stå det mht leiermål, der kom det søsken til hans bestemor helt uvitende for min aldrene far så langt jeg vet.Ved Linas fødsel står det Ø.R. Øvre Rendal, hun må vel være født der selv om det står Ytre rendal i FT i 1875, har gått på både årstall feil og liknende feil om Øvre R. og Ytre R.tidligere.Jeg kan helle til at mor til Lina som vi ser igjen som du Iver sier i FT i 1865 er denne.Karen Olsdatter fødsel: LenkeHun er den eneste Karen Olsdatter med en mor som heter Kari Larsdatter, og hun er født i 1834, jeg finner ingen annen match frem til 1840, og kirkeboka for den perioden er både for Øvre R. og Ytre R. ser jeg.så ser jeg Iver at du har meget mulig har funnet han i FT for 1865 i Ytre Rendal.Jeg har en kompis ved navn Ellevold som iallefall har besteforeldre fra Rendalen, har en følese at det er et steds eller plass navn i Rendalen, men han svarte ikke på telefonen tidligere ikveld, tenkte jeg måtte høre med han...Jeg skal titte nå litt nøyere etter søsken til oldemor Lina i bøkene før 1870.men for innlegg 6: hav er bb?takker alle så langtMortenMens jeg skriver dette ser jeg det kommer inn litt mere, flott. Jeg skal ta en titt i boka for Ytre, for Øvre må jeg innom foreldre (torsdag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Er innom Ytre Rendal Gård og Ætt, v/ Odd Nytrøen s. 160: Jeg finner noe under søndre Fiskvik som later til å kunne ha en sammenheng med den Andreas Johannesen fra Bratsberg som flytter i 1860, 26 år gammel, (innlegg 6) (rimelig rett alder eller er det for stort sprik? da er han iflg flyttelisten fra Ringsaker født i 1834...?).I boka står det: Dalen, en husmannsplass under Søndre Fiskvik, den lå nedenfor Søndre Fiskvik: ' Den siste bruker var Johannes Johannesen Brattbergeie, Ringsaker. Han var født i 1836 og ble gift med 1864 med Berthe Henriksd. Måna-Finstad. De flytter til Ø. Rendal og plassen blir nedlagt.En Andreas Johannesen i rett alder? som flytter fra 'Hedmarken' Ringsaker i 1860, kan rekke å få flere barn før 1870 når min oldemor kommer til. Manne i boken har samme 'etternavn, :Johannesen, kan denne Johannes være hans 6 år eldre bror? Kanskje ikke utenklig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Her fant jeg vielsen til mannen som har en link til Brattbergeie, Ringsaker i mitt forrige innlegg, her er iallefall dennes far nevt; Johannes Jacobsen, Brattbergeiet, Ringsaker. Kan dette gi noen videre pekepinn?Vielse 1864 i Øvre Rendal Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Under Utflytta frå Ringsaker 1814-1925 (Digitalarkivet) finnes følgende:5163 - Utflyttar - Ungkar Andreas Johannesen - Bratberg - Nes H., (Rendalen?) - fl. 1860 - 26 år: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=89&filnamn=uf04121814&gardpostnr=5163&personpostnr=5163&merk=5163#ovre>Lenke3179 Utflyttar - Husmannssønn, ugift Johannes Johannesen - Brattebergseie - Rendalen øvre, Bjøntegaard - Brattebergseie i Reflingsfjerdingen - 19.06.1837 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg måtte se etter før jeg ga meg.Her er dåpen til Johannes johannesen f. 19. juni 1837 med foreldre Johannes Jacobsen og Maria Olsdr.: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 7A (1826-1837), Fødte og døpte menn 1837, side 87. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6011&idx_id=6011&uid=ny&idx_side=-90>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Dåpen til Andreas Johannesen, f. 21. april 1843 med foreldre Johannes Jacobsen og Maria Olsd. : Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 8 (1837-1850), Fødte og døpte menn 1843, side 30. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Morten:Vedrørende lenken til utflytterlista for Ringsaker i innlegg 6: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=uf04121814&gardpostnr=5163&personpostnr=5163&merk=5163#ovre>LenkeDenne føringen ble gjort i 1869. Andreas Johannesen var da 26 år. M.a.o. født ca.1843 (ikke født ca.1834 – innlegg 9). Da matcher jo dette meget bra med den Andreas Johannesen som Randi fant som døpt i Ringsaker ved avslutningen av innlegg 13. – Og dette matcher også meget bra med den Andreas Johannesen vi finner på Fiskvik søndre i 1865.( Her er nok broren til Andreas Johannesen fra Ringsaker som ankom Rendalen tidligere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Ja her har flere hjulpet meg på veien etter at jeg slukte lyset i går, takk til dere begge.Dette later vel til å være så rett en kommer...Johannes og Andreas er søsken, Johannes kommer til Rendalen i 1854, Andreas kommer til Rendalen og samme gården 6 år etter, Fiskvik Søndre. Dermed har jeg både fått plassen på Hedmarken og et sett tipp tipp til!!Så skal jeg titte litt nærmere på de linkene du Randi har lagt ved over brødrene født i Ringsaker, og et gammelt kart jeg har over Ringsaker.Om Ellevold sa min venn som jeg nevnte i innlegg 8 at Ellevold mener han er en tidligere skrivemåte på Elvål, hans oldefar tok og navnet når han flyttet inn til Elvål. Hvis vi ser på lenken i innl. 8 om Kari Olsdatter fødsel: Ser vi at hennes far (da min tipp tipp oldefar må være)heter Ole Zachariasmoen, og da det navnet er navnet på en plass noen hundre meter sør for både Messingstuen og Skredderstuen, dagens navn er forøvrig Sakrismoen, og at alle disse ligger på Elvål eller Ellevold hvis det er riktig kan dette og stemme farlig nær. Det står og at Karen (1834), mor til Lina er født i Øvre R. Øvre Rendal. Navnet/plass navnet Ellevold ser jeg førøvrig igjen ved fødte flere ganger i Øvre Rendal, hvis det skulle ha ligget lenger østover hadde ikke disse blitt registrert i Øvre Rendal? Jeg venter forøvrig på en telefon fra min mor som skulle titte litt nærmere på navnet Elvål/elvaal/Ellevold i Bull boka om bygda, der mener jeg at jeg har lest navnet Ellevold, (eller om det var et gammelt gårdsnavn ibygda...vi får se.)Begynnte og før det ble litt for sent for meg å titte etter ev. søsken til oldemor Lina som du Iver peker til i innlegg 5, kom ikke gjennom alt og forsetter litt i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Ellevold fant jeg på kartet tegnet i 1823 og revidert i 1880, Ellevold er avmerket som en gård eller to på det som er Elvål i dag, på vestsiden av elven og deretter på vestsiden av vegen nordover, Navnet kan kanskje ha 'krøpet ' bortover og favnet hele stedet?. Det samme kan kanskje ha hendt på nabo bygda norøstover, den heter idag Undset, der er det heller ikke noe bygde navn på kartet, bortsett fra en gård som heter Undset søndre og andre navngitte gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Ellevold fant jeg på kartet tegnet i 1823 og revidert i 1880, Ellevold er avmerket som en gård eller to på det som er Elvål i dag, på vestsiden av elven og deretter på vestsiden av vegen nordover, Navnet kan kanskje ha 'krøpet ' bortover og favnet hele stedet?. Det samme kan kanskje ha hendt på nabo bygda norøstover, den heter idag Undset, der er det heller ikke noe bygde navn på kartet, bortsett fra en gård som heter Undset søndre og andre navngitte gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg har sett litt etter mulige barn av Karen/Kari Olsdatter (mor til Lina). Jeg finner en mulig kandidat, en sønn, født i 1853:Bertin, f. 26. september 1853, med foreldre ungk. Haagen Semmingsen nordre Høye og pige Kari Olsdatter søndre Ellevold. Faddere er Jens Høye og kone, Jens Haagensen Haarset og kone, Ole Olsen Nystu Ellevold, Siri Jensdatter Høye. Bertin er hjemmedøpt av Zacharias Jensen Ellevold. Opgivet av barnefaderen. Begges 1ste Leiermaal: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Rendal, Ministerialbok nr. 5 (1853-1866), Fødte og døpte 1854, side 7. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8902&idx_id=8902&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet er trolig denne Bertin Haagensen, som er gift, har to døtre, som er bosatt på Nyplads i ft 1900 for Tynset. Nyplads er i Brydalen: LenkeDet er en Haagen Semmingsen, 45 år gammel, i tjeneste på Undset Nystu i ft. 1865 for Rendalen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Tja, hva skal man si til dette?I ft. 1865 for Tynset finnes en Berten Haagensen, 11 år, født i Rendalen, sønn av ugift mor Kari Olsdatter, fra Rendalen: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ja, ja, denne mulige kandidaten Bertin, ser ikke ut til å være den rette likevel. Jeg har sett i Tylldalen/Brydalen bygdebok av Bjarne Grandum, under Nyplassen.Der står det at Bertins foreldre er Håken Semmingsen Høye fra Øvre Rendal, f. 1821 og Kari Olsdatter fra Rendalen f. 1826. De giftet seg og hadde sønnen Bertin fra før ekteskapet.Så da er vi vel like langt.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Selv om ikke Bertin med foreldre er de riktige tar jeg med vielsen til Haagen Semmingsen og Kari Olsdatter også, i Brydalen i 1891: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Brydal i Tynset, Ministerialbok nr. 24 (1885-1916), Ekteviede 1885-1891, side 56. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22394&idx_id=22394&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke: LenkeBertin Haagensen og Gina Johannesdatters vielse i 1887 samme lenke. Ginas far er Johannes Johannesen Fiskvik. Dåpen til Kari Olsdatter i 1826: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Rendal, Ministerialbok nr. 3 (1815-1829), Fødte og døpte 1815-1829, side 116-117. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Randi: Takk for helpen, nei det skal ikke være enkelt, men jeg har dog kommet til ny info alikevel på det vi har funnet ut ovenfor.Jeg har og lett ikveld etter ev. tidligere barn av Karen Olsdatter (1834-?) og Andreas Johannesen (1843-?) Jeg har fått sett igjennom 1860-1870, men ikke sett noen kandidater en gang, (kan selfølgelig ha oversett, men)Jeg har og sett på døde i Ytre Rendal fra oldemors Linas vielse i 1894, der Andreas lever, og er ungkar...men og så langt det går til 1925, men fant ikke han der som død, der kunne en jo ha fått vite hvor han hadde bodd ved sin død.Ei heller i døde i Øvre Rendal, men den går ikke så langt frem....men spor etter hans bror Johannes Johannesen (1837-som lever i 1900) ser vi flere steder...Men en artig sak alikevel: I ditt innlegg 21 der vielsen av av både desverre feil far og sønn Haagen og Bertin, ser jeg vielsen til mine tippoldeforeldre på min mors side fra Unset/Brydalen nr 1 i 1886, Klaus og Siri.ja, jeg skal bla litt i Bull til helgen, så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.