Gå til innhold
Arkivverket

[#64016] Moens Olsen og Margrethe Larsdatter Halden på Røros


Gjest Mona Pande Storli
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Pande Storli

Jeg finner dette paret gift på Røros i 1749 LenkeMoens kalles også Mogens. Dette paret flytter senere til Kongsberg.Det jeg lurer på om det er noen som har flere opplysninger om dette paret på Røros. Lurer også på om etternavnet Halden er fra byen Halden eller en gård.Mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Margrete Larsdatter Halden ble døpt 6/10-1726, langt nede på siden til høyre: LenkeFaren er Lars Jensen Halden. Blant fadderne er Karen Jensdatter Halden og Kield Pedersen som var gift med Berit Jensdatter Halden.Lars Jensen Halden ble 21/10-1721 gift med Anne Margrete Olsdatter Rytter.Jeg regner med at Hallen-slekten kommer fra Jämtland kanskje fra Hallen ved Storsjön.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jens Pedersen Hallen i manntallet 1701 men sønnene Lars, Peder og Ole:LenkeJens Pedersen Hallen død 1728 75 år var gift med Marit Larsdatter død 1745 87 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Moens Olsen ble døpt 5/8-1725, langt oppe til høyre:LenkeFaren er Ole Moensen Corporal. Gift 21/5-1725 med Kirsten Sophia Axelsdatter.Corporal vil jeg tro er nok en slekt med røtter i Jämtland. Slekter derfra gifter seg inn i hverandre, og kan pekes ut på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Pande Storli

Jeg takker for flott hjelp fra Astrid Ryen på sen kveldstid. Nå har jeg mange nye opplysninger å jobbe videre med.Mvh Mona Storli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Enken etter Mogens Corporal (han som var 42 år i 1701) Johanna Christensdatter ble begravet 3/6-1742 77 år. Jeg er imidlertid usikker på om hun var hans første og eneste kone.Så er det Inger Olufsdatter Ole Moensen Corporals enke som ble begravet 24 Trin 1722 97 år (mannen er død før 1701):LenkeMogens Corporal 42 år i 1701 hadde sannsynligvis en datter Inger. Hun opptrer som fadder på sine brødre Oles og Hans Jørgens barn.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Pande Storli

Dette var imponerende kjapt. Er veldig glad for de opplysningene du har funnet for meg Randi. Synes det er spesielt vanskelig med skriften i de eldste kirkebøkene ned mot 1700 tallet.Når det gjelder innvandringen fra Sverige til Røros kan du si omtrent når skjedde dette?Mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har slått fast at Mogens Corporal 42 år i manntallet 1701 var gift med Marit Eriksdatter i første ekteskap. Det var skifte etter henne i 1696. Hans annen kone var dermed Johana Christensdatter - vi får håpe det var hans andre! Det skal finnes skifte etter Mogens Corporal. Jeg vet ikke når han døde, men jeg ser Johanna opptrer som fadder i 1724 som Mogens Corporals enke.Anne Margrete Olsdatter Rytter vet jeg ikke hvem er, og jeg kjenner ikke hennes forbindelse til andre Rytter på Røros som Knut Larsen Rytter og Margrete Larsdatter Rytter, gift med Simen Bendixen. (I skiftet etter ham 1745 er forresten tre av barna på Kongsberg).Innvandringen skjedde fra Verkets begynnelse i 1644, og det var hele tiden en viss innvandring til Røros fra Sverige og også andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.