Gå til innhold
Arkivverket

[#64025] Peder Hanssen Saasen fra Eker?


Gjest Knut Krokann
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Krokann

Ved folketellinga 1900 i Trondheim, bodde sagfiler Peder Hansen på ”Stenberg, Plads under Nidarlie”. Det er oppgitt at han var født 1828 i Eker. Han bodde i lag med kona Ingeborg Hansen og hennes sønn Thoralf Dahl.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01601&gardpostnr=3368&personpostnr=16469&merk=16469#ovre>LenkeKan han være samme person som i 1865 er bosatt på gården Saasen i Eiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel i så fall ekteskap mellom Peder Hanssen og Ingeborg i Eiker? LenkeOm han er samme mann som du fant i Trondhjem i 1900 vet jeg ikke til nå, men jeg kan lete litt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Har lett litt etter familien og her er det jeg fant.Det var to Peder Hansen i aktuell periode, født i Eiker.Nordre Hobbelstad: Peder Hansen 1831 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8491&idx_id=8491&uid=ny&idx_side=-192>Lenke Saasen: Peder Hansen 1828 LenkeVielse mellom Peder og Ingeborg, nr 9 1852 Lenke Peter blir døpt: LenkeAugust blir døpt: LenkeTvilling Olaus: LenkeJohan: LenkePeder Hansen fra Hobbelstad får barn i samme periode. Han er også gårdbruker og ikke sagfiler.Familien i 1875: LenkeDa har han tre år til han runder femti og det ser ikke ut til at han har begynt å file ennå, så det er vel størst sannsynlighet for at Peder Hansen i Trondheim er en annen, enten med feil fødested eller alder.Datteren Caroline gifter seg i 1880: LenkeDatter Maren i 1883: Lenke Nr 42: Sønnen, Petter, gifter seg i Bragernes 1887:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Det var nok August Saasen fra Øvre Eiker: LenkeHan døde (26.03.1924) og ligger begravet på Lade i Trondheim iflg Dis-gravminner. August Saasen født 2312 1862 død 2603 1924 begr 1204 1924 Lade TrondheimSå da er det en forbindelse til Trondheim likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Krokann

Takk for interessante opplysninger.Til Arnt Hole: Dine opplysninger om at ved mora Johanne Marie Jørgensdatter sin død 1/5 1878 er sønnen Peder Hansen ved Trondhjem, er dette opplyst ved skiftebehandling? Er det i så fall opplyst noe om kone og ev. barn?Er dette den Peder Hansen (34 år) som i 1865 er ”Saugarbeider” ”paa Holmen” i Drammen?Det er også en Peder Hansen (33 år) som i 1865 er Sagbrugsarbejder på Strandstedet Vestfossen i Eker.Ser at Peders sannsynlige bror Olaus kaller seg Kopperud i Kristiania 1900. Er dette gardsnamn fra Eiker? Broren Paul finner jeg ikke videre.Knut Krokann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorenskriverens dødsfallsmeldinger. Eiker:Enke Johanne Marie Jørgensdatter Haugeneie 76 år - død 1. mai 1878.Barn:1. Peder Hansen 45 år v/Trondhjem2. Paul Hansen 43 år Drammen3. Olaus Hansen 30 år Hauge4. Karen Hansdatter gift med Peder Andersen Haugeeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Krokann

Jeg fant i kirkebok for Klæbu at 28.11.1891 forlangte enkemann Peder Hansen, født i Eker 1832, vielse med enke Ingeborg Thronsdtr. Renaas f. Holte. Bor på Hyttehagen som sagmester.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=51&uid=5450&urnread_imagesize=big&hode=nei&ls=1>Lenke 12.3.1892 ble Peder Hansen, sagmester ved Hyttefossens sagbrug i Klæbu, f. i Eker 1832 g.m. Ingeborg Thronsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.