Gå til innhold
Arkivverket

[#64047] Karen Christensdatter fra Modum, hvem var hun?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. En av mine aner er: Karen Christensdatter, født ca. 1699. Hun døde tidlig i 1762, (nr. 15) og ble begravet ved Nykirke. Hun bodde da på søndre Hovland. Det skal ha vært et skifte her i 1749 hvor det var brutto 35 riksdaler og 100 rd i jord i Hovland.Hennes mann Lars Gierson var fra søndre Hovland på Modum. Han overlevet sin kone. Jeg har registrert at han bodde som enkemann hos sin datter Maren på Hervik ved Vikersund. i ekstraskatten 1765..Jeg kjenner til at de fikk 3 barn , hvor 2 av dem bodde i Drammen ved skifte i 1749.Men hvem var Karen??Med vennlig hilsen Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Vi kjenner jo til at man ikke var så nøye på , eller ikke helt husket hvor gammel man var før.Ved hennes død så står det 63 år, udiskutabelt. Man kan sikkert diskutere om det var riktig.Jeg og sikkert du har sett opptil 10 års feilmarginer i 1801 tellingen. Men her har man noe å gå ut fra.Kanskje har family search rett denne gangen. Selv om de til tider har feil opplysninger.Takk for hjelpen.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke lett å lese de gamle kirkebøkene fra dåp på Modum.Her fant jeg en også vel tvilsom kilde med en sønn av paret Karen CHr. og Lars Gier.. Nils døpt 1720 på Modum?LenkeVet ikke om det er en av de barna du har navn på fra før?Kan jo være du greier å finne barna døpt , ført i kirkebøker,men skifter som er digitalisert fra Modum finner jeg ikke.Da er jeg redd jeg ikke kan hjelpe deg her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jeg skal ikke si det sikkert, men mener å huske det er ting som tyder på at hun kan ha vert fra Øren på Modum.Skal se etter ved anledning om jeg har noe på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Litt småplukk.31.01.1702 skifte Øren, Modum etter Christen Olsen, enke Dorthe Trulsdatter. Blandt barna Lars Christensen og Karj Christensdatter. SAKO EMS skp. 3a folio 145b-147.08.11.1707 skifte Øren, Modum etter Dorthe Trulsdatter. Blandt barna nevnes Lars Christensen og Karen Kristensdatter g.m. Lars Hofland. SAKO EMS skp. 3a folio 283b-286b.26.06.1737 skifte Wasbonden, Modum etter Lars Christensen Broen. Blandt arvingene hennes søster Karen Christensdatter g.m. Lars Giersomsøn boende udj Hogsund paa Eger. SAKO EMS skp. 9a folio 15b-16b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Takk Jan.Da tyder det på at Karen kanskje er født slik det er notert på family searchsiden nemlig 1689. Kanskje enda litt tidligere enn det også. Dette da det fremkommer i skiftet av 1707 står at hun allered da er gift med sin Lars. Det virker også at hun og Lars har vært en tur på Eiker.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Er denne Lars Gierson sønn av Gierson Olsen f. 1658,d. 1732 på Hovland i Modum og kona Anne Nilsdatter også d.1732 på Hovland?? Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. I følge Modum Historiebok IV side 183 er Lars sonn til Gierson Olsen og Anne Nilsdatter.I følge Modum Historiebok V side 286/287 er Gierson Olsen sønn av Ole Haagensen og Barbro Thorbjørnsdatter fra Tveten.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.