Gå til innhold
Arkivverket

[#64058] M&R, Aure: Aner til Ole Olsen Romundset (f. ca 1810)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge kirkeboka (oppføring nr 9) for Aure ble Ole Olson Romundset og Beret Andersdatter Ulfsnes gift 24. juni 1833 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2285&idx_id=2285&uid=ny&idx_side=-158>Lenke ). De var da henholdsvis 23 og 20 år gamle. Jeg prøver nå å finne ut hvem foreldrene til Ole var? Når jeg kikker i kirkeboka for Aure 1809-1811 finner jeg flere Ole Olsen, men bare en som vel må være riktig kar - nemlig en sønn av Ole Olsen Romundset født på på slutten av 1809 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Mulig jeg har rotet det til her Finn, men det er noe jeg er forvirret omkring her... I følge Todal, s. 392 i Gardtales i Stemshaug er Ole Olsson Romundset g. 1832 m. Karen Pederesdtr Kalland. I samme bok er det altså også nevnt en Ole Olsson Romundset g. 1833 m. Beret Andersdtr Ulfsnes. Dette må vel nødvendigvis da være to ulike Ole-er. Er disse to begge sønnene til Ole Olsson Bjørnås?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Disse to Ole Olsson Romundset står på samme side i kirkeboka som gift i 1832 og -33. Han som gifter seg i 1832 med Karen Kalland står som gårdbruker på Romundset så vidt jeg skjønner. Den andre Ole som giftet seg i 1833 med Bereth står som gårdbruker på Ulfsnes. Førstnevnte er 28 år i 1832, den andre er altså 23 år i 1833.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det stemmer at det er to Ole Olsson Romundset, og desse to må vera brør. Som du seier, så er dei å finna på same sida i kyrkjeboka Lenke Då begge bestefedrene heitte Ola, så måtte det sjølvsagt også verta to brør som heitte Ola. Todal skriv at Ola Bjørnås og Rogjerd Olsdotter hadde følgjande born som var født i Aure; Randi, Ola, Jon, Guri og Marit - etter at dei kom til Romundset i Aure. Som du ser så er Ola-karen som vart gift med Karen Kalland 28 år i 1832. Han måtte då vera født ca i 1805, truleg i Rindal. Det var helst dette som var jordkaren, medan den yngre Ola nok måtte ta til takke med eit plassrom umder garden, event. verta gardbrukar på garden som kona kom frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nest nedst på denne sida som nr. 53 finn du den eldste Ola på Romundset Lenke . Som du ser så hadde han det litt travelt, slik at han kom til verda før foreldra rakk å gifta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ola Olsson Bjørnås f. 1776 vart altså g. i 1805 med Rogjerd Olsdotter Rindal. Dei flytta i 1806 til Aure og vart busett på Romundset i Torsetsundet på Sklardsøya.Ole var son til Ola Toresson Bjørnås f. 1743 og Guri Jonsdotter Almberg f. 1754.Kven Rogjerd var dotter til er førebels noko uklårt. Leiting i kyrkjebok vil truleg gje svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk igjen Finn. Jeg fant Rogjerd i kirkeboka - f. 1802 i Rindal som datter av Ole Toreson Møkkelgård og Guri Andersdatter Halgunset. Disse er å finne i Gard- og ættesoge for Rindal, bind 3, s. 84.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

'Ole Olsen Bjørnaas og Rogjer Olsdatter Rindals uegte Søn Ole, f. 21/8. 1804, døbt 19. Søndag efter Trinitatis 1804' (30/10) Foreldrene gift 24. april 1805. Folketellinga 1801 har ei Rogjer Olsdotter, 26 aar, tjener paa Romundstad. (f. 1775) Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.