Gå til innhold
Arkivverket

[#64059] Tipp-tippolderforeldre Jon Ingebretson og Ragnhild Andersdatter


Gjest Einar Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Andreassen

Hei! Har noen av brukerne mine tipp-tippolderforeldre Jon Ingebretson f. 1757 fra Gimra i Sola og Ragnhild Andersdatter f. 1775 fra Sveinsvoll i Klepp i sitt slektstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei! Takk for spennende svar. Kanskje jeg har feil informasjon i mitt tre idet Jon og Ragnhild her har datteren Hellene gift med gårdbruker Jon Olsen på Jåtten i Hetland. Hellene og Jon fikk 3 barn - Dorte Elisabet og Ole samt min oldermor Rakel f. 23.05.1841. Men hvordan finner vi ut hva som er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg trur du må forklare korleis det er konflikt mellom din informasjon og den det er lenkje til i (2). Eg forstår det iallfall ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jon Ingebretson/Engebrechtsen og Ragnild Andersdatter på Gimre i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11124&gardpostnr=17&personpostnr=420&merk=420#ovre>LenkeFant disse barna av Jon Ingebretson og Ragnhild Andersdatter:Lisbeth Johnsen Gimre,født 12 jan 1796,døpt 12 juni 1896: (nederst på høyre side): LenkeIngebrekt(kalt Engebrecht på tellingen) Johnsen ,født 21 okt 1798: (høyre side) LenkeIngebor ,født 19 april 1801: (høyre side) LenkeAnders,født 1803(høyre side) LenkeRasmus,født 1806(venstre side) LenkeHellene,født 1809(høyre side: Lenke Martha Christine ,født 1812: LenkeRakel Jorine Johnsen Gimre,født 1815:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Einar Andreassen

Hei! Fenomenalt Ann-Mary! Da hadde vi begge rett likevel. Jeg må tilføye at jeg er temmelig fersk i slektsgransking - overtok et fantastisk arbeid som min onkel hadde nedlagt før dataalderen! En svakhet med mitt tre er at jeg bare har de rette linjene - ikke sidelinjene. Men det vil jo ta uhorvelig med tid. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei igjen! Å,jo - du er nok adskillig mer avansert i slektsgransking enn jeg er. Jeg har store problemer med å finne frem i kirkebøkene. Det morsomme med det du har funnet om alle søsken til min tippoldermor Hellene er at jeg har en yngre søster som bor i Sola. Nå skal hun starte opp med data og slektsgransking og hun får nok bakoversveis når jeg nå iler til med å fortelle henne at hun sikkert har en masse slekt i Sola som hun ikke vet om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei igjen ,Einar!Så artig med den fine tilbakemeldingen fra deg! Et tips kan være å bruke mormonerbasen(Family search) i søket etter slekt.Den er full av feil,men kan likevel gi en pekepinn i letingen .Det var den jeg brukte når jeg fant disse barna til Jon og Ragnild.Så var det å sjekke opp mot kirkeboken for å se om opplysningene i FS stemte.Beste hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Du skriver at Hellene Jonsdatter og Ole Jonsen hadde 3 barn,Dorthe Elisabeth,Ole og Rakel.Kanskje de hadde to barn til også? Barn av Hellene Jonsdatter Gimra og Jon Olsen:Dorthea Elisabeth,født 2 des 1829: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100298941798&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Roga&juris2=Roga&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Rogaland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDåpen hennes,fra kirkeboken: Dorthea Elisabeth,født 2 des ,døpt 20 des 1829(nr 2): Lenke Ole,født 6 aug 1834: LenkeDåpen hans,fra kirkeboken: Ole Johannis,født 6 aug ,døpt 17 aug 1834(nr 15): Lenke Ingebreth,døpt 29 juli 1838: LenkeDåpen hans,fra kirkeboken: Ingebreth,født 15 juli,døpt 29 juli 1838(nr 181): LenkeRachel,døpt 20 juni 1841. LenkeDåpen hennes,fra kirkeboken: Rachel,født 23 mai,døpt 20 juni(nr 193): Lenke Enoch,døpt 31 mars 1844: LenkeDåpen hans,fra kirkeboken: Enoch,født 20 mars,døpt 31 mars 1844(nr 94):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Har du anledning, så ta en tur til Stavanger bibliotek. De har alle bygdebøkene for Rogaland mye mer i skuffene. Og så en tur til Bergelandsgaten og Statsarkivet hvor du finner skifter m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående barna til Hellene Johnsdatter Gimra og Jon Olsen på jåtten.Lurer på om dette kan være deres sønn Enoch Jonsen i 1865?Bagersvend f 1844,Jotten.Bopel i Uhrens Rode,StavangerForeldrene John Olsen og Hellene Johnsdatter med sønnen Ingebreth,født 1838 .De har på tellingen 1865 ytterligere to sønner .Barna's navn er Henrik,født 1850,og Jonas,født 1847:Lenke Da er det vel til nå funnet totalt 7 barn av Hellene Johndatter Gimra og Jon Olsen på Jåtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei Eva i Seattle! Takk for engasjementet og alle tips! De fleste bygdebøker for Rogaland har jeg vært innom og funnet mye. Uten dem hadde ikke slektstreet mitt vært særlig fullt - nei. Statsarkivet har jeg også besøkt - men fant ikke det jeg lette etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei igjen Ann-Mary! Takk for tips om ytterligere 3 søsken for oldermor Rakel. Slekta blir større og større! Dessverre kom jeg for sent igang med min slektsgransking - kunne nok fått mye tips fra mine foreldre og besteforeldre. Men jeg husker at min far snakket mye om 'bestemor Rakel' - han besøkte dem ofte på gården deres da han var liten. Men når vi først er på 'talefot' så kanskje du kunne hjulpet meg med enda et forsvinningsnummer: 2 av mine tipp-tippolderforeldre emigrerte til USA i 1839 sammen med 2 av sine 9 barn. Jeg har etterlyst dem tidligere på dette forumet. Det gjelder Peder Larsen og Gunhild Nilsdatter f. henholdsvis i 1781 og 1783 på Fogn i Finnøy kommune. De drev et småbruk samme plass da de emigrerte. De reiste fra Gøteborg med skipet 'Venice' og ankom Boston samme år. Siden absolutt ingen spor etter dem. De fleste nordmenn endret navn ved ankomsten - og det vanskeligjør letingen. Men mange nordmenn omkom i epedemier i USA i den første vanskelige tiden og det er vel kanskje dette som har hendt Peder og Gunhild og deres 2 barn. Min tippolderfar Nils Pedersen skulle ha vært med dem - men det går frem at han stod igjen på kaien sammen med en annen søster. En annen bror av Nils: Lars - reiste over i 1837 og klarte seg godt. Klarer DU å finne spor? I tilfelle takker jeg veldig! Vennlig hilsen Einar A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei igjen! Hjertelig takk for tips. Men jeg tror helst at jeg gir opp denne ettersøkningen. Har brukt mye tid på dette. Når heller ikke min avdøde slektning Joan i Buffalo klarte å finne noe så er det vel fåfengt? Ser det hele litt an.Vennlig hilsen Einar A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.