Gå til innhold
Arkivverket

[#64065] Josef Emanuel Jørgen Martin Høppner, f 1896 København


Gjest Randi Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Fjellbu

Han ble gift i 1917 med Gunda Caspara Madsen som skal være født på Stathelle i 1883.Kirkebøkene for Stathelle ga én vielse i 1917, og det var ikke nevnte par. Mulig jeg har sett meg blind her idag, men jeg finner dem heller ikke viet på Rjukan. Men 7 timer med dig. kirkebøker _kan_ gjøre rare ting med øya :) LenkeHun er i denne sammenhengen ikke interessant, det er et mulig slektskap til Josef jeg leiter etter. Derfor ville en vielse være til hjelp når jeg leter etter familien i Danmark.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Tusen takk skal du ha!!!Ser her at han er adoptert, og da har jeg en ny herrlig murvegg å skalle panna i :)Ha en fortsatt strålende onsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Du er jo sådan set litt heldig da det jo står hans fødested hørte til Sions Sogn.I Sion KB står at han ble født 11.november 1896 Fødested: Nygaards Sidevej 2 2. (i dag Strynøgade, tenker at det var privat):LenkeNavn: Joseph Emanuel Jørgen AndersenVed moderen som var Ugift Karen Edvardine Jørgensen 30 år står det:Iflg. skrivelse fra Lyngby Pastorat adopteret af Slagter Peter Martin Andersen og Hustru i Virum.Han ble døpt 27. maj 1897 i Lyngby KirkeUnder anmærkninger:Født 5.april 1866 (det må jo være moderen)i Rødby. Timånedersdagen i Tjeneste hos Postmester Nielsen Bredgade 69. Navngivet af moderen 23-11-96.I Lyngby KB F. 11.November 1896 Fødested Østerbro København(Nygårdsvej ligger på Østerbro - har faktisk boet der selv for 40 år siden ;-))Barnets fulde navn: Joseph Emanuel Jørgen AndersenModeren: Karen Edvardine Jørgensen - Adoptivfaderen Peter Martin Andersen i Virum.Dåbsdagen 27. Maj 1897 i Lyngby Kirke.Fadderne: Adoptivforældrene - moderen - Tømmermester Rasmussen i Nyholte og Skrædermester Nielsen i Lyngby.Dåben meldt til Sion Pastorat 29 Maj 97.Ved hans Konf. 9.april 1911 i Everdrup Kirke står det Søn af Adoptivforældre Slagter Peter Martin Andersen og hustru Jonna f. Johansen tjener hos Præstegaardsforpagter Rasmussen i Everdrup.Født i København Sions Sogn 11.November 1896 døbt i Lyngby kirke 27. Maj 1897.Opslag 103 1905-1916 Everdrup Bårse Herred Præstø Amt (i Sydsjælland).Her står moderen oppført som pleiedatter:Maribo, Fuglse, Rødby Købstad, Rødbymark, Matr. No 15d, 213, FT-1880, C7584 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Hans Jørgensen 42 Gift Husfader, Avlsbruger Krønge Sogn, Maribo AmtAne Marie Jørgensen født Jensen 33 Gift hans Kone Ryde Sogn, Maribo AmtSara Jørgine Jørgensen 3 Ugift deres Datter Rødby MarkKaren Edvardine Jørgensen 13 Ugift Plejedatter RødbyJens Pedersen 58 Enkemand i Besøg Skjelstrup, Maribo Amt -----------------------------------------------------------Karen Edvardine JORGENSEN Sex: F ----------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 05 Apr 1866 Place: Christening: 21 May 1866 Place: Rodby, Maribo, DenmarkParents: Father: Thomas JORGENSEN Mother: Helene Lisbet EDVARDSDR ----------------------------------------------------------- Source Information: Batch Number: C219374 Source Dates: 1854 - 1869 Film or Fiche Number: 49810 Collection Details: Rodby; Den Danske FolkekirkeAnna Bertha JORGENSEN HANSEN Sex: F ----------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 09 Jan 1868 Place: Christening: 13 Apr 1868 Place: Rodby, Maribo, Denmark ----------------------------------------------------------- Parents: Father: Thomas JORGENSEN Mother: Helen Elisabeth EDVARDSDR ----------------------------------------------------------- Source Information: Batch Number: C219374 Source Dates: 1854 - 1869 Film or Fiche Number: 49810 Collection Details: Rodby; Den Danske FolkekirkeTHOMAS JORGENSEN Pedigree Male Family ----------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: HELENE ELISABETH EDVARDSDR Family Marriage: 28 JAN 1866 Rodby, Maribo, DenmarkMen faderens navn fremkommer jo desverre ikke!Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Hjertelig tusen takk skal du ha Berit :) Dette var mye spennende å lete videre i!Jeg ser at Høppner fremdeles ikke er nevnt her, det kan jo være at dette er et navn han tar som voksen. Muligheten er jo at _han_ får vite at dette er farsnavnet siden biologisk mor og er med ved dåpen. Dette indikerer (iallefall for meg) vel at adoptivforeldre og bio-mor kjenner hverandre???Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Jeg ser nå at vielsen i 1917 er innført 2 gange i KB med endring av hans navn 2.gang.Ja moderen navngav jo selv gutten står det (14 dager etter fødselen) og det med etternavnet (Andersen) til adoptivfaderen samt at hun var med som fadder i dåpen knapt 1/2 år senere, så det kan jo nesten se ut til det ble bestemt at drengen skulle adopteres fra fødselen av, kanskje de 'tok' sig av moderen i ammeperioden?Har let på Arkivalieronline etter de adoptivforeldrene i Virum (= (Kongens) Lyngby Sogn i FT:1906 og 1916 uten held.For å få vite om det er opplyst eller utlagt faderen til Joseph må du ant. se i adopsjonssaken,så vidt jeg kan se ligger den (saker før 1923) på Rigsarkivet i København (Justitsministeriets Arkiv):LenkeHvor han har navnet Høppner fra kan jeg ikke lige gennomskue, men tenkt den samme tanken at han kanskje har fått opplyst farsnavnet på et tidspunkt, da hun skulle gifte sig?Har også søkt etter Høppner i København, da moderen jo var der da hun ble gravid,en mulig kandidat:København, København (Staden), Havnegade, Øster kvarter, Gammmelholms Rode, matr. no.351, 246, FT-1880, C9862Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Josephine Mathilde Windekilde 61 Enke garderobekone KjøbenhavnThorvald Josef Høpfner 33 Ugift barbersvend Do. ----------------------------------------------------------- JOSEPH THORWALD HOPFNER Pedigree Male Christening: 25 APR 1847 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark ----------------------------------------------------------- Parents: Father: ADOLPH LUDWIG HOPFNER Family Mother: JOSEPHINE MATHILDE ERLEWEINMen det finnes også noen Høpner/Høppner/Höppner i Maribo Amt, så det blir jo bare tankespinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Nå er jo dette det første jeg ser ang hans far, men det rykker litt i gledes-centeret i hjernen når jeg ser at den du har funnet her heter Thorvald JOSEF.... Jeg vet dette ikke er et bevis, men......Jeg skal gå inn på linken og se om dette er noe jeg har tilgang på. Jeg vet jo ikke hvordan familieforholdet oss i mellom er, så det er kanskje en sperre også :)Men tusen takk skal du ha!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.