Gå til innhold
Arkivverket

[#64073] Noen som vet hvem foreldrene til Malene Andersdatter var?


Gjest Hilde Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Nicolaisen

Malene Andersdatter giftet seg med Ole Jhonsen(Lieland, Sortland.) i 1819. Hennes alder er da 27 år, hans 25. Jeg har funnet hans foreldre, men, Malene kan jeg ikke finne mer ut om. Begynner å tro at hun ikke kom fra Vesterålen...Har funnet ei Malene Anderdatter født i Hordaland, som kan passe..men..Er det noen som vet mer om henne? (Kirkebok jeg har funnet vielsen deres står i Ministerialboken Hadsel/Sortland 1819.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Legger ved lenke, her står jo hun og som Lieland: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sortland i Hadsel, Ministerialbok nr. 888A04 /2 (1819-1819), Ekteviede 1819, side 430-431. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17119&idx_id=17119&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom du finner alle barna deres, kan det kanskje hjelpe deg. De kalte jo ofte opp foreldre på denne tiden, også fadderne kan være gode å sjekke.Den Malene over er jo en god kandidat og dersom de fikk en datter Maren, så er jo det da en mulighet.Deres første datter het ihvertfall Elen: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sortland i Hadsel, Ministerialbok nr. 888A04 /2 (1819-1819), Fødte og døpte 1819, side 262-263. Det er en Andersd blant fadderne Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17119&idx_id=17119&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være samme par som får en sønn Nicolai Christian i 1822? Da bor de ikke på Lieland lenger, men Sørfjord (n° 9): Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sortland i Hadsel, Ministerialbok nr. 888A05 /2 (1820-1836), Fødte og døpte 1822, side 144-145. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17118&idx_id=17118&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Takk for svar..Jeg har funnet endel 'kandidater' som kunne vært hennes far, men, har ikke fått det til å stemme helt.Ja, og jeg vet det finnes mange som het Malena/Malene Andersdatter..Begge kom eller bodde på Lieland, det var derfor jeg trodde det skulle bli enkelt å finne hennes dåp. Men, det er jo mye mulig jeg har 'oversett' henne..så jeg får lete grundigere.Mvh Hilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ikke flere barn døpt av dette paret frem til 1827, flytta de der ifra eller fikk de bare de to barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanhende de ikke kalte så mye opp i nord Norge som lenger sørover da. Men jeg ville sjekke om jeg fant en Knut Andersen med en søster Malene. Jeg greidde ikke helt navnet på den Andersdtr; som var fadder til Elen, står det Gi...l Andersd Nousnæs eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Jeg vet at de i vært fall fikk 3 barn..det var sikkert fler, men, jeg har ikke sjekka det så grundig. Jeg pleier å lese hva faddrene heter, og jeg håpet at denne Knud Andersen skulle være bror til Malene, men, jeg får ikke det helt til å stemme:)..men, takk for innleggene...Jeg må sjekke dåpen til Elen igjen og hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Knut Andersen på 10 år som kan være han som er fadder: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f11866&gardpostnr=45&personpostnr=806#nedre>LenkeNår jeg ser mer på den som Bjørg fant er det jo flere ting som teller for at det er rett person, moren er en Nicolaidatter og hun har en søster Elen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Foreldrene til Ole het Joen Olsen, født 1755, og Elen Danielsdatter. Barna: Elen, Nicolai og Johanna.Jeg har søkt på mange varianter av navnet(Malene, Marlene,osv.), så, ja den Malena i Ofoten, KAN jo passe..absolutt en god kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Innledningsvis: Sortland var både egen fjerding og eget sokn i 1801, men hørte kirkelig til Hadsel prestegjeld. Det må være grunne til at Sortland-tellinga er slått sammen med lista for hovedsoknet. Hadsel har ikke gårds- og slektshistorie, Sortland har så langt tre bind.I arbeidet med bind 4 for Sortland, har også jeg prøvd å identifisere Malena, og har i den sammenhengen sett litt på paret Anders Nilssne Lockert og Alette Jensdtr Grønn på samme gården. Paret står i 1801-tellinga, men ikke barna. Minst to levde det året - Margrete (1794-1865) og Gjertrud (1797-1802). Anders og Alette gifta seg i 1792, så de kan godt ha fått ei datter samme året, og det er der jeg spør meg om Malena kan passe inn.Malena og Ole kalte eldste dattera Ellen, etter mora til Jon. Den neste fikk navnet Nikolai, det samme som en av sønnene til Lockert-paret, og det tredje og fjerde barnet blei kalt Johanne Randine Lockert. Det kan sjølsagt dreie som om oppkalling av naboer, men det er også verd å merke seg at et søskenbarn av Ole Jonsen noen år seinere kalte yngste dattera si Malena Lockert.Så langt er dette bare en arbeidshypotese, som imidlertid svekkes av at konfirmasjonen til Malena ikke er nevnt i Sortland. Og den kan falle når jeg får studert skiftet etter Anders Lockert, som døde i 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med de bøkene som er nevnt på DIS?'Hadsel bygdebok, bind 1 Tittel: De bygde landet. Forfatter: Hovland, Edgar, Trykket: 1995.Hadsel bygdebok, bind 2 Tittel: Vi bygger videre. Av Edgar Hovland, Dag K. Andreassen og Inger-Johanne Johnsen. Utgitt 2000.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.