Gå til innhold
Arkivverket

[#64081] John Johannessen (f Fjelberg 1828) - skipper Stavanger/Skudesnes -kven var kona?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

FT1865 for Vigeholm Næsset Uhren og Kovig i Skudesnes (Karmøy) syner denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~John Johannessen Husf g Skipper 1828 FjeldbergElisabet f Andersen hans Kone g 1825 BergenJohan K. Johannessen deres Søn ug 1862 StavangerAnton M. Johannessen deres Søn ug 1864 Stavanger~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Kyrkjeboki for St. Petri i Stavanger syner:Johan Christian, fødd i Stavanger 22.2.1862 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1679&idx_id=1679&uid=ny&idx_side=-58>LenkeAnton Martinus, fødd i Stavanger 26.12.1863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Heisan, eg gjekk litt lenger attende i vigselsprotokollane for Domkyrkja i Stavanger, og eg fann vigsli til John og Elisabeth i 1857 (Lenke). Diverre syner det seg å vera ei onnor Elisabeth enn ho som eg leiter etter, so dette var nok eit skot i ''blinde'', diverre!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Nils Johannesson som Jon bodde hos ved FT 1865 var hans bror. Faren som het Johannes Jonsson f.1792 fra Matre Holmedal, Skånevik og gift med Christi Larsdtr. 1796 - 1831 og som var fra Sandvoll i Holmedal. Etter at Christi døde flyttet familien til Osvåg i Etne. Kona har jeg ikke funnet ut av enda, men det nærmer seg kanskje? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er vel ikke helt umulig at det kan være de som er gift 1857 (nr. 2) Jon bodde på Osvåg i Etne der faren kjøpte gard og aldersen stemmer jo godt! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Han skal være født på Lio i Fjelberg. Se side 65 i Ølen III. Faren er Johannes Jonson fra Matre og moren Kristi larsdtr. fra Sandvoll i Skånevik. Faren flyttet senere til Osvåg i Etne. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Osnes, ikke Osvåg. Står ganske mye om dem, bl a noen 'saker'. Kanskje jeg skal skanne det og sende det til Lars. 2. konen til Johannes Jonsson f 1791 i Sandvik, d. 1870 på Osnes, var imidlertid Kari Roaldsdatter f 1807 i Skjeldal, død 1879 på Osnes. 8 barn i dette ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Bygdebok for Karmøy. Skudesnes og Skudesneshavn, under Skudesneshavn, s. 835:630. Jon Johannessen, f. ca. 1835 i Fjellberg eller Etne.G.1.m. Elisabeth Andersen, f. ca. 1832 i BergenG.2.m. Guri, f. 1820, Suldal prestegjeld.Born: Johan K., f. 1862 i Stavanger Anton M., f. 1864 i StavangerJon er nevnt som skipper i 1865. Han bodde i Selvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jon gifter seg 2 gang 29.12.1871 med Guri Johannesdtr. 51 år i 1871 og Jon er oppgitt å være født 1827. Faren hans er nevnt som Johannes Jonsson Lien (i Fjelberg) Permanent sidelenke: Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Sannsynligvis er det Elisabet som dør 8.4.1869 i Skudeneshavn - 44 år gammel. Hun er her nevnt som Johannesen. Permanent sidelenke: Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(13) Jeg tror Bygdebok for Karmøy. Skudesnes og Skudesneshavn, under Skudesneshavn tar feil når de skriver at dette gjelder Jon Johanneseen f ca 1835 i Fjellberg eller Etne.Johannes Jonsson fikk en sønn med sin 2. kone Kari Roaldsdatter, Johannes i Etne i 1835, men han ble gift på Osnes med Anna Kristensdatter og døde her i 1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tror også at disse fødselsdatoene er feil og at det er Jon som er født ca 1827 og Elisabet ca 1824. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er Jon født i Lien under Fjelberg. Etter at mora døde i 1831 flyttet familien til Etne. Permanent sidelenke: Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.