Gå til innhold
Arkivverket

[#64087] Født i Glemmen i 1915


Gjest Ellen Marie Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Marie Iversen

Min farmor er født i 1915, mest sannsynlig tilhørte hun Glemmen menighet i Fredrikstad. Når jeg leter i de skannede kirkebøkene starter fødselsregisteret i 1916. Når jeg ser i ministerialbøkene så finner jeg døpte til og med i 1911, så stopper det. Finnes det noe sted jeg kan finne de døpte mellom 1911 og 1916 ? Er jeg så sløv at jeg ikke ser det eller har jeg så max uflaks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hei! Jeg er ingen ekspert, men kanskje du finner henne under Østre Fredrikstad? Der er ihvertfall de årene du leter etter.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Glemmen Lå i tida 1685 - 01.01.1883 under Fredrikstad, men hadde egne kirkebøker (fra 1733). Kirkelige handlinger for Vestre Fredrikstad (Forstaden) ble innført i Glemmens kirkebøker, men fra 1871 i egne kirkebøker - se Vestre Fredrikstad. Byutvidelse 03.03.1866 overførte bl.a. til Glemmen de bygninger og tomter på Kråkerøy som hørte under Fredrikstad. Kråkerøy ble skilt ut som eget prestegjeld fra 01.07.1909 ved kgl. res. av 11.05. s.å.Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ellen Marie Iversen

Hei.Jeg leter etter min farmor Margareth Iversens dåp, hun er født Madsen. Det jeg egentlig skal se etter er forelrene hennes Anna og Johans fødselsdatoer.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Jeg har ikke peiling på hvor de bodde. Jeg vet bare at de bodde i Fredrikstad, muligens Glemmen.Jeg vet at Farmor hadde en bror som het Lorang og en søster som het Ellen. Jeg har også hørt at Anna hadde en sønn fra tidligere som het Storm. Jeg vet ikke om hun var gift da hun fikk Storm eller om han var født utenfor ekteskap, men jeg tror ikke han var Johan sin sønn.Jeg er på jakt etter foreldrene til Anna og Johan og må finne fødselsdatoene deres for å kunne begynne å lete.Det er nok ikke 'mine' som gifter seg her. Farmor ble gift Iversen og Anna het Hansen som ugift. Var hun gift før hun traff Johan så vet jeg ikke hva hun het til etternavn når hun giftet seg med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kan dette være broren John Lorang se gutt nr 16 Østfold fylke, Vestre Fredrikstad, Klokkerbok nr. 2 (1894-1918), Fødte og døpte 1910, side 268. Permanent sidelenke: LenkeForeldrene her heter Johan og Anna Madsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Jeg vet ikke om han het John, men det kan jeg sjekke med en tremening, kanskje hun vet. Ellers ser det ut til at dette er disse folka. Er det noen som klarer å tyde resten av det som står her, jeg er så dårlig på å lese 'gammeldags' skrift. Det står en tittel og et mellomnavn på Johan, noen som ser hva det står ( adressen deres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Det står; Mekanisk arbeider Johan Marentius Madsen. Fant flere opplysninger; Johan Marentius Madsen f.1839 kone, Mathea Johannesdatter f1856. Barn; Johan Marentius Madsen (samme som faren) f.12.8. 1880, kone Anna. Johan døde 17.3 1961 og Anna 19.1 1963 Begge begravd på Gressvik, Onsøy, Fredrikstad. Sønnen deres John Lorang Madsen f.4.12. 1909- d.19.1. 1983 og kona Annie Therese f.28.8. 1915- d.15.3. 2002 er begravd i Råde. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Tusen takk for 'oversettelsen' og tilleggsopplysningene.Da er jeg sikker på at dette er riktige folk og at Lorang også het John, for navnet Annie har jeg hørt.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være den som ødelegger en god stemning, men har du funnet dåpen til din farmor? Slik at du kan være helt sikker på dine opplysninger? Det er vel veldig sannsynlig at du har 'truffet rett', men for å være sikker bør du kanskje finne hennes dåp.Det finnes et historielag i Fredrikstad:http://www.historielaget.org/De har også fokus på Glemmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du opplyser at Anna het Hansen før hun ble gift med Johan Madsen. I dåpen til John Lorang heter moren Anna Mathisen, og ikke Madsen som det sies i innlegg(11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Under gravminner i Norge fra Dis fant jeg: Johan Madsen død 17/3 1961 og Anna Madsen død 19/1 1963 i Gressvik. Gravene ble slettet i 1997. Det sto desverre ikke fødselsdato på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Nina, nei jeg har desverre ikke funnet Farmor sin dåp. Som jeg skrev i starten så finner jeg ikke kirkebøkene for det tidspunktet hun ble døpt. Skal ta kontakt med historielaget i Fredrikstad og høre om de kan hjelpe eller tipse meg. Takk for tipset.Berit, jeg så også Mathisen, men ettersom jeg tror hun har sønnen Storm før hun gifter seg med Johan så er det jo mulig at hun har vært gift før og hett både Hansen og Mathisen.Det er nok feil grav du har funnet, for jeg har funnet dødsannonnsen til Anna og der står det at hun døde i Fredrikstad 20.november 1941. Selvfølgelig står det nær 65 år gammel istedet for fødselsdato. Det kan jo passe med Anna som er født i 1877 i dåpen til Lorang. Enkefru Anna Madsen står det så Johan døde hvertfall før henne. Det står ikke navn i annonnsen heller bare: barn, svigerbarn og barnebarn og det står at hun ble begravet på Glemmen kirkegård. Jeg har tatt kontakt med kirkegården, men ikke fått noe svar. Jeg vil ikke mase på dem, har skjønt det som at det er ekstra jobb for dem og det blir vel ikke så høyt prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant graven hennes på DIS gravminner, og det er 4 som ligger i den graven: Oskar Marensius Johannesen d.10/2 1897, Berte Marie Hansen d.17/9 1920, Erik Hansen d.20/3 1923 og din Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Utrolig hva du finner. Tusen takk.Nå fikk jeg en drøss nye spørsmål. Kanskje Berte og Erik er foreldrene hennes ? Det virker mest sannsynlig. Men hvem er Oskar ? Hva gjør han i dnne graven, eller hva gjør de andre i hans grav ? Er det ikke rart at hun ligger med foreldrene og ikke mannen sin ? Var det vanlig før i tida ? Regner med at det ikke sto noe fødelsdato der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Jeg blir helt forvirra av masse etternavn og diverse barn, men det er jo litt gøy når ting som dette dukker opp. Det ser jo ut som hun har fått en sønn tidlig og som vokser opp hos besteforeldrene. Litt rart om dette bare er en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Oskar Marensius/Marinius Johannesen så har jeg funnet Oskar M. f. og hj.døpt 3/2 1897. Han døde 4/2 1897, og foreldrene var kjedelsmed Otto Johannesen Næs og Mathilde Hansen(1876), Bjølstad. Kanskje en søster av Anna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.