Gå til innhold
Arkivverket

[#64092] Søskenparet Ouden Michelsen og Marte Michelsdatter på Nes Hedm


Gjest Karl Sveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Sveen

Søskenparet Ouden Michelsen f ca 1759 var på Torud i 1801 og Marte Michelsdatter f ca 1756 som var på Baldishol i 1801. Ouden Michelsen kalles av og til Kindli. Kindli er en gard i Ringsaker. Kjendli er vel på Nes?Er det noen som kjenner søskenparet og deres foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved å bruke FS fant jeg en Ouden Michelsen døpt 1/8 1756 Ringsaker med foreldrene Michel Oudensen Krogvig og Eli Jensdatter Jemtland. Dette paret fikk flere barn, bl.a. Marta dpt. 27/11 1763, og som ble gift 14/6 1790 Ole Tellefsen Sougstad.Det sto også at Ouden M. ble gift med Sidsel Olsen Fos..ie, og også gift 16/4 1816 Ringsaker med Gunhild Hansd. Krogvig.Om dette er rette søskne eller opplysningene riktige vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at det er veldig mange med Michelsennavn på Ringsaker i 1801-tellingen. Det kan mulignes være at mange av disse tilhører samme slekt?Det paret Berit har funnet her ser vel ut til å passe bra, men håper det er noen som har tilgang til kilder som kan bekrefte dette sikkert for deg.Hva med skifter fra denne tiden?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Etter min mening henviser du til Ouden Mikkelsen Kråkvik. Han var g 2 m Sissel Olsdtr. 1 m Gunhild Larsdatter. Se ft 1801 for Kråkvik i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ouden Michelsen gm Kirsti Olsdtr Torud (Nes) var fra Kindli i Ringsaker,ifølge Nes boka ga han føderåd til sine foreldre i Torudstua,foreldrene var Michel Haagensen og Elie Oudensdtr Kindli. Farsgården Kindli solgte han i 1791 til regimentskvartermester v Bierregaard. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da dåpen til den rette Ouden Michelsen døpt 1759 , se dåp nr. 5 nedenfra venste side i kirkeboka for Ringsaker,Far Michel Haagensen og mor Eli Oudensdatter.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja det var litt av en oppgave, jeg er redd det blir mye gjetting herISynes det står som første faddernavn; Ole Pedersen? Faeberg?? Amund? Pederssen?? Johannes Andersen Kveveg?? Mari Olsdatter? Kindlie??, Mari Larsdatter Sune???Gårdsnavnene er veldig usikre, får se om jeg finner noen gårdsnavn som likner i folketellingen 1801.Vet ikke om dette ble til hjelp eller forvirring? Ikke særlig lesbar denne skriften, Berit Knudsen , Thor Bøhmer og Else Kari er sikkert mye flinkere til å tyde dette? :-)) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Fadderne var : Ole Pedersen Farberg,Amund Pedersen Leene,Johannes Andersen Krogvig,Mari Olsdtr Kindli og Mari Larsdtr Leene. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøver, uten å påstå at det blir helt riktig: Michel Haagensen og kona ser ut til å bo på Lille Kindlie. Faddere: Ole Pedersen Farberg, Amund Pedersen Leene, Johannes Oudensen ..gvig?, Mari Olsdt. Kindlie, Mari Larsdt. Leene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med lesehjelp her!Jeg lurer på om fadder Mari Olsdatter fortsatt bor på Kindlie i 1801 , 80 år og enke? LenkeSer av gårdsnavn at det sikkert er Farberg og sikkert Leene og ikke Sveen som jeg fikk det til.Ellers var det ikke så helgalt det jeg leste? :)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Amund Pedersen Leene var forøvrig gift med ei Anne Haagensdatter,kan jo være i slekt med Michel Haagensen ? Får ikke så mye mer hjelp av kirkebøkene bakover her de stopper jo i 1734. Skifter er nok best her,dessverre har jeg ingen for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.