Gå til innhold
Arkivverket

[#64095] ' Kontus.'


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har tidligere spurt etter hvem ' Kontus ' var. Men det var det vist ingen som hadde greie på. Han var en som gikk omkring på bygdene og laget konter av furuperter. Nå har jeg omsider lykkes med å få tak i hans navn. Han het Anders Olsen, og han døde på Horndalssveen i Sørskogbygda, Elverum, 17.04. 1909, og der står det at han trolig er fodt på finnskogen, ca. 1820. Så det er altså ved hans fødsel jeg har strandet nå. Vet ikke om det lar seg gjøre å finne noe mere eksakt om hans fødsel ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ut fra sammenhengen vil jeg tippe at en 'perte' er en 'kote' eller en 'knute' (kul) på stammen av treet. Slike finner man jo helst på furu og bjørk, og begge typer har det vært laget boller, trau (og 'konter' ?) av. Disse kulene har sikkert mange rare navn i ulike landsdeler. 'Perter' høres iallefall veldig lokalt ut. (Å være 'pertin' ('perta' om damer) på Nordmøre betyr å være pirkete / pertentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

'Kontus' (Anders Olsen) er omtalt i Årbok for Glåmdalen 1964, s. 85-87, og i Elverum bygdebok bind 3, s. 105. Begge steder med bilde. Det står at han var fra Turbeintorpet på Hof Finnskog.Her er forresten lenke til dødsfallet hans i Sørskogbygda, der kallenavnet 'Kontus' også er med: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4999&idx_id=4999&uid=ny&idx_side=-78>Lenke. Han holdt til på Hornslettsvea ved dødsfallet, ikke Horndalssvea.Det er vel han her i 1900-tellinga, på Stenshemmet i Vestre Strandbygda, kurv og kontmaker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Dette tyder jo på at mannen alså laget flettede kurver og skrepper, og at en 'konte' dermed IKKE er identisk med 'kåte' (en kul på trestammen) slik jeg tippet i innlegg #3. Og en perte, ja, si det, det høres mest ut som en bøyelig tynn kvist av furu-treet, ev. skåret spon av furu, som egner seg for fletting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for hjelpen alle sammen. Til Reidar vil jeg forklare : Perter, det er ung kvistfri furu som ble kløvet med en spesiekk kniv, slik at det ble passelig tykke skiver eller perter som de brukte når de flettet korger, konter og meiser. Samme system som å flette med never. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja vel, var det slik å forstå, og kniven var en type 'båndkniv' vi kaller kanskje? Et knivblad med et håndtak i hver ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja jeg må bare beklage at jeg desverre ikke har sett en slik kniv i virkeligheten, men jeg tror det er omtrent slik som du beskriver. Det var ihvertfall noe en mann kunne betjene alene. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.