Gå til innhold
Arkivverket

[#64099] Maler til brev når man forsøker å tette slektshull


Gjest Randi Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Fjellbu

Jeg skal nå sette meg ned og skrive til mennesker jeg ikke kjenner, men som _kan_ ha tilknytning til slekta. Finnes det maler for sånt liggende ute noe sted?? På et tidligere program jeg hadde lå det engelske varianter på nett, men jeg tenkte ikke den gangen på å laste disse ned til evt senere bruk.Det er vel saker og ting det er greitt å ha med i slike brev, jeg har forsøkt nå på å lage et, men føler at jeg bare 'drukner' mottaker med informasjon. Jeg forsøker å bremse, men hva om jeg gir for lite??? Det er vel også i denne sammenheng en forskjell på å barbere seg og på å skjære av seg hodet :DHa en fantastisk torsdag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Man bør innlede brevet med «Til Navn Navnsen» og begynne med å fortelle sitt navn, hvor man bor og — hvis det vedkommer saken — at man er «datter/onkelbarn/tremenning av» en person som mottageren kjenner. Det vil straks forandre mottagerens innstilling. Det vil også skape større åpenhet hvis man henviser til «vår felles bekjente/slektning Navn Navnsen som har fortalt meg at du kanskje kan hjelpe».Benytt alltid fornavn og etternavn. Si aldri «Hei, Ole» eller «Jeg håper du kan hjelpe meg, Anna». Man bør kanskje benytte former som «du» og «deg», selv om noen og særlig eldre med all berettigelse kan finne det frekt, uforskammet og nærgående, men for all del: begrens bruken. «Har du opplysninger om (...)» kan med fordel skrives om til «Jeg lurer på hvorvidt det finnes opplysninger om (...)». Skriv alltid «min oldefar» og ikke «din far». En annen mulighet er selvsagt å skrive «din far og min oldefar».Når det gjelder selve malen: Jeg vil anbefale å skrive ett brev hvor saken fremstilles og forklares i korthet og ett vedlegg med det som saken angår: nedtegnelser, bilder o.s.v. Hvis det er flere vedlegg: lag en fortegnelse. Således får mottageren bedre oversikt og kan lettere sette seg inn i saken enn hvis vedkommende skulle få et ras av papirer ned i fanget.Hvis man spør mottageren om data om flere personer, f.eks. at man ønsker fødsels-, dåps-, konfirmasjons-, døds- og/eller begravelsesdatum for et større antall personer, så bør man legge ved egne skjemaer med påførte navn som mottageren kan fylle ut og krysse av på.En som ikke er innviet i slektsgranskerens arbeide vil ikke med den samme selvfølge som slektsgranskeren forstå hvordan slikt tilfang skal ordnes og fremstilles. Selv anenumre og sådanne anetavler med 1-2-4-8-16 felter, som for slektsgranskeren er åpenbart, kan fremstå som uforståelig.Jeg vet ikke hvorvidt det var slike råd du ønsket, og det meste kjenner man jo til, men jeg mener at det ovennevnte er like viktig som innholdet når man henvender seg til fremmede mennesker. Ja, hvorvidt man blir godtatt eller får avslag kan avhenge av det.Med hilsen, A. M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Kjære Randi. Ikke for å slå kaldt vatten på i hodet deg, men ikke vent deg for mange svar på slike skriftelige henvendelser. Min erfaring er at det er bedre å bruke telefonen. Presenter deg og eventuelt fortell hvordan du er i slekt med vedkommene. Vær litt forsiktig i begynelsen, og fortell om dit prosjekt (slektsbok?) Jeg har ringt til mange hundre av min og min kones slekt i forbindelse med laging av slektsbok. 99% av de jeg snakket med var positive og hyggelige. Svært mange bruker e-mail i dag. Det er bedre en å skriv brev. Ønsker deg lykke til Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Heilt enig med Lars. Og bruk litt tid på å finne den rette personen å snakke med - alle familiar har medlemer som har full oversikt og medlemmer som slit med å hugse fødselsdagane til eigne sysken. Veldig ofte kan inngifte kvinner vere betre orientert enn innfødde menn (unnskyld, alle godt orienterte menn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Takk skal dere ha.Jeg ender vel da opp med å lage et skriv jeg evt tar med meg når jeg tar kontakt. Det jeg er på jakt etter er en forbindelse mellom to familer som, i min familie er kjent, vi ikke vet hvordan er.Altså; vi vet vi er i familie med 'Nilsen', men ingen vet egentlig hvor denne forbindelsen er.Så jeg samler opp det jeg har funnet om 'Nilsens' og tar kontakt og håper på det beste :)Ha en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.