Gå til innhold
Arkivverket

[#64103] M&R, Aure: foreldrene til Maria Andersdatter Romundset (f 1817)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I kirkeboka for Aure (Lenke) finner vi en Maria Andersdatter født 31 mai 1817. Hun og mannen hennes John Olsen Romundset, er også nevnt i 'Gardtales i Stemshaug' s. 392. Jeg skulle gjerne visst hvem som er foreldrene hennes. I kirkeboka står det far Anders Andersen ??? og mor Karen Johnsdatter. Noen som klarer å tyde hvilken gård Anders kommer fra?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hvis dette er den riktige Anders, så er det vel i så fall denne karen (Lenke), født 1792. Foreldre er Anders Jonson Ulsnes og mor Beret Eriksdatter. Anders sr. dør vel da før 1801, siden Beret er g.m. Christen Johannisen før FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det står ''Døbt avdøde Anders Jonsen Ulfnæs B. N. Anders. Mod. Beret Ericsd.''.Jeg har bladd meg fremover i de kronologiske innførslene i kirkeboken, men ikke funnet Anders Jonsen begravet i Aure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dag (6)Det står Anders Jonsson B(arn) N(amn), altså ein stor B og ein stor N, der B-en står for barn og N for namn.Soldat og ungkar Anders Jonsson Ulfsnes vart gift med pige Beret Eriksdotter Våg den 7. juli 1790. Forlovarane var Johannes Stemshaug og Jon Våg.Alt i 1793 hadde Beret vorte enke, for då gifta (8. juli 1793) ho seg med Christen Johannesson Nord-Torset. Forlovarar denne gongen var Lars Johannesson Nord-Torset (truleg brudgommens bror) og Nils Svendsson Giset (ein av mine utallige forfedrar og helst i slekt med brura).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I 1783 var det konfirmert ein Anders Jonsson Ulfsnes LenkeOm vi tenkjer oss at han da var ca 15 - 16 år, så stemmer det jo bra med den Anders Olsonn som vart gravlagd i 1792, 24 år gammal. Kyrkjebøkene for Aure før ca 1772 brann opp i lag med prestgarden i 1771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, du har sjølvsagt rett. Eg nytta ei gammal avskrift som altså viser seg å vera feil kva gjeld dødfallet til Anders. Om ikkje anna så får eg i alle fall retta opp feilen. Takk så mykje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.