Gå til innhold
Arkivverket

[#64105] Helene Hansdatter f. Birkelandstrand - Feda i Kvinesdal


Gjest Petter Svindland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Svindland

Min oldefars søster Helene Hansdatter f. 1857 bodde i Kristiansand. Hun kom til Kristiansand som tjenestepike, men jeg har ikke lykkes med å finne henne. Etter min mormors erindring skulle hun ha en datter, men var ikke gift. Kan noen hjelpe meg videre?(Se ogå mitt innlegg om søsteren Malene Tobine i Haugesund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Helenes dåpPermanent sidelenke: Lenke Litt verre å finne henne senere i livet hvis hun ikke ble gift. Men med litt flaks kan man kanskje finne datterens dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Svindland

Ja, det er vanskelig , spesielt med vanlige etternavn og i en by. Når vi søker etter personer som levde i brytningen med patronymikon etter 1915 med navneloven, så vanskeliggjør det ennå mer. Hun kan i dette tilfellet hete Hansen, Hansdatter, -Birkeland, -Birkelandstrand som ugift. Om hun faktisk ble gift kan hun ha flyttet fra Kristiansand uten å sette spor i kirkebøkene der i det hele tatt, og da er det nesten bare å håpe på at fødested er oppgitt ved vigsel eller død. Jeg pleier å hjelpe andre å finne slektninger, men her har jeg stanget lenge selv Takk for at du sliter for meg! mvh Petter Svindland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Legger inn denne mest for å løfte temaet opp igjen.Du har det kanskje fra før? Lenke Ser at den ene søsteren Medea f.1893 (2)har døpt sin datter Helene Marie.Kan det tenkes at din Helene Marie er død før 1893,var ikke så vanlig at barna fikk navn etter tanter og onkler??Bare litt tankespinn..Ønsker deg lykke til, det er en vanskelig dame å finne dette her!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Svindland

Takk for at du leter for meg! Jeg har 'napp' i Medeas etterkommere, og funnet gravsted, mm. Helene skal ha levd til 50-tallet i følge opplysninger min oldefar gav til 'Grannen' (lokalhistorisk tidsskrift fra Flekkefjord). Ingen vet mer om henne, men hun skal ha vært ugift da hun fikk en datter. Det kan jo tenkes at Medeas etterkommere kan hjelpe meg videre. Takk uansett! mvh Petter Svindland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Kanskje kan man finne en pekepinn på hvor hun bor senere i livet hvis hun er fadder/ forlover etc. ved sine søsken og deres barns hendelser i kirkeboka?Men det har du kanskje prøvd?Fra FS har jeg dem slik: Alle født i Feda, Vest Agder med foreldre Hans Reinert Hansen og Anne Tonette Olsdr.Hans 20 apr. 1840Ole Marthin 9 okt. 1842Gabriel Tobias 30 jan. 1848Reinert Andreas 29 apr.1850Medea Elisabeth 30 jan. 1853Malene Tobine 3 juni 1855Helene Marie 29 aug. 1857Johanne Christine 11 mars 1860Harald Johan 9 nov. 1862Adolf Martin 12 nov. 1865Er jo så mange flinke folk her på forumet, ville vært rart om du ikke fikk litt drahjelp!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Svindland

Enig. Selv har jeg vært registrert på DIS siden 2005 og hjelper andre stadig vekk med slekt. Det er jo forsåvidt en merkelig hobby vi driver for hver gang vi finner en slektning så dukker det opp to nye utfordninger med foreldre og et utall av spørsmål om etterkommere. Vi kommer liksom aldri helt i mål..... Når det gjelder ditt siste innlegg, så har jeg sett gjennom alle disse før og lagt alt av navn inn på data. Det er ingen spor etter Helene. Jeg har funnet ei som lå i emigrantprotokoll med utreise fra Kristiansand, men å spekulere om dette kan være Helene betyr ikke så mye hvis hun likevel kom tilbake og døde i Norge på 50-tallet. Hun er heller ikke å finne i kirkegårdsdatabasen som Helene Hansen. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.