Gå til innhold
Arkivverket

[#64107] Et nytt historisk atlas


Gjest Geir Kamsvaag Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

du har sikkert rett, og det er skrevet og skrives mye, - jeg har ikke lest særlig på dette emnet på 10 år, men hvis jeg skulle lese mer i dag, hadde jeg nok startet i biblioteket til Kulturhistorisk museum i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Må gi ros for at jeg syns dette har vært en saklig og belærende debatt, og hadde bare lyst til å stille et spørsmål rundt nabolandets rikssymbol 'Tre Kronor', i ei bok jeg har om flagg og riksvåpen sies det at de tre kronenes opprinnelige symbolikk er omdiskutert, men at de har vært et nasjonalt merke siden 1336. Lurer da på hva som er usikkert rundt symbolet? Så her var det et 'Men'.http://no.wikipedia.org/wiki/Tre_kronor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her burde jeg kanskje ikke si noe, andre har betydelig bedre kunnskaper om dette. Men allikevel, 1336 er i Magnus Erikssons regjeringstid som benyttet 'tre kronor' på mynt, men ikke i sitt eget segl. Det har vært spekulert på om de tre kronene gjenspeilet Magnus verdighet som konge av både Sverige. Norge og Skåne.Når Magnus Ladulås på siste halvdel av 1200-tallet benyttet kronene rundt hovedsymbolet løven, her kan motiveringen ha vært en ganske annen hva man hadde 60 år senere og man må se bak i tid for eventuelt å finne en forklaring. Ladulås' våpen var en etterfølger til 3 kronede løver, et våpen som allerede så dagens lys ved Erik Eriksson (1222-29 og 1234-50)Med Albrecht i 1364 ble tre kronor benyttet så godt som konsekvent på mynt og segl. Under Albrecht fikk det også sin endelige utforming.Ovenstående er trygt forankret på en syltynn ishinne, opplysningene skulle være korrekte, men vital informasjon kan mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette var veldig grei og lettfattet forklaring, og det spørs om det er usikker vital info som gjør at symbolet er omdiskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.