Gå til innhold
Arkivverket

[#64116] Kvinneklinikken Oslo 1923.


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

'Ebba' Født på Kvinneklinikken 28 Feb 1923.Døpt samme sted, 8 mars 1923. Har disse opplysninge fra hennes konfirmasjon. Hennes foreldere Torstein Laurits Hedsli Jansen og Hilda Berthea Jansen. Er det noen som vet om jeg kan komme inn i denne fødsel/dåps boka og hvor jeg kan finne den. (Digitalarkivet)? Er intressert i å finne fler opplysninger om foreldrene. Har en forespørsel om denne familien på innlegg nr 63893. Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kvinneklinikken er det samme som Rikshospitalet, men det finnes ingen skannede dåpsbøker/fødselsregistre her etter 1919. Kan man ha sluttet å føre disse bøkene i 1919, slik at du må se i dåpslistene for den kirken foreldrene sognet til? Vet du ikke hvor foreldrene bodde, har Oslo byarkiv og Deichmanske bibliotek i Oslo (hovedutlånet) adressebøker fra denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Per Helge. Har også sett at Fødselsregisteret stopper på 1919. Det var der vi fant hennes bror Gerhard, flaks han var født i 1919. Fikk opplysninger om at hun var både født og døpt på kvinne klinikken. Syntes det var litt rart at hun ikke ble døpt i en kirke. Da hennes bror Gerhard ble født/døpt bodde foreldrene i Salmaker gata, har ikke peiling på hvilken kirke den sogner til. Må prøver å sjekke opp dette med de stedene du henviser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Riksarkivet har fødselsregistrene fra Rikshopitalets kvinneklinikk. Du kan se alle fødslene frem til 1930.Om du vil kan du søke i Felleskatalogen til Arkivverket så kan du se hva de har. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk for svar Kari. Ser du skriver at Rikshospitalets kvinne klinikk har fødsler fram til 1930, det høres jo veldig bra ut. Har hvert inne på Felleskatalogen som du henviser til, Har ikke funnet noe av det jeg leter etter. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

På byarkivets hjemmesider finner du et kart over menighetsgrensene på begynnelsen av 1900-tallet. Kartet har også gateregister, slik at det er lett å finne ut hvilken menighet Salmakergata hører til. Salmakergata ser ikke ut til å være opprettet i 1911 da kartet er fra, eller det ligger utenfor bygrensene (altså i Aker) på den tiden. Lenke til kartet har du her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Rikshospitalets kvinneklinikk har selvfølgelig fødselesregistre etter 1930 også, men med 100 års klausul. Før 1930 er det 60 års klausul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette var nytt for meg Kari, selv har jeg fødselsregister for f.eks. Kampen frem til 1935 på film (FREG 2 1920-1935), Hauges menighet til 1938 (FREG 1 1917-1938), Garnison til 1938 (FREG 1 1916-1938) osv.Kan det være snakk om tilsvarende misforståelse som med ministerial- og klokkerbøkene (som begge HAR 60 års klausul, men de kan inneholde innformasjon som har strengere klausul) ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiSe innlegg 64144 (som havnet i feil forum) Kanskje noen kan svare på dette ? Fødselsreg for Rikshospitalet har jo vært på Statsarkivet siden 2004 (se oversikten)Kanskje en forglemmelse at de ikke ar scannet ?Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Det stemmer her står det Stalmaker/Stolgata gata 6. Bror til Ebba, (Gerhard 1919), foreldrene bodde der da han ble født.Mini-Gamle Aker (1909-1924) side 213, nr 79. Håper å finne oversikten ang Ebba, 1923 etterhvert. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Her var det visst blitt skrevet feil ser jeg. Det skal være Stalmakergata. 6. Oslo. Det kan også se ut som det kan stå, Stolmakergata, men det er nok Stalmakergata som er det rette. Er det noen som vet hvilen kirke dette stedet hører til. unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Har nettopp hvert inne på Forum for Skanna kirkebøker. Nr, 63267 har lenke til Kretsindeling med alfabetisk gatefortegnelse. Stolmagergaden, hører til som du skriver Else, Jacobs krets. Har sett etter dåpen til Ebba 1923, men har ikke funnet noe der.Da er det nok riktig som jeg fikk opplyst ved kilder til konfirmasjon, at hun er født og døpt på Kvinneklinikken. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er Statsarkivet som har kirkebøkene. Klippet fra Felleskatalogen:'Arkiv: A-10309b / Rikshospitalet prestekontorKirkebøkerDepotinstitusjon: Statsarkivet i OsloArkivskaper(e): Rikshospitalet prestekontorTidsrom: 1818 - 1982Omfang: 4.4 HyllemeterKlausul: Taushetsbelagt etter off. regelverk (inkludert gradert materiale) 60 årAlt materiale: 60 År - unntatt for fødsler etter 1930 (med adopsjonsopplysninger): 100 År.Serier: F - KIRKEBØKERH - LYSNINGSBØKERI - DAGSREGISTREJ - FØDSELSREGISTREK - DÅPSPROTOKOLLERM - KOMMUNIKANTBØKER'Her er fødselsregistrene mikrofilmer til og med 1929Riksarkivet har de øvrige journalene fra Rikshospitalets kvinneklinnikk i Oslo, herunder også fødselsjournaler. 80 års klausul, såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det var morsom med Stolmakergata 6. Der bodde min tante og onkel, så der var jeg godt kjent. Det finnes et foto derfra. Fra bakgården. Jeg har sett det i en bok. Jeg tror kanskje det er å finne på Galleri NOR.Jeg mener å huske at denne gården er med i en film av en av Anne Cath. Weslys 'Mormor og de 8 ungene' bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

La ut en forespørsel igår ang.Rikshospitalet FREG 1920-1929 i Forum Scanna Kyrkjebøker Får se om det kommer noe svar på denne Dette burde jo vært scannet og lagt ut t.o.m.1929 (60 års klausul)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Det at din tante og onkel bodde i sammme gate og nr,Kari var jo litt artig. Da kjente nok disse to familiene hverandre, så sant at de bodde der på samme tid.Jeg leter etter denne familien for noen bekjente av meg. Det er denne faderen Torstein Laurits Hedsli Jansen, far til Gerhard og Ebba som har den største interessen.(Tror også at de har et barn til). Torstein Laurits er født før 1900,har lett etter han i FT 1900, men uten resultat. Håper at du får svar på forespørselen din Solveig. Enig i det at det burde ha hvert lagt ut på nettet. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.