Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rune Fergestad

[#64117] Kvikne: tyding av kirkebok 1751

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I 1751 ble det født en Anne Larsdatter i Kvikne, som siden ble g.m. Ole Johanson Herrem fra Innset. I denne oppføringen Lenke , øverst til høyre står det noe jeg ikke klarer å tyde. Hvor kommer Lars fra? Så vidt jeg kan skjønne står det ingenting om Anne sin mor...Mvh Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aase R Sæther

Eg meiner eg les Lars Skredder - og noko så uvesentleg som barnemora var det mange prestar som ikkje brydde seg med å ta med ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola Ljødal

En av de oppskrevne kvinnelige fadderne kan jo være moren!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aase R Sæther

Neppe, det var ikkje vanleg praksis å vere fadder for eige barn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Fergestad

Nei, moren hadde jo ikke noe viktig i saken å gjøre :-) Virker som dette var ganske gjennomført praksis av presten i Kvikne på denne tida - ikke mange mødre som er nevnt dessverre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar S. Ertesvåg

(3) Nei, mora kom ikkje til kyrkje før litt seinare; det stend litt lenger nede på sida: 'Anno 1751 Præstelig tieneste' [dette må vere nyårsdag eller sundag 3.jan.] og 'Lars Skredders quinde indtroduceret'(5) Vanleg praksis mange andre stadar også .... Det har nok meir med funksjonen til protokollen å gjere, enn med kva presten/folk meinte var 'vesentleg'/'viktig' i seg sjølv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Kalland Sterten

Lars Skredder var nok gift med Sigrid Hansdatter.Lenke-Aud.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Kalland Sterten

Her døper de sin datter Sirie, 12 aug 1764, høyre side. Lenke-Aud.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Fergestad

Flotte greier Aud! Jeg trodde dette skulle bli en av disse irriterende grenene som stoppet litt for tidlig :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.