Gå til innhold
Arkivverket

[#64117] Kvikne: tyding av kirkebok 1751


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I 1751 ble det født en Anne Larsdatter i Kvikne, som siden ble g.m. Ole Johanson Herrem fra Innset. I denne oppføringen Lenke , øverst til høyre står det noe jeg ikke klarer å tyde. Hvor kommer Lars fra? Så vidt jeg kan skjønne står det ingenting om Anne sin mor...Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg meiner eg les Lars Skredder - og noko så uvesentleg som barnemora var det mange prestar som ikkje brydde seg med å ta med ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Nei, moren hadde jo ikke noe viktig i saken å gjøre :-) Virker som dette var ganske gjennomført praksis av presten i Kvikne på denne tida - ikke mange mødre som er nevnt dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(3) Nei, mora kom ikkje til kyrkje før litt seinare; det stend litt lenger nede på sida: 'Anno 1751 Præstelig tieneste' [dette må vere nyårsdag eller sundag 3.jan.] og 'Lars Skredders quinde indtroduceret'(5) Vanleg praksis mange andre stadar også .... Det har nok meir med funksjonen til protokollen å gjere, enn med kva presten/folk meinte var 'vesentleg'/'viktig' i seg sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.