Gå til innhold
Arkivverket

[#64118] Tyding Skjeberg 1886


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Kan noen tyde fødestedet til Johan Alfred Johannesen som gifter seg 31 Okt 1886 i Skjeberg med Helene Emilie Ingebretsdtr? (Johan er svensk innflytter.) Kan desverre ikke kunsten med lenke, men håper noen vil ta seg bryet allikevel. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er nå et veldig merkelig sammentreff mellom disse 2. Far Johannes/Johanes Andersen på begge og født 1863/64. Begge er oppgitt som ungkar, men jeg begynner å lure ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Berit. Nei det er nok ikke det. 'Min' Johan og Helene flytter senere til Rjukan. (Ft.1900 er de i Borge.) Reidar. Jeg synes første bokstav ligner en T ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Nina Bø

Hei Roy, vet ikke om du 'jobber' med denne saken ennå, men her er noen teorier fra min side:Søkte litt i databasen : Innflytta Svensker til Østfold[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=If01001812&gardpostnr=7299&personpostnr=7299&merk=7299#ovre>LenkeInnflyttet til Østre FredrikstadPermanent bildelenke: Lenke Da må de jo ha flyttet ut fra Skjeberg også. Og det finner vi her :Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke løpenummer 60-62. Nr. 62 gjenfinnes også sammen med Johan Alfred og hustruen i innflyttningslisten for Fredrikstad. Kanskje det er noe familie? Hmm.. Det står at Kirsti er innflyttet til Skjeberg i 1869. Etter et lite søk så finner vi Kirsti her ( innflyttet til Skjeberg)Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkenummer: 7 (innflyttet og 1870)her står det, slik jeg tyder det, at hun er født i Jerbo Sogn, Elfsborgs Lehn. Og hun har med seg en sønn, Johan Alfred. Kirsti er altså moren til 'din' Johan Alfred.Kirsti er født i 1835 ( slik jeg tyder det ved innflyttningen til Østre Fredrikstad)Her er en folketellingutsnitt fra 1875 i Skjeberg: Fladberg nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Klarte ikke helt å gi slipp på denne Johan Alfred.I Sverige har de noe som kalles 'Släktdata'. Det er en stor søkbar database på fødsler, vigsler, begravelser etc. De har stort sett informasjon fra Vest-sverige.Fant en veldig 'fin' kandidat til Johan Alfred:=freg&fsg=Järbo&titel=&year=1863&adress=&ovr=&stype=metaphone&x=22&y=15"]LenkeHvis du klikker på den Johan Alfred som er fød 1863-06-17 får du opp følgende informasjon:Fødelseregister Järbo - F1 Dødelsdatum: 1863-17 Förnamn: Johan Alfred Adress: ônne Moderns titel: Piga Moderns förnamn: Kerstin Moderns efternam: Andreasdotter Fader okänd.Nå sto det jo at Kirsti/Kerstin skal være født i noe som heter 'Bakke Sogn'. Det finnes et sogn som heter 'Backa'. Et søk etter 'Kerstin' i årene 1833 og 1835 men jeg klarte ikke å finne Kerstin.Eksperter på Sverige kan sikkert hjelpe deg videre. Det finnes husforhör, attester bevarte etc. etc.Ettersom Johan Alfred var født utenfor ekteskapet kan det være at faren måtte betale Kerstin penger ( vet i allefall at det skjedde i Norge) men da må du i mer arkivmateriale i Sverige og jeg vet ikke helt hvor du skal starte. Kanskje noen andre har noen tips?Håper du fant det nyttig med min informasjon, Roy.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Bare hyggelig, Roy. Håper du finner frem i Sverige. Det kan jo være at noen som leser dette kan hjelpe deg videre. Trenger du hjelp med Helene, bør du lage et nytt tema.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.