Gå til innhold
Arkivverket

[#64129] Helge Pareli Hallesen Falne Bergensere 1940-45?


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg finner under Gravminner Helge Pareli Hallesen blant de som minnes som Falne Bergensere 1940-45 på feltet Solheim. Kan det være den Helge Pareli Hallesen f.27.mars 1895 på Vega ? Kona hans , Gudrun Alfild Hallesen f.30.mars 1897 døde i januar 1935 og er gravlagt på Lademoen kirkegård i Trondheim. Kan Helge Pareli Hallesen ha flyttet til Bergen ? Han var visstnok kystlos. Jeg finner ham ikke som gravlagt i Trondheim . Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Hjertelig takk til dere begge , Ann-Mary og Bjørg !Nå vet jeg litt mer om skjebnen til Helge Pareli. Han ble gift i 1923 i Lademoen kirke. Kona døde 1935. Jeg vet ikke om de hadde etterkommere. Er det noen som kjenner til det ? Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Selv om du ikke ber om det så legger jeg det inn:'Helge Pareli Hallesen, styrmann, Bergen. Født 27.3.1895 i Vega, s. av Halle Kristoffersen, f. 1857 i Vega, d. 1946 s. st., og Peternelle f. Lorentzen, f.1866, d.1927 i Vega. Gift 1. med Gudrun Horsberg, f. 1897, d. 1935, gift 2. 1939 i Bergen med Allis Lund, f. 1906 i Bergen. 1 barn. Var kystlos på d/s Prins Olav til skipet ble senket av tyske fly 9.6.1940 på vei til England. Var deretter 3. styrmann på d/s Svein Jarl, som gikk fra Oban 19.2.1941 og forsvant sporløst på vei til Halifax.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

nederst her kan man så vidt skimte Alis navn. Hun døde i 1984 og ble gravlagt sammen med sine foreldre på Møllendahl i Bergen.

bilete5875.01.06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her ser vi at kystlos Helge R. Hallesen fortsatt står oppført i adresseboken for Bergen i 1942. LenkeSkal se om jeg kan finne deres ene barn, -om du ønsker det, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk for utfyllende opplysninger Arnfrid. Da mangler jeg bare opplysninger om Helge Pareli hadde barn i første ekteskap. Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå står det jo ikke om barnet var fra 1. el. 2. ekteskap. Har ikke fått noen treff med globalt søk på Hallesen f 1933 til 1939. Du bør kanskje be om skifteopplysninger først.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da tror jeg du må sjekke disse 4 med de aktuelle kirkekontorene:415926 Harald Hallesen Skaun 1002 1926 0410 1980 1010 1980 12 0G 005 Skaun Skaun Skaun 415927 Reidun Hallesen Skaun 1806 1930 Lillehammer 1811 1992 2711 1992 k Oppl. fra slekt 12 0G 006 Skaun Skaun Skaun HVOR er SKAUN? 1041316 Harald Hallesen 2906 1962 12 B 31 Tilfredshet Trondheim Domkirken (Trondheim) 1041318 Petra Hallesen 0906 1971 12 B 33 Tilfredshet Trondheim Domkirken (Trondheim) Kanskje en av Haraldene kan være Helges sønn.Ingen treff i Bergen i 1924. Noe som betyr at han ikke var kommet hit da.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Skaun ligger i Sør-Trøndelag, sør for Trondheim. Helge Pareli flyttet nok ikke til Bergen før etter 1935 da hans første kone døde. Jeg fant også de to , Harald og Petra Hallesen gravlagt på Tilfredshet kirkegård. Helges kone Gudrun var gravlagt på Lademoen kirkegård. Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men har du tenkt å undersøke om en av de to kan være Helges sønn?Vet du hvor Helge bodde da han var gm Gudrun og når omtrent de ble gift? I så tilfelle kan du jo finne sønnens (barnets) dåp i KB der. Gudrun var jo gravlagt på Lademoen, så det er jo nærliggende å tenke at de bodde et eller annet sted i Trh. Der er gode adressebøker for Trh. Har du sjekket dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet du om Gudruns far het Alf Horsberg og bodde i Trh? I så tilfelle bor han i Mellemveien 10 i 1920, som er Lademoen sogn. Kanskje du kan sjekke der om de har vielse og dåpen til barnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Ja det er jo beste mulighet. Jeg vet han bodde ei tid i Jon Raudes gt. i Trondheim. Har ikke sjekket hvor det er. De ble gift 17 oktober 1923 i Lademoen kirke.Takk for alle innspill. Jeg får ikke mer tid til dette i kveld, skal i bridgeklubben nå kl.20.00 Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Har lett litt i kirkebøkene for Lademoen og funnet en datter av Helge Pareli Hallesen og hans første kone Gudrun.Reidun f.01.01.1925. Døpt 9.april 1925 i Lademoen kirke Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det blir umulig å finne henne uten flere opplsyninger. Man vet jo selvsagt ikke om hun lever. Det er ikke mulig å søke på fornavn og fødselsår i Skattesøk. Du må nok ha skiftene etter Gudrun i 1935 (Trondhjem) og etter Helge i 1941 (Bergen).Skiftet etter Helge kan du legge inn som forespørsel her på AF Lenke så kan det være at Statsarkivaren i Bergen slår det opp for deg. Skifte etter Gudrun vil du kunne få ved henvendelse til Stataarkivet i Trh eller til Skifteretten der. Vet ikke når de der oppe leverer det fra sag til Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.