Gå til innhold
Arkivverket

[#64130] Tollere gjennom 300 år.


Gjest Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christel Rasmussen

Jeg har lest de forskjellige yrkesbeskrivelsene av tollere, bl.a. tollskriver, tollbetjent, visitør innspektør, kasserer, overtollbetjent, taksadør, kontrollør og røyert/tollrorskarl. Min oldefar begynte som tollrorskarl, men avanserte senere til tolloppsynsmann. Til hvilken av de ovennevnte stillinger hørte en tolloppsynsmann? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tolloppsynsmannen synes å ha vært et stykke nede i hiearkiet, og tolloppsynsmann er en tittel mange synes å ha fått kort etter at de begynte i tollvesenet (tidlig på 1900-tallet). Etter noen års tjeneste kunne tolloppsynsmannen bli tollbetjent, så overtollbetjent, og så kanskje tollinspektør.Flere av de andre titlene var nok i bruk på tidligere tidspunkt i tollhistorien, og kan derfor ikke umiddelbart sammenholdes med 1900-tallets titler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hei! Jeg har også mange tollere i slekta (Arendal/Aust-Agder). En Melbye har jobbet mye med tollhistorie, og har utgitt litteratur og samlet personalia om tollere. Akkurat nå er tipset litt upresist etter husken, men kanskje jeg kan være mer nøyaktig siden. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk for henvisningene. Mine yrkesbeskrivelser (1) fant jeg i den digitale utgaven til Melbye, men ikke 'tolloppsynsmann'. Finnes det bøker om tollere etter 1886? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.