Gå til innhold
Arkivverket

[#64137] Anders Nielsen, Kunen/Kunna Meløy, Nordl. Når/kvar fødd?


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes ikke det ligner så veldig mye på et 3-tall. Ser mere ut som 53 år synes jeg. Det er jo også rart at han døde på Omnes når han vel bodde på Kunen.Enka hans bodde jo også på Kunen da hun ble oppgift. Vielse nr.14 i 1798 (Feria 2.nativit. Xsti) nesten øverst v.side. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk for svar :-) Ang. alder: nei, samanlikna med tretalet ovanfor lignar det ikkje på eit tretal, så eg trur nok også at det står 53.Men om det stemmer med Omnes, nei synst også det var rart.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Det ble holdt skifte etter Anders Nielsen, Kunna i 1797. Arvingene var kona Inger Mortensdatter og barna Niels Henrich 1 1/2 år, Kirsten 6 år og Jacobia. Formynder for Niels Henrich var Peder Larsen, Øysund, for Kirsten og Jacobia var formynder Michel Pedersen, Dahlen.Kilde: Svein Edvardsen, Skifter fra Meløy, Rødøy,Lurøy, Træna 1780-1810, side 21.MVH Rune AndreMVHRune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Nei, det står desverre ikke noe alder han i skiftet. Mener selv at det står 53 år i kirkeboken ved hans død(f.ca. 1744).MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Den Anders Nielsen som det er skifte etter på Kunna i 1797, er fra Rana. Det fremgår av skifte etter halvbroren Johannes Monsen, Selfors, i 1798. Barna på Kunna regnes da opp.Anders Nielsen oppgis å være 7 år ved skifte etter faren Niels Olsen, Gåskjønnlien, i 1767. Mor: Henricha Thomasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

AAh, nydelig :-) Så var det 'mysteriet' løyst, sjølv om eg nok trudde det måtte vera rett :-)Men du har skrive '...skifte etter på Kunna', betyr det at det er ein Anders Nilsen i 1797 eg ikkje har sett, eller har du berre skrive feil? Dessutan må alderen enten det er 53 eller 33, begge vera feil(dette utfrå den Anders eg har funne), dersom mannen er fødd omkring 1760...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg undrast på om det er nokon her som skjønar desse kråketærne?Ved å bruka god fantasi har eg funne at det er mogeleg det kan stå Njels Ols Gaas....som far til barn Anders nr.3 frå øverst venstre side.LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Anders Nielsen Omnes er en annen person. Jeg har ikke sjekket om dødsfallet til Anders Nielsen Kunna er ført inn i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk igjen :-)Ok, kanskje han er død før 1797, sjølv om det også er det som står i mine notat.Men eg har faktisk funne skifte etter folk som døydde nesten 10 år før skiftet vart gjort, så det er vel mogeleg at han er å finna ein eller annan gong i åra før 1797.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg finn ikkje noko dødsregistrering på Anders Nilsen Kunen, har leita 'nedover' til 1794-95 utan resultat.Venleg helsing Mariann. PS:fann han iallfall døypt i Mo 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar sett litt på dette og lagt inn det jeg har på Inger Mortensdtr og starter med faren Morten Pedersen. Siom en vil se er Inger gift på nytt tidlig i 1798 og yngste sønn med Andders er født 1796 dermed kortes jo tidspunktet for hans død ganske mye ned.her har du det jeg har1. Generasjon1. Morten Pedersen, d. 1795 i Kunna, Meløy, NO, skifte 1795 i Kunna, Meløy, NO. (1) Han giftet seg med Berit Arntsdtr, (datter av Arnt NN) d. 1766 i Kunna, Meløy, NO, skifte 1766 i Kunna, Meløy, NO. (2) Gift i Meløy Kirke, Meløy, NO, med Kirsten Jakobsdtr, f. 1743. Barn med Kirsten Jakobsdtr: 2. i. Inger Mortensdtr f. 1768. ii. Anne Mortensdtr, f. 1773 i Kunna, Meløy, NO.2. Generasjon2. Inger Mortensdtr, f. 1768 i Kunna, Meløy, NO, d. etter 1811 i Kunna, Meløy, NO. [url="http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11836&gardpostnr=87&personpostnr=1111&merk=1111#ovre>Lenke . (1) Hun giftet seg med Anders Nilsen, d. 1796 i Kunna, Meløy, NO, skifte 1797 i Kunna, Meløy, NO. (2) Gift i Meløy Kirke, Meløy, NO, med Ole Rasmussen, f. 1762 i Mosvold, Meløy, NO, (sønn av Rasmus Nilsen og Kirsten Olsdtr) d. før 1811 i Kunna, Meløy, NO, skifte 1811 i Kunna, Meløy, NO. Barn med Anders Nilsen: i. Jakobia Andersdtr, f. 1791 i Kunna, Meløy, NO. ii. Kirsten Andersdtr, f. 1793 i Kunna, Meløy, NO. iii. Nils Henrik Andersen, f. 1796 i Kunna, Meløy, NO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar sett litt på dette og lagt inn det jeg har på Inger Mortensdtr og starter med faren Morten Pedersen. Siom en vil se er Inger gift på nytt tidlig i 1798 og yngste sønn med Andders er født 1796 dermed kortes jo tidspunktet for hans død ganske mye ned.her har du det jeg har1. Generasjon1. Morten Pedersen, d. 1795 i Kunna, Meløy, NO, skifte 1795 i Kunna, Meløy, NO. (1) Han giftet seg med Berit Arntsdtr, (datter av Arnt NN) d. 1766 i Kunna, Meløy, NO, skifte 1766 i Kunna, Meløy, NO. (2) Gift i Meløy Kirke, Meløy, NO, med Kirsten Jakobsdtr, f. 1743. Barn med Kirsten Jakobsdtr: 2. i. Inger Mortensdtr f. 1768. ii. Anne Mortensdtr, f. 1773 i Kunna, Meløy, NO.2. Generasjon2. Inger Mortensdtr, f. 1768 i Kunna, Meløy, NO, d. etter 1811 i Kunna, Meløy, NO. [url="http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11836&gardpostnr=87&personpostnr=1111&merk=1111#ovre>Lenke . (1) Hun giftet seg med Anders Nilsen, d. 1796 i Kunna, Meløy, NO, skifte 1797 i Kunna, Meløy, NO. (2) Gift i Meløy Kirke, Meløy, NO, med Ole Rasmussen, f. 1762 i Mosvold, Meløy, NO, (sønn av Rasmus Nilsen og Kirsten Olsdtr) d. før 1811 i Kunna, Meløy, NO, skifte 1811 i Kunna, Meløy, NO. Barn med Anders Nilsen: i. Jakobia Andersdtr, f. 1791 i Kunna, Meløy, NO. ii. Kirsten Andersdtr, f. 1793 i Kunna, Meløy, NO. iii. Nils Henrik Andersen, f. 1796 i Kunna, Meløy, NO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Mariann, HYvis du vil vite mer om Anders Nilsen kan jeg fortelle deg: Han bygslet i 1791 1 våg 1 pd i Kunna efter Morten Pedersen. I 1792 var han vidne i en æressak, og oppgav da å være 32 år gammel. I den tiden han bodde der var han bygdevekter i Meløy, han var inkassator for skoletollen et år. Høsten 1795 ble han oppnevnt som lagrettemann for 1796, men han møtte ikke opp. Det hadde vel helt naturlige årsaker. Efter som vi ikke finner noen jordfestelse er det rimelig å anta at han kom bort på sjøen - som så mange andre. Han fikk 4 barn, inkludert en dødfødt gutt i 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hjarteleg takk til begge to! Dette var flott!Venleg helsing Mariann. PS:eg har fleire uløyste, men må berre prøva (enno ein gong) å finna dei sjølv fyrst, slik at ikkje nokon gjer noko eg kunne klart sjølv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.