Gå til innhold
Arkivverket

[#64138] Utvandring


Gjest Lindis rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lindis rokstad

Hei.Håper noen kan gi meg ett 'vettugt' svar for jeg klør meg i hodet og blir ikke klok. Jeg har lett etter en tipp oldefar og hans kone som utvandret til USA i 1882. Han het Rasmus Hanssøn Ringdal og kona Brithe Abrahamsdtr. Mange fra hans familie emigrerte og bosatte seg i nord Dakota. Jeg har lett og lett i flere år men ikke noe om min Rasmus.Idag meldte jeg meg inn på Ancestry betalte for en mnd og startet søket på nytt og da kom den store gåten. Jeg finner nemlig ett par men han heter John R Ringdal, hun heter Bertha Ringdal. De er født bare med ett års forskjell på mine , men de ble gift samtidig og emigrerte samtidig. På fødselsår står det ca årstall.Kan min Rasmus ha skiftet fornavn?????Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.Rasmus var født 1859 Hellesylt. brithe var født 1853 Horningdal. De giftet seg i 1881. Emigrerte fra Bergen 1 mai 1882. De hadde ingen barn da de dro. Nå fant jeg nettopp to fødseler på samme paret i sør Dakota og da står Brite oppført med Solem som etternavn og det stemmer også med fødeplassen hennes i Horningdal som var Solheim.!!!!!Er dette samme paret???Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.Så vil dette si at dette er mine og at Rasmus har skiftet fornavn til John?? Kan jeg virkelig etter 18 år på leit endelig sleppe jubelen løs???Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er 95% sikkert at dette er dine folk. Var jeg deg, ville jeg bestilt kopi av dødsattestene til Rasmus (John) og Brite (Britha). De kan bestilles her: http://www.cdc.gov/nchs/howto/w2w/sdakota.htm----------Datteren Lena blir forøvrig gift med Walter C Bonham og har 3 barn med han i januar 1920 og bor da i St Louis (Independent City), Missouri.Robert W Bonham - 4 år og 9 måneder (født i South Dakota)Jane Bonham - 2 år og 10 måneder (født i Missouri)Edward Bonham - 1 år og 11 måneder (født i Missouri)------------Lena og Walter bor i 1925 i Des Moines i Iowa.Da ser familien slik ut:Walter C Bonham 46Lena M Bonham 41Robert W Bonham 9Jane A Bonham 7John E Bonham 7---------I 1930 er Lena enke og bor med sine tre barn ved siden av sine foreldre i Sioux Falls i Minnehaha i South Dakota.---------California Death Index, 1940-1997Name: Lena M BonhamSex: FEMALEBirth Date: 20 Dec 1883Birthplace: South DakotaDeath Date: 2 Nov 1961Death Place: Los AngelesMother's Maiden Name: Solem----- California Death Index, 1940-1997Name: Robert W BonhamSocial Security #: 503059697Sex: MALEBirth Date: 25 Mar 1915Birthplace: MissouriDeath Date: 20 Sep 1983Death Place: Los AngelesMother's Maiden Name: Ringdahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.Tusen takk for hjelpen.Jeg er ganske sikker på at dette er mine aner. Likhetene ang år og fødselsmnd er for like til at det kan være to forskjellige. Det gjelder andre nevnte år også.Brithe hadde også to søsken som hadde Marie som mellomnavn og den ene søsteren het Malene.Men mer info og hjelp mottas med stor takk og god klem.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.