Gå til innhold
Arkivverket

[#64140] Oppkalling: Hanibal Frederik Christian August Napoleon Bonaparte


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Jeg fant denne kjøpmannen fra Christiansand innflyttet til Kristiania 1844 , 33 år med dette navnet : Hanibal Frederik Christian August Napoleon Bonaparte Gruning(?).Jeg vet ikke hvem han er , men hvem er han oppkalt etter , Napoleon Bonaparte har jeg jo hørt om, men hvem er de andre ? Nr 44 : LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Christian August er vel prinsen som var sjef for Regjeringskommisjonen i Norge fram til han ble valgt til svensk kronprins i 1809. Han hadde ledet de norske styrkene mot svenskene året før, og var veldig populær i Norge, og mange gutter ble oppkalt etter ham. Han døde i 1810 og dødsfallet 'banet veien' for ikke ukjente Jean Baptiste Bernadotte, som igjen hadde 'nær' forbindelse med Napoleon.....Hannibal er vel kanskje DEN Hannibal, så ting tyder på at gutten ble oppkalt etter 'store militære strateger/hærførere'. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for svar Erling og Astrid !Astrid, du har nok rett i at han ble oppkalt etter store hærførere. Jeg har i kveld lest mye om hærførere. Jeg har kommet fram til at Hannibal må være Hannibal Barca feltherre fra Karthago 247 f. Kr.- 182 f. Kr. Den aller beste militære lederen gjennom tidene, ' strategiens far ' : http://no.wikipedia.org/wiki/Hannibal_BarcaFrederik har jeg ikke funnet noen god kandidat for.Artig med slike oppkallings navn,blir nyskjærrig.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ang Fredrik - kva med den store militære strategen pg prøysserkongen Fredrik den Store?Friedrich den II. av Preussen som fekk tilnamnet Fredrik den store, tysk: Friedrich der Große, vart fødd i 1712 og var konge av Preussen fra 1740 til han døydde i 1786.Eg siterer frå Wikipedia:''Som konge hadde ikke Fredrik noen visjon for et samlet Tyskland. Dette måtte vente til Bismarck planla samlingskrigene et århundre senere. Fredrik mål var å forbedre sitt land Preussen. For å nå dette målet, utkjempet han sine kriger hovedsakelig mot Østerrike, hvis Habsburg-dynasti hersket som keisere av det tysk-romerske riket nesten kontinuerlig fra det 15. århundre til 1806. Fredrik etablerte Brandenburg-Preussen som den femte og minste stormakten i Europa ved å bruke de ressursene hans far hadde gjort tilgjengelig. I 100 år gjorde den østerriksk-preussiske rivaliseringen et forent Tyskland umulig inntil Preussen beseiret Østerrike i 1866.Fredrik ledet de preussiske styrkene under den østerrikske arvefølgekrigen (1740–1748), syvårskrigen (1756–1763) og i den bayerske arvefølgekrigen (1778), ikke bare som konge, men også som militær kommandant i felten. Han hadde stor suksess på slagmarken, og blir av mange ansett som en av de mest betydelige militære ledere gjennom tidene. Blant andre Napoleon så på Fredrik (NB!) som det største taktiske geniet i historien. Enda viktigere var hans operasjonelle suksesser, særlig ved å hindre samlingen av overlegne fiendehærer og ved å være til rett sted til rett tid for å holde fiendtlige hærer ute av Preussens kjerneområder.Fredrik klarte å forbedre Preussen fra å være en bakgård i Europa og gjorde landet til en økonomisk sterk og politisk reformert stat. Hans innlemmelse av Schlesien i det preussiske kongeriket var iscenesatt for å gi Preussens nye industrielle råmateraler, og han beskyttet disse industriene med høy toll og minimale restriksjoner på intern handel. Kanaler ble bygget, myrer ble drenert slik at de kunne bli til landbruksjord og nye avlinger, som potet og nepe, ble introdusert. Med hjelp fra franske eksperter, reorganiserte han systemet med indirekte skatt som gav staten mer inntekt enn direkte skatt. Han avskaffet tortur og gav vid religiøs frihet, selv om han selv ikke brydde seg noe særlig om religion.Han gav sin stat et moderne byråkrati, og lovene for embetsverket var basert på respekt for lov og etikk i tillegg til stolthet i ens yrke. Denne arven ble gitt videre til den moderne tyske stat, og er hovedgrunnen til hvorfor han fremdeles blir sett opp til som en stor statsmann i Tyskland.Uten egne barn ble Fredrik etterfulgt av sin nevø, kong Fredrik Vilhelm II.Fredrik var en begavet musiker. Han spilte tverrfløyte og komponerte hundre sonater for fløyte i tillegg til fire symfonier. Hans hoffmusikere inkluderte Carl Philip Emmanuel Bach, Johann Joachim Quantz og Franz Benda. Et møte med Johann Sebastian Bach i 1747 i Potsdam fikk Bach til å skrive Musikalisches Opfer.Han ønsket også å være en filosof-konge som den romerske keiser Markus Aurelius. Han holdt seg tett opp mot den franske opplysningen og beundret fremfor alt en av dets største tenkere, Voltaire, som han ofte korresponderte med. Deres personlige vennskap kjølnet derimot etter Voltaires besøk i Berlin og Potsdam i 1750-1753.I tillegg til sitt morsmål tysk, snakket han fransk, engelsk, spansk, portugisisk og italiensk. Han forstod også latin, antikk og moderne gresk og hebraisk. Senere i livet lærte han seg baskisk, slavisk og kinesisk.''- Med andre ord, ein svært gjev mann å vera oppkallt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Og videre, når vi først roter litt i denne slekta, finner jeg på familysearch (om det stemmer, da):Pauline Christiane Rye Pedigree Female Family Event(s): Birth: 01 JAN 1781 Christening: Death: Burial: Marriages: Spouse: F D Grung Family Marriage: 1802 Of, Kristiansand, Vest-Agder, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Pauline Christiane Rye Pedigree Female Event(s): Birth: 01 JAN 1781 Kristiansand, Vest-Agder, Norway Christening: Death: Burial: Parents: Father: Andreas Peter Rye Family Mother: Charlotta Amalie KnaKan Christian og August være oppkalling etter mor Pauline Christianes foreldre Charlotta og Andreas, bare at de har funnet noen 'hærskapelige' navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

En morbror til Hannibal osv:Hannibal Henrich Frisch Rye Pedigree Male Event(s): Birth: 1788 Kristiansand, Vest-Agder, Norway Christening: Death: Burial: Parents: Father: Andreas Peter Rye Family Mother: Charlotta Amalie Knap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takker dere for hjelpen !Selvfølgelig må det være Fredrik den store, jeg leste ' feil ' artikkel om han der det stod mest om hans musikalske begavelser.Da er oppkallingen kronologisk.Hannibal Barca 247 f.Kr. - 182 f.Kr. ( 5 )Frederik den store 1712 - 1785 ( Terje skrevet om,7 )Christian August 1768 - 1810 ( 4 ): [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Kristian_August_av_Augustenborg>LenkeNapoleon Bonaparte 1769 - 1825 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.