Gå til innhold
Arkivverket

[#64142] Peder Larsen Bærust / Barust, (ca. 1773 – 1838) (Sennerud i Sørum) fra Bergen?


Gjest William Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest William Carlson

Peder Larsen Bærust / Barust, (ca. 1773 – 1838) (bosted – Sennerud i Sørum) opprinnelig fra Bergen?HeiJeg søker etter opplysninger om min tipp-tipp-oldefar, (Peder Larsen Bærust / Barust Sennerud ca. 1773 - 11 January 1838). Jeg ønsker opplysninger om hans foreldre, søksen, bosted, osv.Jeg tror at Peder var ikke fra Bergaust i Veldre men fra Bergen. Sørum bygdebok bind III sier at han var fra Bergaust i Veldre, Ringsaker:Fra rundt 1812 bodde det på Sennerud Gnr.41 bnr 3,før kalt Vestre Sennerud: Peder Larsen Bærust, Bergaust, Veldre, Hedemark ca. 1772-1838, gift 1813 med Anne Kristensd. 1789- etter 1865. Ukjent føde/dødsted. Opplysninger fra Lillian Kristiansen:Må bare legge til at det ikke finnes noen Peder Larsen på Bergoust.. Ekteskapet viser at han er f. ca. 1775. Kirkebok Ringsaker 1747-74 viser: Peder døpt 14/2-1773 Schappel. Lars Pedersen og Marthe Haagensdatter side 285. Peder døpt 15/6-1773 Hougen. Lars Evensen og Else Pedersdatter. Side352.Peder døpt 23/1-1774 Togstad.:Lars Pedersen og Mari Jørgensdatter. Side 356. Det er bare disse 3 kandidatene, neste er f. 1778. Sier Veldre Bygdebok at Peder Larsen har flyttet fra Bergoust til Sørum??? Da lurer jeg virkelig på hvilken kilde de har på det. ???Dødsopplysninger fra Fet klokkerbok for kona hans (Anne Kristensdatter, ca. 1787 – 23 mai 1880) sier at ektemann hennes var Gdbr. Fuldm. Peder Larsen Berust, opr. fra Bergen:LenkeVar Bærust / Barust et norsk slektsnavn eller gardsnavn? Datter til Peder og Anne (Elisabeth Pedersdatter Sennerud – 1815-1886 - tipp-oldemor min) brukt navn “Eliz. Pederson Barust” i et engelsk document fra Minnesota i 1876). Mange takk!mvhWilliam Jay Carlson – NORSK-amerikaner fra Minneapoliswilliamjaycarlson@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest William Carlson

Sørum bygdebok forfatter Jan Erik Horgen tok Bergaust ut fra Hans Byngs artikkel [om Peder Larsen (Bærusts / Barusts) slekt], men han oppgir ikke hvor han har dette fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.