Gå til innhold
Arkivverket

[#64148] Johannes Olsen og Marte Olsdatter på nedre Dal i Ringsaker


Gjest Kari Dahlsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Dahlsveen

Johannes Olsen f ca 1805 og kona Marte Olsdatter f ca 1814. De bodde på nedre Dal i Ringsaker ved folketellingen i 1865. De hadde minst barna Ole f 1841, Randine f 1847 og Oline f 1856. Er det noen som kjenner deres opphav. Når vi kommer ned på denne tiden, så begynner kirkebøkene å bli vanskelig å lese for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Her er vielsen til Johannes og Marthe skriften her er jo fin men si ifra hvis du trenger hjelp. Her får du iallefall fødested og navn på fedrene.Lenke Viede nr 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Som du ser er alderen på disse to i ft 65 ikke helt i samsvar med det som oppgis ved vielsen. Jeg ville nok stolt mer på vielsen her,det stemmer noenlunde med Marte hun sies å være f 1815 i ft 1875,Johannes er død før 1875,men ifølge vielsen er han f ca 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Som du ser er alderen på disse to i ft 65 ikke helt i samsvar med det som oppgis ved vielsen. Jeg ville nok stolt mer på vielsen her,det stemmer noenlunde med Marte hun sies å være f 1815 i ft 1875,Johannes er død før 1875,men ifølge vielsen er han f ca 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har registrert ei Marte Olsdatter Skårsveen med litt difus fødsel ca 1812, konf 1826. Foreldre Ole Andersen i Skårsveen og Ingeborg Johannesdatter. Farens navn stemmer med det Else Kari gav deg ifb med vielsen. Finner ikke så mange andre som matcher Marte Olsdatter med far Ole Andersen. Muligens er hun et par år for gammel!Men altså dette er ikke svar, bare innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Marte var f i Søndre Land,når det gjelder Johannes ser det ut til at han kanskje var f ca 1807,han dr 29/10 1870 sies da å være 63 år. Er på hytta nå,så vi er fire om en pc ! Så jeg har litt begrenset tilgang !Får dermed ikke lett så mye i kb. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helge Berntsen

Hei Else Kari, Johannes og Marte er oldeforeldre til min kones tante, Randi Johanne Dahl i Moelv, som nylig ble utnevnt til Kongens fortjenestemedalje for et langt liv med omsorgsarbeid. Jeg går ut fra det var tilfeldig at du kom med opplysninger i denne tråden, men lurer på om du likevel har kilder som gir mer opplysninger om denne familien, eller om du kan henvise til eventuelle slekts- eller gårdsbøker for Ringsaker som kan gi ytterligere informasjoner ? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.