Gå til innhold
Arkivverket

[#64149] Emigrasjon fra Stavanger til Fort Natal/Durban i Sør Afrika


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Seilmaker Ole Sivertsen fra Møglebustad, Sola, f. 1845 og konen Anne Dorthea Taraldsen Gramstad f. 1864 på Eiganes i Stavanger emigrerer til Durban. De skal ha giftet seg omtrent 1891. De hadde med seg 5 barn født i perioden 1894 - 1903. Kilder i Durban forteller at de kom dit i 1906. Så kommer utfordringen: Jeg finner ikke giftermålet deres, ei heller når barna er født. Anne Dortheas foreldre dør i 1897, og skiftet etter dem forteller at de allerede da er bosatt i Durban. Jeg finner dem heller ikke i 1900 her i Norge. Og jeg finner bare den siste siste sønnen født i Durban i 1907. Jeg finner dem heller ikke blandt emigrerte.... Er det noen som har noen ideer om hvordan jeg skal finne ut mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

- Veit du kva etternavn Ole og Anne brukte? - Namn på born og omlag når dei vart fødde? - Når Ole - Anne døydde? - Er det rimeleg å tru at Ole og Anne høyrde til ein dissentarkyrkjelyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

- Veit du kva etternamn Ole og Anne brukte? - Namn på born og kva tid dei vart fødde? - Når døydde Ole / Anne? - Er det rimeleg å tru at dei høyrde til ein dissenterkyrkjelyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

De brukte Sivertsen som etternavn. Barna deres het John Tobias f. ca. 1894, Inga Kristine f. 19.05.1896 i Durban (fant henne nå døpt i St. Johannes kirke i Stavanger 18.11.1900), Elisabet f. 14.10.1900 i Stavanger (døpt samtidig med søsteren Inga), Arthur f. ca. 1895, Oline f. ca. 1902 og Malvin Bernhard f. 1907 i Durban. Da har de i alle fall vært hemme en tur i 1900. Ole er innført som død i sjømannskirken i 1908. Anne Dorthea bor i Red Hill i Durban når hun dør i 1953. Men dato for hennes dødsfall har jeg ikke. Tror ikke de er dissentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Boka 'Gloria in Exelcelsis' omtalar Den norske kyrkja i Durban. Her er teke med utdrag frå kyrkjebøkene fram til 1979. Eg finn:Døypte: 1901 Peter J Sivertsen - 1902 Oswald R Sivertsen - 1904 Anna C Sivertsen - 1908 Malvin B Sivertsen. Konfirmerte: 1911 Johan T Sivertsen. Gifte: 1899 Omund Sivertsen/Christine Hovland - 1905 Thomas Gibb/A. Cecilie Siversen. Døde:1908 Ole Sivertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den første lenken under 'who is who' fant jeg Olina:Sivertsen, Miss Olena - b. 1 March 1902 Stavanger, NorwaySå vidt jeg forstår av det du skriver, er vel ekteskapet inngått i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du Olines fødsel og dåp i Norge - nr. 49:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Klokkerbok nr. B 4 (1900-1907), Fødte og døpte 1902, side 77. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk skal du ha, Tor. Da vet vi i alle fall at de bodde i Stavanger (på samme adresse) både i november 1900 og mars 1902. I Durban i 1896. Men hvorfor er de da ikke med i folketellingen av 1900? Her ser det ikke ut til at Støperigaten går helt til nr, 31 engang. Historien fortalte at de emigrerte til Durban i 1906, men jeg finner ingenting omkring det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

OK! De finnes altså ikke i 1900-tellingen. Dette har jeg fått bekreftet fra statsarkivet. Men jeg finner heller ikke Johan Tobias (f, 1894) og Arthur (f. 1895?) dåpsregistrert noe sted...... Heller ikke giftermålet til foreldrene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.