Gå til innhold
Arkivverket

[#64161] Krogstøtten sykehus.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er det noen som kan fortelle meg hvor Krogstøtten sykehus lå hen i Oslo, og hvilken kirke eller menighet dett hørte under ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Thorbjørn :o)Jeg ble født på Krogstøtten. Det er idag det samme som legevakta i Oslo ifølge det min mor fortalte meg.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

He. Ja det var jo ganske pussig, men hvilken kirke eller menighet sorterer dette under ? Jeg leter etter en liten gutt som ble født på Rikshospitalet, og vi vet at han nok kanskje ikke ble så gammel som ett år. Hans mor døde nemlig på Krogstøtten, det er derfor jeg lurer på nærmeste kirke der. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes bilder av sykehuset på nettet hvis du søker på Kroghstøtten sykehus. Av en eller annen grunn får jeg opp beskjeden at bildet er borte når jeg lenker hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet ikke om dette hjelper noe, men iflg. Oslo byleksikon: Krogstøtten sykehus ble tatt i bruk i 1859 for 257 'fattiglemmer' og som 'Byens sykehus' med 106 senger for kronisk syke i det nye komplekset som kommunen hadde reist i .....Da den medisinske blokken ved Ullevål sykehus sto ferdig 1916, ble sykehuset en avdeling av Ullevål, til å begynne for pleiepasienter ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Kanskje Petrus, Paulus og Vor Frelser er lurt å myse innom, om du ikke finner noe i Jakob?Jeg tilhørte Paulus menighet.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Krogstøtten var i sin tid som skrevet byens sykehus på Østkanten. Min oldefar døde der i mars 1905 og bostedet var i Thor Olsensgt. 4, som tilhørte Trefoldighets krets. Det blir nok naturlig å søke i de nærnmeste kirkekretsene på østkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det kommer vel meget an på hvilket år det her er tale om og kan like gjerne være Grønland kirke, her kan du lese om Sognegrensene som jo stadig ble forandret, skroll ned til Grønland:[url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-oslo.html#Trefoldighet>LenkeHer kan du lese om Oslo og byutvidelserne:LenkeMen ellers er det vel vanligvis i hendes hjemsogn (bostedsadressen).LenkeDødsmeldinger finnes på Byarkivet/Riksarkivet.DistriktlegeprotokollerBør befinne seg i kommunearkivene.Dødsanmeldelser - DødsmeldingerFor Kristiania finnes dette fra 1869 - 1918 på Byarkivet i Oslo.Fra 1919 - 1950 oppbevares dødsmeldingene i Riksarkivet i Oslo.Dette er pakker med Dødsanmeldelser/Dødsmeldinger sorter etter år og sykdomskode til 1918.Fra 1919 er det sortert på hvilke menigheter de bodde i, og disse finnes på Riksarkivet under Statistisk Sentralbyrå.Opplysninger som kan komme fram er:Navn, bosted, dødsdag og dødstime, den primære dødsårsak, men også hvis det er en sekundær dødsårsak, begravelsessted og tid, legens underskrift.Sakset herfra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.