Gå til innhold
Arkivverket

[#64162] Anders Halvorsen - Kjempenøtt!


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

26. mars 1818 gifter Anders Halvorsen seg i Frogner kirke med Kirstine (Christine) Pedersdatter: Lenke Han oppgis å være 48 år og hun 32. Før de giftet seg, fikk de datteren Helle i 1816 (min tippoldemor), og 'adressen' hans er da Sjåstadeie. Kan ikke skjønne annet enn at han er sønn av Halvor Olsen og Gunbjør (Gubjør) Andersdatter Sjåstadeie, døpt 26. juli 1767. Halvor dør i 1795, 75 år, og en mulig Halvor døpes i Sylling 27. des. 1716, sønn av Ole Halvorsen sagmester på Horn. Gunbjør KAN være fra Norderhov, døpt 14. jan. 1725, datter av Anders Evensen og Martha Jespersdatter Bølgen.'Min' Anders er den eneste passende rent aldersmessig jeg har funnet i Lier, men han er isåfall 50 og ikke 48 da han gifter seg (en navnebor i Norderhov har jeg kuttet ut, han bor sammen med foreldrene på Pjåka i 1801). Tror også det er rett 'gevorben' jeg har funnet i Lier 1801, men da kalles han Johannes Halvorsen, 63599.Anders og Kirstine får ett barn til, datteren Gunild (variant av Gunbjør/Gubjør?) i 1819, og de bor på Hellumeie da Helle blir konfirmert i 1831. Det dør en Anders Halvorsen Hmd. på Oppsal 17. mai 1835, 72 år, og jeg tror det er ham, men hvis denne alderen stemmer, skulle han vært født rundt 1763. Er det noe rart jeg blir forvirret, for å si det mildt.... Jeg har jobbet i årevis med å finne ut av mysteriet omkring opphavet til Anders (og trodde jeg hadde løst gåten, jfr. Gregers Rasmussen, 63953), så alle tips mottas med stor takk. Er det noen som kjenner til Halvor Olsen og Gubjør Andersdatter??? Eller er jeg helt på viddene hva gjelder foreldrene hans?vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Prøver igjen, i håp om respons på han jeg antar er broren til Anders. Peder Halvorsen Sjåstad-eie døper datteren Gulbiør i 1792, nr. 21 på høyre side: Lenke Blant fadderne finner vi Anders Halvorsen Sjåstadeie, og barnet må jo være oppkalt etter den 'antatte moderen'?Etter Malenes død, gifter Peder seg på nytt med Siri Andersdatter (enke), og da de døper datteren Oline i Frogner kirke 12.02.1804, er også Anders Halvorsen Sjåstadeie blant fadderne. Både Peder og datteren Gulbiør er døde før 1815-tellingen, og i den finner jeg fattige Siri Andersdatter i Frogner (49 - Nord-Eik?). Hun er oppført sammen med Oline/Olene og Anne Pedersdatter (datter av Peder i 1. ekteskap, 7 år i 1801, men henns dåp har jeg ikke funnet). Lysner det hos noen nå? Må tilstå at jeg nesten blir sprø av 'min' Anders og hans opphav, og jeg HAR sjekket ut mange mulige kandidater, men sitter fortsatt igjen med han som døpes i Lier i 1767, jfr. innlegg 1.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.