Gå til innhold
Arkivverket

[#64163] Kvikne/Rennebu: Ole Johanson Herrem


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I Rennebuboka bind 1, s. 230 er Ole Johanson Herrem og hans kone Ane Larsdatter nevnt under husmannsplassen Myre. Født henholdsvis i Innset og Kvikne. I FT1801 er de på Herrem/Myre - [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11636&gardpostnr=139&personpostnr=2564&merk=2564#ovre>Lenke - hvor han står som 55 år. I kirkeboka for Kvikne i årene 1746-48 er det bare døpt èn Ole med en far som heter noe som likner på Jon/Johan/..., nemlig denne gutten i 1747 først på s 202 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

I kirkeboka for Meldal/Rennebu fra 1769 er giftemålet mellom Ole Jonsen og Kari Christophersd ført i ytre venstre kolonne her LenkeJeg prøver å finne ut hvor Ole og Kari stammer fra. Jeg synes det ser ut i kirkeboka som om Ole er fra en gård som heter Aunlien, mens Kari er fra Indsæt. Jeg har lett etter gårder i dette området i FT1801 og 1865 ved navn Aunlien e.l. men uten å bli særlig mye klokere. Riktignok er det en gård som heter Aunli i Hevne i 1865, men dette er jo så mye senere i tid at det har jeg ikke særlig glede av.Skal jeg forresten oppfatte det som om Kari er født i sognet Indsæt eller at hun er fra en gård ved det samme navnet?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Aunlia er nok en liten plass under garden Aunan i Grindalsområdet i Rennebu. Plassen er såvidt nevnt i Rennebuboka Bd IV, side 633, og da bare med Peder Jonsen Aunlien i 1758 g.m. Marit Andersdatter Seli, f. 1720. Peder kjøper i 1783 garden Hukkelås på Geitastranda. I Geitastrandboka får vi litt flere opplysninger. På side 215 står at Peder var født ca 1725, d. 1813, og at Marit var født ca 1723, d. 1801.Kanskje du finner flere opplysninger via Peder, som jeg regner med er Oles bror. Peders 3 kjente barn er Eli født i Aunlia 1758, Sølvi født ca. 1760 og Ole født ca. 1763. Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I Rennebuboka Bind IV side 633 nevnes en plass Aunlien, dette er alt som står der:Peder Jonsen Aunlien. Gift med Marit Andersdotter Seli f. 1720.Born: Eli f. 1758, Sølvi f. 1761Denne huslyden flytta til GeitastrandaMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

På min Hjemmeside har jeg en Johan Arnesen Swan:http://leskjerv.seria.no/aner/0014/18555.htmYngste sønn Ole Johansen Swan f kr 1745.Han finnes på 'Innset' side 261 under Swanpladsen.Johan Arnesen f 1685 ble bygselmann etter faren. Han ble i 1715 g m Marit Jørgensdatter.Om yngste sønn Ole Johansen heter det:'Ole var en vidløftig herre. 1779 bøter han 1 dlr og 2 ort til kirken og reiste da utenbygds.'Vel, dette er mit forslag.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det er mulig at Kari Christoffersdatter f 1745, med datter Mette, er fra Svahaug på Innset, som datter av Kristoffer Sjursen Svahaug fkr 1701 og Mette Tollefsdatter Tollefplass f 1710.Hun vide i tilfelle ha en bror Tollef f 1741 med datter Mette og 3 døtre døpt KarenLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk skal du ha Leiv. Jeg skal gå gjennom kirkebøkene for Meldal. Dessverre er det tydeligvis et hull i bøkene akkurat rundt 1700, 1698-1705 mangler...Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Du har kanskje fått svar på dette siden sist, men svarer i alle tilfelle.Som Leiv også nevnte: Dro utenbygds i 1770. Han bøter da 1 dlr. 2 ort til kirken. Han var en vidløftig herre.Har også gjort følgende notat vedr. Ole Johansen Herrem: Kan dette være Ole Johansen Herrem, f. 1746, Innset, skomaker. Gift 26.2.1775, Rennebu, med Ane Larsdt Bakken, f. 1751, Kvikne. Forlovet Esto Mich. 1775, Rennebu. Forlovere Corporal Horstad og Jørgen Johansen fra Indset.Ole Johansen Svan, sønn av Johan Arnesen og Marit Jørensdt., hadde en bror, Jørgen Johansen. Forloveren til Ole Johansen og Ane Larsdt. stemmer med ham.Jeg har koblet ham til Svanfamilien i min base.Johan, døpt 7.5.1775:Her er faddrene til Ole Johansen og Ane Larsdt. barn: Fadder: Anders Herrem. Fadder: Aren Torgersen Herrem. Fadder: Anders Thronsen Eggen. Fadder: Gjertru Herrem. Fadder: Anne Torgersdt. Herrem.Lars, 23.11.1777: Fadder: Rasmus Horstad. Fadder: Ole Rise. Fadder: Halvor Horstad. Fadder: Gunnild Reberg. Fadder: Ragnild Larsdt. Indset. (passer med Anes søster)Lars , 27.3.1780: Fadder: Ole Torg. Herrem. Fadder: Ingebirgt Torg. Herrem. Fadder: Erich And. Herrem. Fadder: Kari Herrem. Fadder: Ragnhild Hurundahl.Arnt, 13.10.1782: Fadder: Friderich Horstad. Fadder: Joen Olsen Horstad. Fadder: Rasmus Vold. Fadder: Kari Herrem. Fadder: Jonette Indset.Hans, 17.8.1788: Fadder: Jon Andersen Herrem. Fadder: Rejer Andersen Herrem. Fadder: Arnt Tørresen Haugen. Fadder: Ragnhild Pedersdt. Horstad. Fadder: Bronild Andersdt. Herrem.Marit, 12.9.1790: Fadder: Ole Andersen Næsche. Fadder: Iver Erichsen i Qvichne. Fadder: Anne Olsdt. Haarstadhagen. Fadder: Berret Larsdt. Haarstad. Fadder: Marit Torgersdt. Herrem.Fadderen, Iver Eriksen fra Kvikne er slekt med Ane Larsdt.. Mor til Ane Larsdt., Sigrid Hansdt. , og far til Iver Eriksen var søsken. Ane og Iver var altså søskenbarn.Har litt om etterkommerne etter familien på Herrem også.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.