Gå til innhold
Arkivverket

[#64164] Hva nå ? Veiledning for videre arbeid mottas med takk.


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg vet ikke hva jeg skal finne på videre, og ber om innspill om dine erfaringer. Jeg har nesten komplett anetavle hvorav 2 identifikasjoner av tipptipp-mødre mangler. Jeg har mange firmenninger og alle tremenninger, samt søskenbarn med barn, her og i Nord-Amerika. Dermed kan du kartlegge mitt ståsted. Det er på papir i 7-8 brevordnere. En del av søskenbarnnivået samt anene har jeg dog på WordPad, men den har ikke søkefunksjoner. Ser litt for meg dataprogram. For 13 år siden prøveregistrerte jeg en del av morslekten min på Møre ved hjelp av Brothers Keeper. Nå så lenge etterpå mener jeg det var slik at jeg nærmest måtte holde styr på relasjon ved hjelp av personnr. i systemet selv. Har du gode råd ? Hva nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det er vanskelig å gi deg råd, men jeg vil jo oppmuntre deg til å gå videre - som du selv antyder. De tretten årene du har samlet i påermer, har jeg registrert i Disgen, - samt lagret kopier og notater på papir i mapper/permer. Det blir så mange relasjoner å holde styr på, at et databaseprg er nødvendig.Og jeg trenger ikke å huske eller koble kryptiske individnummere i mitt program. De seriøse prg er kommet mye lengre nå.Hvis du har utfyllende personomtale/sitarer i WordPad så må du vel kunne klippe dem inn i slektsprogrammet.Et godt argument for at du går videre den veien du antyder, er vel at dine mange søskenbarn og tremenninger dermed kan få en dedikert slektsliste med seg selv i sentrum, uten at du må mekke dette manuelt for den enkelte.Lykke til!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk til deg Jarl for greit innspill. Jeg er på nippet til å ta en lengre pause, men da er jeg redd for at jeg ikke starter på nytt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Du er ikke den første som tar en pause. Jeg har selv tatt en lang på flere år. Fikk tidligere i år en liten inspirasjon til å ta opp den tråden som jeg hadde jobbet med i noen år. Har selv mye som ikke er registrert. Ved å registrere informasjonen du har inn i et slektsprogram så har du et nettverk å bygge på og som er mulig å gjøre tilgjengelig for andre lett. Kan si at fra å ha registrert litt over 2000 har jeg til nå passert 5500, og har mye igjen. Ofte må en få inspirasjon til å komme igang, og den kan komme fra uventet hold. For meg kom den ved at jeg fant en uutgitt manuskript på en av slektene som jeg stammer ifra. Det tar tid å registrer all den informasjonen som en har og det gjelder å gjøre det så godt en kan første gang da det ellers blir mye ekstrarbeid senere for å nøste opp igjen det en har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.