Gå til innhold
Arkivverket

[#64165] Fødsel i Sverige 1877, kan noen hjelpe?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Selma Line Nielson ble født i Sverige i 1877. Jeg vet ikke hvor, men moren var trolig Anna Elise eller Lisa Nilsdotter f. 09.11.1858 i Fogelvik i Wärmland, Sverige.De skal senere ha utvandret til Norge. Jeg antar at det er moren som er gift med Ferdinand Svendsen og bosatt i Son i 1900.Kan noen finne nøyaktig fødselsdato for Selma, hennes far og mest mulig bakgrunnsstoff, ville det vært til stor glede for barnebarn i USA!Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Da har jeg fått ny informasjon som kan antyde att Anna Lisa eller Anna Elise Nilsdotter også kan være en søster av Selma Nielsdotter. Far kan være Niels Svenson i Fogelvik. Töcksfors er også nevnt som opprinnelsessted. Håper noen kan hjelpe med dette! Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

HeiHar du funnet vielsen mellom Ferdinand og Anna Elise? Der vil jo navn på hennes far være oppført. Når og hvor er Selma konfirmert, når kom hun til Norge?Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Marit,Anna Elises far står ovenfor, Niels Svenson i Fogelvik. Men Tøcksfors er også nevnt for familien. Kanskje en flytting. Kanskje har han, kone og barn flyttet til Norge. Selma har gått på skole i Norge, familien tror i Son, hvor hun i alle fall har vært bosatt. Anna Elise, mor eller søster er konfirmert i Fogelvik i 1873. Hun og mannen er viet i Såner kirke i 1883, trolig 5. desember. Jeg burde kanskje sjekket Såner kirke for bryllup for Selma ca 1899... Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Har du funnet Selma i 1900, hvem ble hun gift med?I Sveriges befolkning 1890 finner jeg en Nils Svensson født i Västra Fågelvik i 1831, bosted Töcksmark. Hans kone heter Kristina Svendsdotter født 1823. De har en datter som heter Selma, men hun er født i 1869. Mye stemmer her bortsett fra fødselsåret på Selma. Töcksmark ligner jo på Töcksfors. Post 3430297Svensson, Nils Hem.eg.f. 1831 i Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland)Gift man, far i familjenStenbyn Töcksmark (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: V. Fogelvik, Verml. l.Post 3430298Svensdotter, Kristinaf. 1823 i Holmedal (Värmlands län, Värmland)h. Gift kvinna, mor i familjenStenbyn Töcksmark (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Holmedal, Verml. l.Post 3430299Selmaf. 1869 i Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland)d. Ogift kvinna, barn i familjenStenbyn Töcksmark (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: V. Fogelvik, Verml. l.Hvor har du opplysningene om at Selma er født i 1877 fra?Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Selma født i 1869 kan jo være en datter som er gått bort tidlig.. Jeg har faktisk opplysninger om at Selma er født såvel i 1871, som 1872 som 1877, fødselsdato kan være 28.09.77. Det siste er det mest sannsynlige idet hun emigrerer som Selma Kristiansen i mars 1900, 23 år gammel.Men idet Anna Elise skal være konfirmert i Fågelvik i 1877, kanskje? se linken skulle de vel kunne finnes der... For øvrig greier jeg ikke helt lese alle data om Elise (som hun ble hetende) ved vielsen, foreldre osv. Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Sorry, konfirmasjonen til 'Elise' må vel være 1873(det står litt tvetydig i kirkeboken...), mens familien er bosatt i Sverige sannsynligvis da 1877, idet Selma er født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjenSelvfølgelig er jeg jo ikke sikker på om det var rett familie jeg fant i Sverige i 1890. Her er den Selma som emigrerer 30/3-1900 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=125966&merk=125966#ovre>Lenke Står at hennes mann er innført foran samme uke, da bør da dette være ham, han er da 32 år eldre enn henne, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nilsdotter, Anna Lisa Piga (ogift kvinna)f. 11/9 1858 i Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 2/8 1879 från Låssbyn, Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland) till Ås, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 79Emibas emigrationsakt: Västra Fågelvik S 1879 013Onormerade namnformer:Destinationsort: Ås socken Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Carl Kristiansen er født 1873.Det er jo rett Piga, Hanne! Kan noen finne hennes søsken og foreldre, mon tro. Hun har tydeligvis utvandret alene. Er hun bosatt alene?Undres fremdeles om noen kan se hva som står ved Anna Lisa/Elises giftemål.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Vet ikke om dette er Anna sine søsken?Nilsdotter, Christina Piga (ogift kvinna)f. 15/11 1851 i Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 11/11 1870 från Låssbyn, Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland) till Rakkestad, Östfold fylke, Norge Nilsdotter, Maria Piga (ogift kvinna)f. 9/11 1855 i Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 2/8 1879 från Låssbyn, Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland) till Ås, Akershus fylke, NorgeNilsdotter, Maria Piga (ogift kvinna)f. 9/11 1855 i Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 2/4 1875 från Låssbyn, Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland) till Onsöy, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei LillHusforhøret det henvises til i innlegg 10 er flg: 1871-1880 Lossbyn, Västra Fågelvik, Värmland side 79:Torparen Nils Svensson f 24/3-31 FågelvikHustru Christina Svensdotter 26/8-26 HolmedalBarna: Maria 9/11-55 Fågelvik. Hun flytter til Onsö i Norge den 2/4-75, og flytter hjem igjen til foreldrene 9/11-78.Anna Lisa 11/9-58 Fågelvik. Flytter til ås, norge 2/8-79Anders 24/5-62 FågelvikNils 3/2-66 FågelvikSelma 28/9-69 FågelvikHilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nilsson, Nils Dräng (gift man)f. 3/2 1866 i Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 29/10 1891 från Stenbyn, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 189Emibas emigrationsakt: Töcksmark S 1891 043Andersdotter, Amanda Hustru (gift kvinna)f. 28/4 1866 i Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 29/10 1891 från Stenbyn, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nilsson, Anders Dräng (man)f. 24/5 1862 i Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1/4 1883 från Lössbyn, Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0741883003 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 88Emibas emigrationsakt: Västra Fågelvik S 1883 003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei! Dette var spennende! Det store spørsmålet: Er det mulig å finne Selma Line i kirkebok for 1869, evt 1872 eller 1877!!? Har noen tilgang til kirkebøker?For øvrig kan jeg ikke finne Nils og Amanda i Oslo eller andre steder i Norge sammen, finner en Nils født i Holmedal, Sverige i Rødenes, men alene.. Moren ser det ut som er nevnt født i 1823 og 1826, hva er korrekt...Håper noen kan finne Selmas fødselstidspunkt for å få bekreftelse på at det er riktig familie. Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kjære Hanne,Anne Lene og Marit, TUSEN HJERTELIG TAKK! Jeg har nå kommet over en informasjon om at Selma Line kan være født i 1869, likevel - og derved kan passe med ovennevnte familie! Emigrasjonsalder er antakelig feil. Dette har vært storveies! Våger etpar spørsmål: Kan noen finne Selma i kirkeboka og spesielt når hun emigrerer? Finnes det adresser til familiens bosteder? Noen tips til å finne andre etterkommere av Anna Lisa og Selmas søsken? Kan man finne besteforeldrene? Ha en strålende dag! Vennlig hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjenFinner Nils og Amanda igjen i Sverige i 1900 samt Kristina Svensdotter som da er enke.Post 2227290 Nilsson, Nils Hemmansegare f. 1866 i Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland) Gift man, far i familjen Stenbyn Sätra Töcksmark (Värmlands län, Värmland) Födelseort i källan: V:a FogelvikPost 2227291 Amanda f. 1866 i Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland) h. Gift kvinna, mor i familjen Stenbyn Sätra Töcksmark (Värmlands län, Värmland) Födelseort i källan: V:a FogelvikPost 2227292 Svensdotter, Kristina f. 1823 i Holmedal (Värmlands län, Värmland) moder Änka, ensam i familjen Stenbyn Sätra Töcksmark (Värmlands län, Värmland) Födelseort i källan: HolmedalSer at Amanda er oppført som mor i familjen, men ingen barn er oppført.I FS finner jeg dette om Maria, men det står ikke oppført hvor hun døde LenkeMarit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjenFinner Nils og Amanda igjen i Sverige i 1900 samt Kristina Svensdotter som da er enke.Post 2227290 Nilsson, Nils Hemmansegare f. 1866 i Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland) Gift man, far i familjen Stenbyn Sätra Töcksmark (Värmlands län, Värmland) Födelseort i källan: V:a FogelvikPost 2227291 Amanda f. 1866 i Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland) h. Gift kvinna, mor i familjen Stenbyn Sätra Töcksmark (Värmlands län, Värmland) Födelseort i källan: V:a FogelvikPost 2227292 Svensdotter, Kristina f. 1823 i Holmedal (Värmlands län, Värmland) moder Änka, ensam i familjen Stenbyn Sätra Töcksmark (Värmlands län, Värmland) Födelseort i källan: HolmedalSer at Nils og Amanda er oppført som far og mor i familjen, men ingen barn er oppført.I FS finner jeg dette om Maria, men det står ikke oppført hvor hun døde LenkeMarit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen takk. Dette er spennende. Het Töcksfors Töcksmark tidligere, mon tro? Og Hemmansägare, det må vel bety at Nils er huseier? De har alle Stenbyn Sätra Töcksmark som adresse, er dette en og samme gård eller bare stedet...Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjenFor å fortsette på mitt innlegg 15.De blir på plassen Lossbyn i Västra fågelvik frem til de den 10/11-1886 flytter til Töcksmark. Det er foreldrene og barna Nils og Selma som flytter dit. Anders f. 1862 flytter til Norra Amerika 1/4-83. Jeg har ikke klart å finne flere barn, ennd e som er nevnt i innlegg 15.Fra 1/4-83 er de å finne på plassen Stenbyn i Töcksmark. Sønnen Nils gifter seg i 1888(mener jeg i farten det var) med Amanda som har fremkommet her tidligere. De får flere barn og bosetter seg også på Stenbyn.Faren her Nils Svensson dør 21/5-1900. Selma flytter til kristiania 13/8-1899.Dette var en meget grov oversikt. I håp om at du det er nok til at Lill kan få en formening om dette er rett familie.Er dette rett familie Lill, så er det nok klart noe mer å hente.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Som du sier Lill, de bodde på Stenbyn Sätre. Slik jeg har forstått det så er Stenbyn en gård i Töcksmark og Sätre/Sätra er en plass under gården.Kirken både het og heter vel Töcksmark og ligger i Töcksfors. Kirken ligger på Venstre side før du kommer inn til Töcksfor helt inn til hovedveien. Ikke vanskelig å se. Var der selv senest i sommer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.