Gå til innhold
Arkivverket

[#64169] Brann i Drøbak 1822, bybrann?


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

Min tipptippoldefar, Ole Gellein, bodde i mange år i Drøbak hvor han var snekkermester. Han skriver beskriver det selv slik i 1823: ...overgaaede ulykkelige Skjæbne, at min derstæds eiende Gaard ved en pludselig Ildbrand afbrændte, hvorved jeg mistede næsten alt, Saavel af Indboe som Værksteds-Sager.'Jeg forsøker å finne noe om denne brannen. Er det noen som kan hjelpe meg med tips hvor jeg skal lete?MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei ReidarJeg er ikke sikker på om det var en bybrann eller om det bare var hans bygård som brant. Men jeg sendte en mail til verneforeningen, takk for tipset.MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Trond :o)Jeg har aldri hørt om noen bybrann i Drøbak. (Innflyttet for 26 år siden) Husene i Drøbak består for det meste av gammel trehusbebyggelse, og ligger tett i tett på hverandre. En brann i et hus i Drøbak ville nok fort ha spredd seg til flere bygninger. Foruten verneforeningen, tror jeg nok at Frogn historielag også kan ha opplysninger; http://www.frogn.historielag.org/Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.