Gå til innhold
Arkivverket

[#64193] Ole Monsen Steensvag født ca 1840 (Hordaland)


Gjest Gunnar Engen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Engen

Ole Monsen Steensvag og Askjæra Ingebrigtsdatter er i Klokkerbok Sveio/Hordaland 1851-1865 ført opp som foreldre til Ole Olsen (Rossehaug)(uekte barn)- Døpt 30/9-1859. Ole Monsen er ved konfirmasjonen til Ole Olsen ført opp som sjømann. I folketellingen 1865 finner jeg to personer med maritim tilknytning. Ole Johan Monsen - Bergen sogn - Styrmand- personnr. 3747 og Ole J. Monsen - Fjeld sogn - Fyrbøter - personnr. 5764. Søker etter informasjon om noen av disse har relasjon til Askjære Ingebrigtsdatter. Mvh Gunnar Engen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Gunnar!Tror du har lagt inn feil dåpsdato på Ole Olsen. I kirkeboken står det at han er født 24 oktober og døpt 30 oktober 1859.(nr 60)(du har skrevet at han er døpt 30/9-1859): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei! Bømlo bygdebok nr. 3. Steinsvåg s. 351:'Mons Hanson Kuleseid f. 1808 d. 1869 g.m. 1 Herborg Olsdatter Espevær f. 1814 d. 1844. Born: a) Eli f. 1837, g. Tverborgvikjo b) Ola f. 1839. Flytte til Haugesund i 1860. Vil tru at dette kanskje er den Ole Monsen du nemner her.I bygdeboka er det nemnt fleire barn av Mons HAnson Kuleseid.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen!Dette stemmer med ft. 1865. Fyrste kona til Mons Hanson døydde i 1844 og han gifte seg oppatt med Ingeborg Nilsdatter Hovland f.1819. mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Sveio II under Nordskog står det om disse. Her står det at Asgjerd Ingebrigtsdtr.f.1838, død 1923 Rossehaug, Nordskog fikk sønnen Ola i 1859 med Ole Monsson Steinsvåg. Hun var først gift med Søren Jonsson Mekjeland f.1845, død 1879. Hun ble gift 2 gang med Nils Johannes Olsson Rossehaug f.1844, død 1925. De hadde sønnen Ole Johannes f.1880, død 1888. Kilde Sveio II, side 64, nr. 58/59 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Engen

Hallo JohanTakk for denne informasjonen. Jeg har dessverre ikke tilgang på bygdeboka Sveio II, men dette var interessant. Regner med at Søren Jonssen er fra gården Mekjeland. Står det noe om hvilket sogn Mekjeland ligger (lå). Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Mekjeland ligger øst i Sveio og hører til Sveio III, som omhandler den østlige delen. Denne delen hørte under Fjelberg og er også å finne under Sveio/Vikebygd. Jeg mangler Sveio III dessverre. Jeg har allikevel forfedrene til Søren og Asgjerd og kan sende deg dette på mail. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Engen

Johan Takk for det. Flott at du vil sende meg oversikt over forfedrene til Søren og Asgjerd. Min e-post adr. er : gunengen@broadpark.noMvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Når det gjelder Mekjeland så tilhørte garden Sveio. Den og noen andre garder i Sveio ble tatt med i Sveio III for at bøkene skulle ha noenlunde like mange sider etter det jeg husker. Det er bilde av Asgjerd Ingebrigtsdtr. i Sveio II, side 61.Søren Jonsen var sønn av Jon Monssen (1814 - 1893) og Sofie Sørensdtr. (1814 - 1893)på Nordre Heiå under Mekjeland i Sveio. De bodde på Sætre på Halsnøy og Erve i Vikebygd før de kom hit.Jon var sønn til Mons Monssen (ca. 1782 - 1852) og Marta Andersdtr. (ca. 1777 -) på Beito under Sjo på Halsnøy i Fjelberg prestegj. Se mer om denne familien her på Brukarforumet under tema 37158.Sofie Sørensdtr. sine foreldre var Søren Hanssen (1769 - 1843) og Sofie Halvardsdtr. (ca. 1773 - 1859) på Sætre, Halsnøy.Sofie Sørensdtr. kom fra Kolbeinshavn. Det har vært to debatter om Hennes forfedre. Den ene var Tema 36706. Jeg kan ikke huske Tema nr. for den andre.Håper dette var til hjelp.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Arne Tveit.Det andre innlegget du sikter til er sikkert 36349, det er der en finner Sofie Sørensdtr.Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Engen

Hei Unni ! Asgjerd er tipp-oldemor til min kone Turid Hårdvik(pikenavn) Engen. Turid er fra Haugesund og foreldrene hennes hadde hytte på Nordskog i Sveio tidligere. Jeg har til nå fått på plass 4 generasjoner bakover når det gjelder Asgjerd's forfedre. Dersom du har noe tilleggsstoff er jeg takknemlig, Mvh Gunnar Engen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.