Gå til innhold
Arkivverket

[#64203] Torvestad - gården Røver/Røgvær


Gjest Geir Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Moen

Ser av folketellingen 1801 at Mathias Endresen bor der med sin familie. Han var ifølge tellingen gift med Gunilla Olsdtr. Går vi til kirkbok for samme sted finner vi Mathias Endresen både trolovet(s.372) og gift(s.377) i 1774 med Gundel Henningsdtr. Her må det være feil i tellingen 1801. Hun skal ut fra det jeg mener hete Henningsdtr. og ikke Olsdtr.Har noen vært borti dette paret ?Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

I Skåre bb II, nr. 35 på s. 742 står det. Mattias Endresson (1768-1802), f. ca. 1734 og var son av dei forrige brukerne. I 1774 gifta Gunla Henningsdtr seg med Mattias. Ho blei f. ca. 1740 og d. 1824. I 1801 blei ho kalla Olsdtr. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei Ruth!Takk for raskt svar;-). Siden du tydeligvis har bygdebøkene, har du forfedrene til Mathias og Gunilla? Ifølge sjereregisteret(1758) skal Mathias være 20 år i 1758 altså født 1738. Hans far var Endre Tostensen (1698-17??). Mer har jeg ikke om disse.Takk igjen for raskt svar.Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Forfedrene til Gunla var for kort tid siden ukjent, men de er nå registrert som Henning Olsson f.1697 på Svennevig nedre, Spangereid, Vest Agder. Moren het Aaslu Tollisdtr. Far til Mathias var Endre Tostenson f.1697 og fra Alvsvåg på Bremnes og Guro Olsdtr. f.169o på Røvær. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Hei! Røvær, Skåre bb II Nr. 34. Endre Torsteinsson (1731-1768). Endre blei f. 1697, døydde i 1773 og var son av Torstein Endresson og ukend mor. Dei hadde bruk 7 i Alvsvåg i Bremnes sokn (i dag: del av BØMLO kommune, Hordaland. Se Bømlo II, s. 91, nr. 63. Guro Olsdtr gifta seg m. Endre. Ho blei f. ca. 1690, d. 1755 og var dtr til de forrige nr. 33. I 1735 var Endre nemnd som los. I 1740 var han på losteneste til Bergen.Røvær nr. 33. Ola Jakobsson (1701-1723), f. ca. 1653 og var sønn til Jakob Olsson og ei ukjend mor. Dei hadde Søra Mølstre i Sveio sokn, Ho. Se Sveio II, s. 227, nr. 12 og 18. Håper jeg har skrevet rett av nå. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

I bygdebok for Avaldsnes, del 2 s. 460 er oppført under andre andre oppsitjarar på gården Snik: '26. Andreas Matiassen, f. 1761, son til Matias Endresen på Røvær i Skåre. Gift to gonger. .. Han vart seinare buande med huslyden på Hellevik. ..'Andreas er ikke oppført som sønn av Mattias Endresen i Bygdebok for Skåre, og jeg har heller ikke klart å finne noen tilknytningspunkter i kirkebøkene. Har andre vært heldigere?Vennlig hilsen Magne Førre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Hellevik, Avaldsnes II, nr. 10. Der finner jeg en Andreas Matiassen, f. 1761, d. 1855. Sønn til Matias og Randi på Snik, bnr. 1. 1791 g. 1 m. Sofie Gunnarsdtr, f. 1765, d. ca. 1806. Datter til Gunnar Jørgensen og Sofie Danielselsdtr, nr. 9. 1807 gift 2 m. Ingeborg Serine Knutsdtr., f. 1773, datter til Knut og Synnøve på Håland bnr. 5.. a. Andreas, f. 1792, g. 1813 m. enka Malene Roaldsdtr. i Røyksund. Busett på Østhus. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

Jeg er klar over den referansen, men hvis du går til Snik, bnr. 1, er ikke Matias Larsen Snik oppført som gift med Randi, han er ført opp som gift 1. gang med Tala Olsdtr. i 1763. Jeg holder det også som lite sannsynlig at han, hvis han var sønn av Matias Snik skulle ende opp som husmann i Hellevik. Det er i alle fall noe som ikke stemmer i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Nei, her stemmer det ikke. Også på nyoppdateringen Karmøy Slektsforum har de han oppført som sønn til Matias Endresson på Røvær. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er en Andreas Mathiasson som er konf. i Torvastad 4.11.1781. Han skulle da være ca 20 år hvis det mot formodning skulle være han. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Snakker vi ikke her om to forskjellige sønner etter Mathias Endresen? I tellinga 1801 står sønnen Endre Mathiassen oppført som 27 år.Altså født 1774. Andreas Mathiassen er ifølge dere f. 1761 - altså 13 år eldre. Så stor feil tror jeg ikke tellingen har eller.....? Går Andreas og Endre om hverandre som navn på samme person?I tillegg kan opplyses at Mathias Endressen giftet seg med Gunilla Henningsdtr. (ikke Olsdtr.som det står i tellinga 1801) i 1774 ifølge mine notater. Han må da ha vært gift før eller blitt far utenfor ekteskap hvis Andreas født 1761 er hans barn.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.