Gå til innhold
Arkivverket

[#64205] Lund gård i Oddernes VA.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som kan gjøre et oppslag på Lund i Oddernes-boka. Jeg lurer på hvem var Peter Brun som ble gift 1726 med Anna Larsdt. Odense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Skal hente inn mitt eget utlånte eksemplar av Oddernes en dag, skal da se hva som står om dette under Lund Berit.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei. LUND var i eldre tid - før år 1700 - minst 8 husmannsplasser underlagt KONGSGÅRD - området som omfatter mesteparten av halvøya mellom Otra og Topdalsfjorden -/ Varoddbrua øst for Kristiansand sentrum.KONGSGÅRD var før 1630 flere store gårder som på 1630-tallet ble konfiskert av kronen (staten) som embetsmannsgård for lenherren på Agder.Jeg har ikke kunnet finne noen PETER BRUN gift 1726 nevnt i boken på den tid..men jeg har en annen PETER BRUN (død 1679) som eide hele Kongsgård i 1670-åra. Han var en av mine forfedre - og stamfar for 'Militærslekten Brun' som det også er en gammel slektsbok om.Jeg har en del info om de første generasjoner av denne militærslekten Brun - som fortsattt bodde i Oddernes i 1720-årene - men da på Kjos gård i Oddernes - på motsatt side av byen.mvh Knut Inge Apesland (tidligere Kristiansander)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for tilbudet Torleif.Knut Inge. Jeg kjenner til eldste Peter Brun, militærslekten Brun, og det er derfor jeg er interessert i å finne ut om Peter Brun gift 1726 kan være oldebarn av gamle-Peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Her har du hva som står i Oddernes bygdebok under Kjos.Madame Elisabeth Nikolaisdtr. Worm bodde på Nedre Kjos i 1693, som enke etter Niels Andersen Stobæus. Hun var tidligere gift med oberstltn. og kommandant ved festningen Peter Brun, d. 1679, og hadde med han barna.Inger Dorthea, Hans Jakob, Nikolai, Anna Elisabeth, Christian, og vistnok en datter til. (Jeg hopper over diverse opplysninger om Kjos) Inger Dorthea Brun f. 1656 d. 1752. g.m. Ernst friderich von Zernichow,d. 1711, major og kommandant i Stavern. Anna Elisabeth Brun f. 1665(bodde som enke på Toten i 1729) 1692 gm. Henrich Sommerschild som tok avsjed som major i 1717. Disse to søstrene bodde på Nedre Kjos så sammen med major Sommerschild så lenge han levde.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kjos var en del av gamle Oddernes. MadammeElisabeth Nikolaisdatter Worm, hadde vært gift med Peter, derav de to barna jeg nevner. Peter kjøpte Kongsgården i 1668 av Kong Christian V. Peter Brun solgte Kongsgården 8 august 1674 til fogden Jacob Poulsen Riis. Fogden har trolig eiet Kjos, og den ble solgt til Niels Andersen Stobæus i 1674, Madamme Elisabeths andre mann.Den Peter du etterlyser og hans hustru, nevnes ikke noen steder under Lund i BB.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.