Gå til innhold
Arkivverket

[#64211] Hans Nielsen Hauge - i Tronhjems Tugthus 1800?


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg registrerer for tida innsatte i Trondhjems Tugthus - og finner i 1800 en Hans Nielsen Houge - fra det Søndenfieldske, dømt i Strinda, for løsgjengeri og et ord jeg ikke klarer å tolke.Kan noen hjelpe meg her?Om det er 'den store' Hans Nielsen Hauge - eller en navnebror - vet jeg ikke. Jeg ser jo en annen debatt hvor det stilles spørsmål om hvor han var i 1801.Kanskje noen vet hvor predikanten Hans Nielsen Hauge var i februar/mars 1800?

bilete5887.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Utdrag fra lenken: HANS NIELSEN HAUGE ble født i Østfold i 1771, og vokste opp under karrige ... Hauge godtok dommen, og ble skrevet inn som tukthusfange den 4. februar 1800. ... Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hvor han var i 1800 vet jeg ikke, men i følge boken 'Gamle Valestrand kyrkje 1707-2007' står det 'Hans Nielsen Hauge kom til Sveio og Vikebygd i 1802 etter at han hadde vore på Karmøy.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.