Gå til innhold
Arkivverket

[#64212] Når kom disse Ojalaene til Finnmark?


Gjest Anne C Strandslett
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

Og ikke minst hvor i Finland kom de fra?Jeg er ikke spesielt kjent i Finnmark og kirkebøkene fra området Vardø, Vadsø, Nord- og Sør-Varanger gjør meg bare mer forvirret! Hvor skal jeg lete (derfor har jeg lett i alle!)Trenger hjelp til:1 Når kom de til Norge2 Hvorfra i FinlandFakta er: Johan (Johannessen) Ojala f ca 1857 i Finland ble gift i 1884 i Sør-Varanger med Brita Lisa (Grete Lisa) Syvertsd (Sigfridsd) Lahtela f ca 1860-61 i Finland (døde i Kiberg i 1911) og fikk en rekke barn hvorav den siste Laurits Ojala f 1901 er mitt bindeledd. Ved giftemål i 1884 står det at begge er konf i Finland i hhv 1873 og 1875. De må derfor ha kommet - antagelig - hver for seg til Norge mellom 1873-1884. Da Brita Lisa/Grete Lisa dør i 1911 står Kemijærvi oppgitt som fødested. Digitale kirkebok der går fram til 1860. Ingen Siver/syver/Sigfrid som passer til far.Finske skrivemåter hjelper jo ikke. Hvor mange måter kan man skrive Ojala på? Håper det er noen som iallefall kan gi gode råd på veien! Mvh Anne C Strandslett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Noe som er viktig å vite når man forsker på slekter fra Finland, er at familiene (ofte/alltid?) skiftet slektsnavn når de flyttet. De tok da gårdsnavnet de kom til som slektsnavn. Denne skikken tok de ofte med seg når de flyttet til Norge, så derfor kan det være vanskelig å finne tilbake til disse familiene, især hvis de på forhånd også hadde flyttet litt rundt i hjemlandet.Denne skikken har holdt seg i Finland helt opp til våre dager. Jeg brevvekslet med en finsk jente, som het Inkeri Kunttu. Så flyttet hun, og da het hun plutselig Inkeri Peippo. Jeg skrev og spurte hvorfor, for hun kunne vel ikke ha giftet seg mens hun var så ung som hun var da. 'Neida,' fikk jeg til svar, 'hun hadde jo flyttet, se ny adresse!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Tusen takk, det var full klaff!LenkeBrita Lisa Sigfridsdotter f 16 1 (tror jeg) 1861 og far Sigfrid Johansson f 1835 gm Anna Maria K???? f 1836 Hans foreldre igjen: Johan Sigfridsson f 1808 d 1858 og Lilja Johansdotter (gift igjen i 59????) barn igjen der.Vanskelig å lese det som står med liten skrift, men med tiden til hjelp så kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Tusen takk! Her får jeg servert Lahtela-linjen på fat. Flott!Brita Lisas mormor får jeg opp som Malin Olufsdotter Ollilla (gm Carl Abraham Kärppä). Er dette en Ojala-form? Kommer Brita Lisa og Johan fra samme område? Får ikke noe klaff på Johan Johansson Ojala f 1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Brita Lisa er jo et godt eksempel på hvordan familier byttet navn ettersom de flyttet på seg.Vielsen til foreldrene (fra HisKi): Viet 5.5.1821, Storby, Bdes och Ungkl. Carl Abram Törmänen og Bde dtr Malin Olofsdtr OllilaSåvidt jeg kan se, så har Carl Abraham brukt etternavnene Törmänen, Kärppä, Räisänen og Nikunlassi.Her er han ved husforhør, 1841-1847, som Räisänen: LenkeHva angår Johan Ojala, så tviler jeg nesten på at han er født i Kemijärvi. Han behøver selvfølgelig ikke ha hett Ojala ved fødselen, men de Johan (med far Johan) som jeg finner født i Kemijärvi i det aktuelle tidsrom, har alle dobbelt fornavn, mens alle steder jeg finner han i norske kirkebøker, så er han kun kalt Johan Ojala. Ollila er ikke en variant av Ojala, den eneste varianten du vil finne er antakelig Oja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

En annen Johan Johansen Ojala som har vært på flyttefot i det aktuelle tidsrommet (fra HisKi):Fra Kalajoki til Himanka: 13.1.1876, Drengen Johan Johansson OjalaTilbake til Kalajoki: 29.12.1877, Drengen Johan Johansson OjalaTror vel likevel Johan Johansson Ojala i Posio (Kuusamo) er den mest aktuelle, da Posio og Kemijärvi ligger i nogenlunde samme område (avstanden er vel ikke mer enn ca 8 mil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Tusen takk, Odd Villy! Dette virker veldig lovende! Skal kikke nærmere på det når jeg kommer hjem.Fikk akkura høre av familien at Ojala-delen også kunne kalle seg Rorstrøm, uten at noen vet hvorfor... Ikke et navn du har vært borti oppe i nord? De bodde forresten i Bugønes før de kom til Kiberg rundt 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.