Gå til innhold
Arkivverket

[#64213] Mickel Mickelsen född 1826 i Nordviken nybyggare i Huskläppen, Grövelsjön, Idre


Gjest Lars Karlsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Karlsson

I Idre bygdebok del 2 skrivs bla följande: Mickel Mickelsen född 1826 Nordviken, Röros död 1900-02-17. Gift med Margareta Persdotter Strand från Idre. Nybyggare i Huskläppen, Grövelsjön, Idre, Sverige. Mickels föräldrar: Mickel Nilsen och Ingeborg Larsdotter.Är det någon som har mer information om Mickel's anfäder?mvh /Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har kun funnet 1 Michel døpt på Røros i tiden 1824-29. Her er han Lenke Men som du ser så er foreldren noen helt andre. Michel N. og Ingeborg Larsdatter fikk en datter, Inger, 21.juni dpt.16/9 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Karlsson

I Idre boken står det även att Mickel Mickelsen var född på moderns hemgård vid langen eller Nordvika vid Femundens norra ände. Han växte upp på gården Sylen vid Grövelsjön som föräldrarna hade överagit efter moderns moster med man. Han Gifte sig 24/9 1852./Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Konfirmant nr.22 1839 Lenke Det ser ut til at han er født i 1821/22. Gården Syl i Norge ligger i Os sogn i Tolga, Hedmark. Jeg har lett etter fødselen der 1821-22 og 1826-27 uten å finne den. Langen og Norviken ligger i S-trøndelag.Jeg finner ikke dåpen noen steder, Røros, Tynset, Os, Tolga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Karlsson

Tack igen! Det är spännande. Det verkar som om han är född 4/6 1821 (enligt utflyttningsdokumentet) och åldern vid konfirmationen 17/5 1839 (17 år) bekräftar det. Sedan ser jag att Mickel Nilsen och Ingeborg Larsdatter gifte sig 25/2 1827, alltså nästan 6 år efter att Mickel Mickelsen föddes! Vidare står det i konfirmationsboken att modern heter Ingeborg Olsdatter! Då kan man undra om det är en felskrivning i konfirmationsboken och föräldrarna hade ett barn i 6år utan att gifta sig eller om modern egentligen heter Ingeborg Olsdatter. Jag tycker det senare låter troligare. /Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den ligger vel i Engerdal i dag, men når det gjelder kirkebøker så må man se mange steder. Her er en oversikt over det Lenke Jeg skal sjekke Trysil nå for det hadde jeg ikke gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ingen ting i Trysil eller Osen 1821-23. Heller ingen ting i Rendalen (jevnf.reg) samme periode. Da tror jeg nok at han ble døpt i Idre slik det sto ved utflyttingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Til orientering: I en liten bok 'Fæmunds Nordre Viig', utgitt på eget forlag av Enar Nordvik i 2004, er det et bilag om slekten Nordvik tilbake til 1715. Ingen av innleggenes nevnte navn er å finne, med unntak av noen Olsdøtre i aktuelle periode. Men det var selvfølgelig flere beboere enn slektens egne på gården. Disse er ikke nevnt i boka. Nordvika ligger ved Femundens nordøstre vik, i Røros kommune. Innlegg 6 antyder også Langengårdene, ca 7 km vest for Nordvika. Andre gårder lå/ligger også i omegnen, f.eks Svartvika. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Et dumt forslag antagelig, men kan han være døpt i Elgå f. eks? Det ligger vel nærmest Sylen, men jeg vet ikke hvordan en finner kirkebøker der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Karlsson

Tack alla! Kan någon hjälpa mig att tyda vad som står vid utflyttningen. Detta ser jag: 23 Juni 1852 A??? Mikkel Mickelsen Femund ????? 4/6 21 Til Idre för at ????? (ev tjäna??) ??????? (tyckte ett tag det stod Margareta Persdotter....Idre (som han senare gifte sig med)) mvh Lars

bilete5897.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel enklere å se på utflyttingen i lenka i innlegg (4). Den kan man desuten forstørre til 150% slik at den blir lettere å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Muligens et blindspor du kanskje kjenner til, men Family Search nevner at Michel Nilsen og Ingeborg Larsdatter, Røros, får barna Ingeborg Michelsen i 1834 og Jens Michelsen i 1840. mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Om utflytting til Mikkel Mickelsen. Kan det være dette som står i anmerkningsfeltet: (se lenke innlegg 4): Til Idre, for at tjene, (mangler Daapsattest, han er døbt i Idre)I såfall er Berit Knudsen inn på det samme i innlegg 4. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ut fra Michel Nielsens alder ved vielsen 1826 (29 år), er denne Michel Nielsen 4 år under Femund Hyttplass i 1801 en sannsynlig kandidat:LenkeFolk som bodde og arbeidet på hyttene/hyttplassene ved Femunden hørte i verdslig henseende til Tolga, i kirkelig henseende til Røros. De familiene som bodde her, er ikke behandlet i Rørosboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har vært borti en gren av denne familien før. Se innlegg 4 her:LenkeNiels Michelsen er muligens han som ble døpt i Røros 4/4-1765 med far Michel Tufsingdal. Michel Larsen Tufsingdal ble 7/7-1758 gift med Berit Nielsdatter Valdøl. Det er vel henne som kalles mandens moder under Femundshytten i 1801 (se innlegg 20).Tufsingdal hørte med til Tolga, men folk derfra som hadde sitt arbeid ved Femundshytten, hadde sine døpt i Røros kirke. Valdøl er en gammel Rørosslekt.Jeg håper dette var den riktige vei å gå, men garantere at dette er 100 % riktig, kan jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har spekulert litt videre på Michel Nielsens kone Ingeborg Larsdatter, og kom til noe av det samme som man finner her:[url="http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=la_mi_be_mi&id=I18557>LenkeDermed har vi muligens Ingeborg Larsdatter 3 år sammen med foreldrene Lars Mortensen og Ingri (Inger) Olsdatter under Grueldal, som kan være samme gård som Sylen ved Grøvelsjøen, som Lars Karlsson nevner i sitt innlegg 6. Her er også Ingeborg Eriksdatter 'moderens moster' som de overtok gården etter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.